handdator

Visa fullständig version : ABS-lamptrubbel, kan jag få lite hjälp? (Mk2 GTI)



Golfbjörnen
2009-10-23, 00:14
Hej,

2'a på besikting.. ABS-lampan lyser inte.
Nu är det på följande vis, jag vet att den lyser - men den lyser svagt och den släcks inte. När besiktningsmannen kollade så stod vi under lysrör, och då syntes inte det svaga ljuset i lampan, därav tolkade han den som död, och då blir det 2'a.

Men jag ville inte bråka, för faktumet att den lyser konstant är ju inte heller bra.

Själva kretskortet har två lampor - en för handbroms, och så den för "ABS-testet". Lampan för handbroms lyser starkt, men lampan för ABS glöder till när man vrider om nyckeln, men övergår till ett ännu svagare skimrande konstant glödande.

Grejen är att det förra sommaren så brukade lampan lysa starkare, och lite varannan gång sådär brukade den släckas, och varannan vara tänd.

I och med att det bara glöder nu, så tänkte jag skaffa ett nytt sånt där kretskort, för nåt verkar ju vara kajko. - Nån som vet produktnummer i ETKA?

Och jag måste få klart för mig, är det så att om "ABS-testet" falerar, kopplas ABS-en ur då p.g.a det? För jag har ingen ABS när jag bromsade ikväll.

Men förra sommaren, när lampan var sådär svajjig då hade jag ABS på bromsarna. Till saken hör att det sitter 4-kolvs Brembo, så det är inte original, men det kanske inte spelar roll för ABS-mekaniken?

Var skulle ni börja felsöka? Vad kan jag göra? Jag måste ombesikta rätt snart för bilen skall flyttas till vinterförvaring - alla tips, lösningar, mottages tacksamt.

Ursäkta långt inlägg, tack för att ni orkade läsa. (ville förklara så tydligt som möjligt)

/Gb.