handdator

Visa fullständig version : R32 DSG växlar ej som den ska



Thorssa
2009-10-23, 16:24
Med start idag har lådan börjat växla taskigt. Vid halvgas och fullgas så tar växlingarna lång tid och det hugger i lådan när nya växeln åker i. Vad kan detta bero på? :/

Faltdach
2009-10-23, 17:35
Med start idag har lådan börjat växla taskigt. Vid halvgas och fullgas så tar växlingarna lång tid och det hugger i lådan när nya växeln åker i. Vad kan detta bero på? :/

Skulle kanske underlätta att få svar på frågan, om du skrev vilken årsmodell samt hur långt bilen gått... bara en tanke;)

Thorssa
2009-10-23, 17:38
-06 med 7000 mil.

Henrik.M
2009-10-23, 17:52
Är inte direkt någon stjärna på DSG lådor , men jag kan ge ett par sunda råd.
Felet kan bero på allt från hårdvara (själva lådan och dess innehåll) till mjukvaran.

Tips 1 : Läs av felminnet på lådan och se om det ger något.

Tips 2 : Åk in på VAG och be dom kolla o det finns någon mjukvaru uppdatering till lådan på just din bil.

I övrigt har jag inte en susning förutom att jag läst något om någon kontakt på lådan som tydligen kunde strula. (Vet inte om det var här eller någon annanstans).

Thorssa
2009-10-23, 18:16
Kommer ta kontakt med VW på måndag för att boka en tid för felsökning.

Har läst på diverse forum och de som haft samma problem som jag verkar ha fått byta mekatroniken som det verkar kallas, någon sorts styrenhet till växellådan. Det verkar tyvärr vara sinnesjukt dyrt, typ 30000-40000 kr. Nybilsgarantin har gått så skulle det vara så jävla illa får jag verkligen hoppas på antingen goodwill från VW eller maskinskadeförsäkringen.

Vore skönt om någon med liknande problem eller någon som hört om detta tidigare kunde skriva en rad.

itouch
2009-10-24, 21:15
Kommer ta kontakt med VW på måndag för att boka en tid för felsökning.

Har läst på diverse forum och de som haft samma problem som jag verkar ha fått byta mekatroniken som det verkar kallas, någon sorts styrenhet till växellådan. Det verkar tyvärr vara sinnesjukt dyrt, typ 30000-40000 kr. Nybilsgarantin har gått så skulle det vara så jävla illa får jag verkligen hoppas på antingen goodwill från VW eller maskinskadeförsäkringen.

Vore skönt om någon med liknande problem eller någon som hört om detta tidigare kunde skriva en rad.

Hej,
Det där är typiska symptom för DSGns mekatronikenhet, de byts ut i mängder i USA och problemet finns även här i europa. Du kommer rätt troligt få den utbytt gratis då volkswagen känner till problemet och vet att felet beror på en gummipackning som läcker så värme tar sig förbi.
30-40 tusen kr stämmer dock inte, vet inte vart du hört det men för de pengarna får du nästan en ny dsg låda. Själva enheten som troligtvis pajat i din bil kostar max 15000kr och jag själv har för mig jag fick ett pris på runt 12' ifall den pajar.
Man behöver heller inte ta loss dsglådan för att byta ut denna utan den sitter på sidan av lådan på utsidan. Några timmars jobb om du ska byta själv.

Lycka till och låt mig veta vad de säger på måndag.

Thorssa
2009-10-25, 10:45
30-40 papp är vad jag läst mig till på olika forum så det är ju bara positivt om det är billigare. Men det känns ju iaf lite betryggande att det verkar vara ett vanligt fel! Jag kommer uppdatera i tråden hur det går.

itouch
2009-10-26, 11:04
Kanon! Låt mig veta.

DPC
2009-10-26, 17:57
Det är fler som har problem med sin DSG-låda.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/problem-med-volkswagens-dsg-lada-1.15208

Sedan så var det ytterliggare en person på DN:s red som har problem som finns att läsa om på allt om motors blogg.

Thorssa, du borde få felet fixat utan att betala en krona.

Thorssa
2009-10-26, 18:28
Det är fler som har problem med sin DSG-låda.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/problem-med-volkswagens-dsg-lada-1.15208

Sedan så var det ytterliggare en person på DN:s red som har problem som finns att läsa om på allt om motors blogg.

Thorssa, du borde få felet fixat utan att betala en krona.

Intressant artikel, den kan vara bra att ha i bakfickan när VW krånglar, vilket jag vet att de gör. Bilen har varit inne på service enligt servicebok men oljan i lådan byttes aningen för sent pga att verkstaden (Ej VW) klantade sig. Alla förstår ju att problemet med mekatronikenheten inte har med oljan att göra utan att det är ett fabrikationsfel, men man förstår ju också att VW kommer ställa sig på tvären.

kim_gulle
2009-10-26, 18:38
Intressant artikel, den kan vara bra att ha i bakfickan när VW krånglar, vilket jag vet att de gör. Bilen har varit inne på service enligt servicebok men oljan i lådan byttes aningen för sent pga att verkstaden (Ej VW) klantade sig. Alla förstår ju att problemet med mekatronikenheten inte har med oljan att göra utan att det är ett fabrikationsfel, men man förstår ju också att VW kommer ställa sig på tvären.

Antar att du åker på Berners i Birsta eftersom du bor i Sundsvall. Har själv jobbat på Berners här i Östersund och där har dem policyn att om du har gjort alla servicar som du ska och gjort dem på VAG verkstad så ska dem hjälpa dig. Och sen så verkar det ju som att det är ett känt fel och bara för att ta ett exempel så har de första modellerna av den nyaste passaten ett problem med bakre diffen som börjar läcka olja. Dessa bygger man om och jag tror inte det brukar kosta kunden mycket. Så om det är ett känt fel och det bara är byta så lär dem nog inte krångla så mycket. Det är ju trots allt samma ägare där nere som här uppe.

Lycka till endå. :)

Thorssa
2009-10-26, 18:56
Antar att du åker på Berners i Birsta eftersom du bor i Sundsvall. Har själv jobbat på Berners här i Östersund och där har dem policyn att om du har gjort alla servicar som du ska och gjort dem på VAG verkstad så ska dem hjälpa dig. Och sen så verkar det ju som att det är ett känt fel och bara för att ta ett exempel så har de första modellerna av den nyaste passaten ett problem med bakre diffen som börjar läcka olja. Dessa bygger man om och jag tror inte det brukar kosta kunden mycket. Så om det är ett känt fel och det bara är byta så lär dem nog inte krångla så mycket. Det är ju trots allt samma ägare där nere som här uppe.

Lycka till endå. :)

Japp det är tyvärr Berners jag är tvungen att åka till. 6000-milaservicen är inte utförd på VAG-verkstad eftersom jag bara har dåliga erfarenheter av dem och växellådsoljan är som sagt bytt lite för sent så jag är tämligen övertygad om att de kommer neka goodwill. Dock är det VAG som slutligen bytte växellådsoljan. Jag är iaf inställd på att ta det via försäkringen, då slipper man bli less en gång till :P

Thorssa
2009-10-30, 11:46
Felsökningen idag resulterade i en felande luftmassemätare. Inga felkoder hiitades på växellådan och mekanikern trodde att det kunde påverka även växelllådan när motorn känner av att lmm felar. Uppdaterar när luftmassemätaren är bytt så får vi se om det bara var det. Hoppas hoppas!

Thorssa
2009-11-12, 18:08
Idag har luftmassemätaren bytts och nu går den och växlar som den ska igen! :) Inga som helst fel på växellådan :)

DPC
2009-11-12, 18:16
Skönt!

Fel momentrapportering ställer till det för växlingarna med automatlåda.