handdator

Visa fullständig version : Ombyggnad ramben mk1, drivaxlarna tar emot.



Manny
2009-10-25, 19:50
Det skrapar i bilen, o inte fasen vill jag höja den =). Drivaxeln tar emot, på BÅDA sidorna.

Måste kapa ur rambenet för drivaxeln för att det inte ska ta emot.

Jag har ca 20-30mm gäng kvar på coilisarna, min fråga är nu hur djupt behöver jag göra urtaget för att kunna nyttja de sista 20-30 millimetrarna?

Särkelä
2009-10-25, 20:21
Här kan du kika lite.. http://golfetta.forum24.se/golfetta-about1365-15.html

Manny
2009-10-25, 20:25
hmm, jo men inga mått.... jag får ingen uppfattning av bildern hur mycket det klan röra sig om heller.

Egon
2009-10-25, 20:47
Du lär nog få problem med bottnande spindelleder långt innan du är i botten med coiloversarna. Det är ingen höjdare då du kan bryta sönder hela leden om du kör i nåt gupp och då lossnar hela fjäderbenet...

Henrik.M
2009-10-25, 20:59
Bottnande spindelleder?

Man lär ha problem med hjul som slår i skärmar och drivaxlar som skjuter knutar & ett oljetråg som skrapar långt innan man lyckas böja bärarmen såpass mycket att spindeln knäcks.

Manny
2009-10-25, 21:03
Skärmarna och drivaxlarna är fixade, tråget ska fixas det med =).

Med mer cambervinkel så minskar man risken med bottnande spindelled. Men just nu är bekymret rambenen, skrap skrap.

oops_164
2009-10-25, 21:05
Skärmarna och drivaxlarna är fixade, tråget ska fixas det med =).

Med mer cambervinkel så minskar man risken med bottnande spindelled. Men just nu är bekymret rambenen, skrap skrap.

Hur höga är de på 1:an?
Lite kap och svets med div förstärkningar så är det nog inga problem med de sista 20-30 mm.

Henrik.M
2009-10-25, 21:08
Är väl bara att såga lite åt gången.

Upp med bilen på pallbockar , in med en domkraft under bärarmen & hissa den , se hur mycket du behöver kapa för att axeln ska gå fri vid önskad vinkel på bärarmen. (Ta gärna lös axeln om du inte vill att den ska vara ivägen).

Mer avancerat matematik än så behöver det inte vara. ;-)

Särkelä
2009-10-25, 21:37
jo men du ser ju det runda hålet där en liten bit under det=) Har själv kapat ur en del. tog sen o kapade ur från en bit grövre avgas rörsbit o svetsade igen hålet med.

Men du måste ju nästan hänga dej på tråg, länkarmsinfästningar o golvet?? För där tar det i för mej o det var innan jag kapade ur? hade 13" fälgar.
så ja måste gå upp i storlek på fälg för kunna sänka mer.. =) alt höja motorn lite=) Man måste ju få det så lågt som möjligt...

O jag har kört en sommar me det o inte haft problem med drivknutar en ialafall..

Manny
2009-10-25, 21:48
Jag kommer köra relativt stora fälgar och däck (samma omkrets som original) för att inte sabba soppaförbrukningen allt för mycket, så jag tror jag klarar mig från att fastna iaf. Men tråget är trots det rätt utsatt.

Lilla_Vargen
2009-10-26, 11:04
Men det är väl "bara" konvertera till torrsump då ;-) !!!!
Då får du nog ett antal centimeter till....

Hmmm... orginal omkretts på hjulen och drivaxlar som tar i... LÅG blir den 8-O

Manny
2009-10-26, 11:28
Om du menar med torrsump att sumpen är torr på utsidan så menar du rätt =). Den ska tåla att hamra lite på iaf =). Men det gör jag när det är dags för oljebyte.

Kan ju inte köra med för små hjul heller, måste ju ha lite ekonomi när man rullar 8-9 mil om dan.

Jag tycker det var lite underligt att det tog i på båda sidorna, det brukar ju vara bara den ena som jäklas annars har jag fått för mig.

Lilla_Vargen
2009-10-26, 14:54
Jepp den med långa drivaxeln...

tjipp
2009-10-26, 21:47
samma fenomen på min "race 1a" på båda sidorna.. jag jumma bara lite med svetsen å knacka till en liten grop..! ;)

R.Grönberg
2009-10-26, 22:17
har du tagit bort schimsen eller plastbitarna i drivaxlarna ? bakom knutarna! annars smäller du lådan

Manny
2009-10-26, 23:49
har du tagit bort schimsen eller plastbitarna i drivaxlarna ? bakom knutarna! annars smäller du lådan

skiter björnen i skogen? =)






Ja det har jag =).

R.Grönberg
2009-10-26, 23:52
Bra! jag har gjort den missen på en nyrenoverad gtd låda, usch!
Vet vi kapade upp till pluggen på min grannes jetta och det gick, han åkte med sina i botten och endast kapade på högersidan.
Dock var den aut

Manny
2009-10-27, 01:08
Ja det har ju redan tagit i på vänster trots endast 2 km körda. Nu har jag en mk3 020 låda iofs, men jag tror inte det spelar nån roll.