handdator

Visa fullständig version : Gti 16v-88 går fett!



Emilie
2009-10-24, 18:24
Hejsan !

Har uppstått ett problem med med min golf, en gti 16v 88. Har bytt packningen bakom fördelarlocket.(Läckte olja)
Allt kom på plats och alla kablar blev fixade, men nu går den för fett får för mycket bränsle antagligen, går jätte bra på tomgång och tändningen och allt är nollat. Men när man varvar den lite så e den jätte slö, plus att färd datan visar 35.7 liter/10 mil.

Någon som har några förslag på vad det kan vara ?????

Tacksam för svar.

mvh Emilie

Manny
2009-10-24, 18:25
låter som vaccumläcka?

mk2 16v turbo
2009-10-24, 23:27
säkert att fördelaren sitter hel galet? så att tändningen är tok låg, då blir den
väldigt slö..

/mk1 16v

ypzilon
2009-10-25, 10:13
Tror också på fördelarn om felet kom i samband med att du satte tillbaka den.
Sedan räcker det inte att nolla fördelaren, du måste ställa med strob.lampa.

Emilie
2009-10-25, 18:05
Har hittat problemet fördelaren satt i fel hål, skall ställa den med lampan oxå men den går redan bättre :) tack för svar!!

mk2 16v turbo
2009-10-25, 19:05
varsegoo :)

/mk1 16v

Emilie
2009-10-26, 17:00
Tror också på fördelarn om felet kom i samband med att du satte tillbaka den.
Sedan räcker det inte att nolla fördelaren, du måste ställa med strob.lampa.

Skall ställa den med strob lampan hur många grader skall det vara??

mk2 16v turbo
2009-10-26, 18:45
det är en nolla på svänghjulet och lite brevid så är det ett streck,
där ska den stå..

/mk1 16v

Emilie
2009-10-31, 02:22
hejsan !

nu har jag varit och ställt tändningen med stob lampa, och tändningen står perfekt och tomgången är bra.

Men nu har det uppstått ett nytt problem, när man gasar till så går den inte ner på tomgång igen utan bilen dör, händer även när man växlar ner till tvåan dör då med. Vad kan felet vara nu????

Tacksam för hjälp

gnytt
2009-10-31, 03:15
Tomgångsmotorn. Sitter en grunka med kontakt och slang in i insuget, kolla så den är tät och att det inte drar tjuvluft genom att spruta försiktigt med startgas lite vid vakumslangar och motor, motorn ska då inte reagera (vandra i tomgång)

Mvh/ Kibbe

gnytt
2009-10-31, 03:20
Föresten vilket varv ligger bilen på vid tomgång? Kan va att den ligger för lågt, inte alltid originaltändningen är optimal för dom bilarna, brukar justera dessa genom attlyssna på motorn och liksom känna hur den går, sen vrider försiktigt på fördelaren tills den känns bra, är tomgången för hög då kan man justera detta på luftskruven vid spjället(försiktigt)

Mvh

Emilie
2009-10-31, 13:36
Föresten vilket varv ligger bilen på vid tomgång? Kan va att den ligger för lågt, inte alltid originaltändningen är optimal för dom bilarna, brukar justera dessa genom attlyssna på motorn och liksom känna hur den går, sen vrider försiktigt på fördelaren tills den känns bra, är tomgången för hög då kan man justera detta på luftskruven vid spjället(försiktigt)

Mvh
nu ligger bilen på 950 i tomgång, innan jag ställde den med lampan så låg den på 1000 ungefär och gick då bra men när jag växlade så gick den inte ner i var när jag kopplade.