handdator

Visa fullständig version : Fråga om AC (mk3)



Loxarn
2009-10-27, 21:30
Det sägs att acn ska avfukta luften i bilen...

hur funkar det på vintern då jag har vreden på varmt och ac-knappen intryckt?

avfuktar den luften men skickar in värme istället för kall luft?

VWGolIV
2009-10-27, 22:12
Acn fungerar inte på vintern, ej under typ 5+ eller nått.

Iallafall inte min som jag har i min mk4a..

Loxarn
2009-10-27, 22:19
har du acc eller vanlig ac?

VWGolIV
2009-10-27, 22:23
Vanlig med en ac knapp och så ställer jag värmen/kyla via mitt reglage.

Läste nånstans att acn inte fungerar under typ 5+ eller nått för att acn inte skall frysa sönder.

Loxarn
2009-10-27, 22:24
ok...

Loxarn
2009-10-27, 22:24
konstigt att skiten inte fryser sönder på bilar med ACC där den är igång hela tiden och avfuktar luften på vintern...

VWGolIV
2009-10-28, 00:08
Tror den stänger av där också om jag inte har helt fel.

Du kan ju köra den på auto i de bilar med climatronic men ja tror inte kompressorn startar.

Ofta när det immar igen så beror det på fukt i bilen ju.
Jag ser alltid till att få min torr inför vintern, dels med avfuktare och sedan en torrboll i bilen.

Har alltid kupevärmare på vintern som startar och håller bilen varm till mig de dagarna jag skall iväg =)

Henrik.M
2009-10-28, 00:47
Kompressorn gå inte i ACC bilar heller på vintern.

Skillnaden mellan en "AC" och en "ACC" är att ACC:n har sensorer inne i bilen som känner av lufttempraturen inne i kupen och vid luftutsläppen dvs klimatkontroll.
Önskad tempraturen regleras sedan med motoriserade spjäll automatisk efter förinställd/önskad kupetemp.

En bil med "vanlig" ac och manuella vred saknar tempgivare i luftkanaler och bräda samt att regleringen är är manuell , men kan dock ha motoriserde spjäll även den ,dock får du sköta önskad innertemp själva via vred.

Det är skillnaden på en bil med AC och ACC.

Bilar med AC : Du sköter innertempraturen själva.

Bilar med ACC : Du har ett styrdon och lite tempsensorer som sköter saken åt dig.

I övrigt samma system på kompressor , kondesor , förångare , torkfilter etc etc.

Mycket enkelt förklarat.

Loxarn
2009-10-28, 01:37
kompressorn går alltså inte igång även om man trycker in knappen och den tänds?

VWGolIV
2009-10-28, 10:09
Helt rätt loxaren.

Loxarn
2009-10-28, 10:52
skumt, på en bmw jag hade så tändes inte lampan ifall det var för kallt ute när man tryckte in knappen.... alltså har bilen en tempmätare nånstans.

jimZon
2009-10-28, 12:54
Då måste jag få för mig förklarat. Min Audi A3 1.8T med ACC. -5c ute. Frost på bilen och fyra personer i bilen.

Fläkten på högsta fart och AC:n på ECON (dvs AC-kompressonr är avslagen.) Det börjar bildas massor med imma på rutorna. Jag slår av ECON och vips så börjar imman direkt försvinna. Slår på ECON igen och imman kommer sakta tillbaka. Det borde väl betyda att ACn även avfuktar bilens innemiljö även om minusgrader råder?

Fors
2009-10-28, 13:17
Då måste jag få för mig förklarat. Min Audi A3 1.8T med ACC. -5c ute. Frost på bilen och fyra personer i bilen.

....

Den slog inte om på att recirkulera kupéluften samtidigt?
Rimligtvis borde inte luft som är -5 grader vara särskilt fuktig.

Hur det fungerar borde man väl kunna läsa till sig i en instruktionsbok?

På Saaben min med ACC går inte kompressorna alls vid minusgrader.
(Som jag förstått det, helt enkelt för att det finns inget behov att avfukta luft under 0 grader)

Med ECON intryckt går den inte under +15 grader, Därutöver går kompressorn hela tiden...

Arbetstempen på en ACC ligger väl långt under nollan? Alltså att den "fryser ner" luften till, vill minnas att jag sett -17 grader på nån givare, för att sen värma den igen till önskad kupétemp.

jimZon
2009-10-28, 13:28
Den slog inte om på att recirkulera kupéluften samtidigt?
Rimligtvis borde inte luft som är -5 grader vara särskilt fuktig.

Hur det fungerar borde man väl kunna läsa till sig i en instruktionsbok?

På Saaben min med ACC går inte kompressorna alls vid minusgrader.
(Som jag förstått det, helt enkelt för att det finns inget behov att avfukta luft under 0 grader)

Med ECON intryckt går den inte under +15 grader, Därutöver går kompressorn hela tiden...

Arbetstempen på en ACC ligger väl långt under nollan? Alltså att den "fryser ner" luften till, vill minnas att jag sett -17 grader på nån givare, för att sen värma den igen till önskad kupétemp.

Nej, inget sådant... När kall luft värms upp av fyra morgontrötta fullvuxna (nåja) karlar så bildas kondens.

Henrik.M
2009-10-28, 17:04
Kompressor slår ej till vid under +5 grader , vare sig man vill det eller inte.
Nu pratar jag VAG.

Hur BMW , SAAB , OPEL , TOYOTA ETC ETC funkar låter jag vara osagt.

Enkel förkaring
http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/i_fokus/innovation/vw-ordbok/Klimatanlaggning.index.html