handdator

Visa fullständig version : Oljetrycksvarnaren tjuter, Jetta mk1



D.E
2009-10-28, 18:26
Varje gång jag vrider på tändningen så börjar det tjuta av bara fan, vilket jag antar är oljetrycksvarnaren. Bilen startar utan problem och det slutar låta så fort motorn är igång. Däremot så är det en brandgul lampa som lyser ovanför handbromslampan ibland. Jag ser inte riktigt vad symbolen på den ska föreställa...

Hur kommer det sig att oljetrycksvarnaren tjuter? Elfel?

Tacksam för hjälp
Dennis

Barbapappa
2009-10-28, 22:44
Hur kommer det sig att oljetrycksvarnaren tjuter? Elfel?Oljetrycksvarnaren har ju en funktion, att just varna för lågt oljetryck... Har du tillräckligt oljetryck? Elfel kan du ha råkat ut för när motorn har rasat p.g.a. det inte tutade. ;-)

Oljetryckslampan lyser inte i samband med tutandet då?

Fireball
2009-10-28, 23:06
Däremot så är det en brandgul lampa som lyser ovanför handbromslampan ibland. Jag ser inte riktigt vad symbolen på den ska föreställa...


Det är väl indikatorlampan till choken som sitter där?
Symbolen ska i så fall likna ett till hälften stängt luftspjäll.

D.E
2009-10-29, 11:06
Det är väl indikatorlampan till choken som sitter där?
Symbolen ska i så fall likna ett till hälften stängt luftspjäll.

Ah, självklart. :) Tack.

D.E
2009-10-29, 11:07
Oljetrycksvarnaren har ju en funktion, att just varna för lågt oljetryck... Har du tillräckligt oljetryck? Elfel kan du ha råkat ut för när motorn har rasat p.g.a. det inte tutade. ;-)

Oljetryckslampan lyser inte i samband med tutandet då?

Jo men saken är den att det bara tjuter när endast tändningen är på. När jag vrider igång motorn så tystnar det genast.

D.E
2009-10-30, 22:57
Problemet finns kvar även med ny olja och filter.

D.E
2009-10-31, 11:52
Jag körde en sväng och den tjöt till ett par gånger även då och lampan för oljan blinkar. Vad skulle orsaka detta? Taskig oljepump? Sen har jag ett nytt problem... Bilen startade perfekt med gamla tändstift men med nya NGK BUR5ET10 så är den väldigt trögstartad.

Quattro_mannen
2009-10-31, 13:07
Du ska ha BUR6ET stift...5:orna har fel värmetal och för stort gnistgap(1mm)

D.E
2009-10-31, 18:05
Å fan! Det stod i boken på OK att det skulle vara BUR5ET. Antar att det är tvärkört att byta när man kört med stiften... Tackar.

Quattro_mannen
2009-10-31, 18:13
Å fan! Det stod i boken på OK att det skulle vara BUR5ET. Antar att det är tvärkört att byta när man kört med stiften... Tackar.

Kan nog gå bra iaf med 5:or men knacka ihop elektrodgapet till 0.7mm....
BUR5ET10 har 1mm gap!!

D.E
2009-10-31, 20:10
Elektrodgapet antar jag är mellanrummet mellan de tre elektroderna. Eller är det mellan elektroden och själva stiftet? Bilen blev svårstartad IBLAND med de nya stiften men inte varje gång. Lite skumt.

D.E
2009-11-01, 16:09
Elektrodgapet antar jag är mellanrummet mellan de tre elektroderna. Eller är det mellan elektroden och själva stiftet?

Osedvanligt dumt av mig. :) Självklart är det mellan elektroden och själva stiftet.

pekka kiiskilä
2009-11-01, 22:53
Det med oljesummern kan vara så att det är sot i oljesilen så loss med sumpen och ta loss silen och rengör den så brukar det funka fint efter det.

D.E
2009-11-01, 22:57
Tack för tipset. Hoppades att jag inte skulle få lov att ner med tråget. :( Ny olja och jag har ingen packning liggandes...