handdator

Visa fullständig version : Historisk F3, Ralt RT3, med VW-motor



LB Racing
2009-10-23, 18:19
Är det någon som kan något eller känner till någon som har bra kunskap om historiska formelbilen Ralt RT3, (en F3), från 1980-1984 som hade VW-motor. Jag har precis köpt en sådan men som har fel motor. Så nu börjar mitt projekt att hitta delar till en VW-motor så som den leverarades från fabriken Ralt i början på 1984.

Jag vet att det satt en VW motor när den leverades till första ägaren. Annars har Ralt RT3 leverarats med Toyota eller Alfa-motorer. Och det ska vara en GTi-motor men här börjar frågetecknen att rada upp sig. T.ex.
Vilka årmodeller av GTi får användas i en Ralt RT3 från 1984?
Och för vilka delar? T.ex. toppen, vevaxel, vevstakar, block, sump, ...?


Jag vet att det ska vara ett mekaniskt insprutningssystem från Lucas, vart hittar jag ett sådant?


Jag vet att det ska vara en torr sumpssmörjning. Går det att använda något befintligt GTi oljetråg rak av eller går det att utgå från något och modifera det?



Ja, det var några frågor. Det finns ett antal till. Så är det någon som har lite kunskap i området eller vet någon som skulle kunna vara behjälplig.

Janne.M
2009-10-23, 19:31
Är det nån liknande Formel Super VW då vissa av dessa tävlade i Formel 3.

I dessa bilar satt det från början luftkylda motorer på upp till 160 hk, men 1978 ersattes dessa av vattenkylda golf/scirocco motorer på 1,6L (1588cc) och upp till och över 170hk, dock hade dessa kügelfischer insprut med vissa hade även Zenith, men har för migg att vissa också hade lucas. Fanns en sådan motor till salu här för inte så länge sen.

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=7523

http://www.f3history.co.uk/

LB Racing
2009-10-23, 20:27
Janne.M,

Motorn ska vara på 2.0 liter. En Super Vee är inte samma bil eller har tyvärr inte samma motor.

Jag såg Super Vee motorn som var/är till salu och har även haft kontakt med han som säljer den (Stefano) och han bekräftar att den inte är rätt till en F3. Han föreslår istället en annan motor, en Alfa Romeo Novamotor, som passar direkt i en F3 och är på 2.0 liter. Men jag vill ha en VW-motor att ett par skäl. Det satt ursprungligen en VW-motor i bilen och jag tror att det är både billigare och enklare att hålla en VW-motor igång för mig.

Ja, motorn ska vara på 2.0 liter och här börjar frågorna. Utgår man från en 1.6 L eller en 1,8L motor. Ska den sedan borras eller strokas eller både och? Vilken topp får man använda? Ja, det ska vara 8 ventiler. Det är helt klart. Sedan som sagt finns massor av frågor kring de speciella delarna kring insprutningen, torrsumpen och tändsystemet.

Sedan har jag förstått att det fanns olika motorbyggare (Spiess, Brabham, ...) och Brabham är den som har mekaniskt insprutningssystem som fanns 1984. Men, vad innehåller motorn för delar (block, vevaxel, vevstakar, topp, ...) och vilka modeller (VW) och årtal har dessa?

Lillen
2009-10-23, 22:03
Ett hett tips är att söka på t.ex www.rejsa.nu
Finns lite intresserade människor där med historiska kunskaper =)

Janne.M
2009-10-23, 23:35
Slå en pling till Bengt Asserfeldt (Racerfeldt) i Överkalix 070-366 32 70 ( http://www.enterweb.se/tr.htm ) han har kört formel 3 och har trimmfirma inriktad mot rallycross och folkrace i huvudsak

Janne.M
2009-10-27, 18:14
Du får gärna posta infon du får fram, är alltid intressant!

Ringde du Bengt?

LB Racing
2009-10-27, 22:26
Jag har haft kontakt med Bengt på e-mail.

Han bekräftar att han är Sveriges nordligaste förare i F3 och säger "Min Ralt var med Toyota Nova motor men jag hade många medtävlare som åkte med VW Spiess motorer, tror jag att dom kallades, jag vet en som kan mycket om det här, Bror Jaktlund, han som byggde RPB formel V bilarna (han är från Burträsk men verksam i Stockholm) där får du säkert svar på allt och han har koll på beg motorer Med vänliga hälsningar Bengt."

Jag har inte hunnit kontakta Bror Jaktlund ännu men ska göra det inom kort.