handdator

Visa fullständig version : Värmeproblem



Plura
2009-10-20, 08:13
Tänkte fixa vinterbilen lite igår eftersom jag haft lite kass värme under sommaren men inget som stört mig förens nu när det börjar bli kyligt!

Problemet är att värmen bara kommer upp på hälften mot alla andra
golfar jag ägt, motortemp ligger precis på mitten där den ska vara.

Provade att spola ur kylsystemet, ingen skillnad. Provade funktionen på
ventilerna vid torpeden och monterade tillbaka, ingen skillnad. Tog och borrade rakt igenom ventilerna i ren vrede men ingen skillnad! Det finns alltså ingenting som stoppar.

Det jag funderat på är att det blir kalluft såfort jag drar ner värmen bara nån cm från max och det känns inte heller riktigt normalt, är det reglagen som kan krångla?

Vanligtvis brukar ju värmen i en gammal golf vara rent tropisk!
Bilen är en Golf mk2 med gx förknasarmotor.

Plura
2009-10-20, 14:43
Ingen som har någon ide? kan det vara så att vattenpumpen är klen så att den inte orkar pumpa fullt ös till värmepaketet?

Lillen
2009-10-20, 19:14
Jag skulle gissa vattenpump efter att ha läst din beskrivning.

Och du har med säkerhet uteslutit termostaten?

Plura
2009-10-20, 20:31
Jo termostaten är bytt 2ggr bara för att vara på den säkra sidan!
får väl prova byta pumpen då, hade hoppats på att slippa det.

Henrik.M
2009-10-20, 21:24
Kolla om det sitter en termostatstyrd överströmningsventil på slangtarna till värmepaketet.
Denna ventil brukar haka upp sig = du får ett minimalt flöde av varmvatten in till värmepaketet eftersom vattnet rinner mellan ventilerna.

Känn bakom ventilen på ingående slang mot värmepaketet , är den pissljummen/kall vid fullvärdig motortemp så är ventilen kass.

Finns 2 åtgärder.

1: Plocka bort den termostatsyrda ventilen (Metallfärgad) samt backventilen (Svart plast rör med en kula i) och ersätta dessa med rörstumpar av lämlig dimension.

2 : Köpa nya Ventier på VAG.

Skrivits spaltmeter om detta i gamla forumet samt att jag engång i tiden skrev ihop en FAQ om ämnet , tyvärr verkar den FAQ:n kommit bort i samband med att vi bytte forum.

EDIT: Såg nu att du borrat ventilerna , prova mitt förslag 1 och se om det blir skillnad.
Annars är det nog vattenpumpen som sagt upp sig.

Plura
2009-10-21, 22:57
Bytte pump och termostat idag, noll och ingen skillnad :(
Ska prova ta bort ventilerna helt imorn och ersätta dom med
rörstumpar istället men jag tvivlar starkt på att det är där felet
ligger.

Radloff
2009-11-10, 21:43
Hade detta problem på min passat års 90

Hade strul med att det bara en dag inte kom nån värme i våras.
Sen nu i höstas så började bli kallt så tog tag i problemet.

Började med att ha i kylarrensning. Följde anvisningarna som stod på burken.
Spolade sen rent, vattnet var väldigt geggigt, spolade även värmepaketet.
Inget resultat av detta. Termostat var bytt så var inte det heller.
Polaren borrade ut den svarta strypventilen i plast. Ingen skillnad.
Bytte till rörstumbar till slut och ersatte den svarta plastventilen och den i aluminium. BINGO. VÄRME
Åkte till vag för att köpa nya men fick besked att dom utgått. F*N

Hittade sen en jettadiesel motor stående hos farsan som hade sådana ventiler, tog dessa och gick igenom mina gamla.
Hittade då att slangen som går imellan dom olika ventilerna som satt på min från början var det stopp i. Gjorde rent den, sen tog jag aluminiumstrypventilen som jag hittade på farsan dieselmotor och kopplade ur rörstumbarna och satte i ventilerna igen. VÄRME ÅTERIGEN.

Så har lite tänkbara scenarier om vad som strulat

1. Igenkorkat värmepaket som spolade bort proppen när det vart fullt flöde in i paketet med varmvatten.
2. Att stoppet i den lilla slangen imellan ventilerna på nått sätt satt stop på flödet.
3. Att aluminiumstrypventilen hade hängt sig så det vart för lite vatten genomströmning till värmepaketet.

Kan bara säga att jag e väldigt nöjd med att åter ha värme i bilen efter detta helvete jag hade innan felet vart fixat.

Plura
2009-11-11, 09:57
Ok ja jag har inte ens dom där ventilerna längre utan har nu
bara 2 rörstumpar istället så det finns inget som kan stoppa.
Har lite halvklen värme nu så jag får väl stå ut med det tills i sommar
när jag ska riva och byta motor.

tdi-ägarn
2009-11-11, 19:02
Jag har haft en Mondeo td där värmen blev jättedålig efter attt suttit en dag med vantar o mössa så la jag en kväll på att skölja igenom värmepaketet flera gånger, och även låta vattnet vara kvar i elementen jag använde maskindiskmedel i vattnet sen fick jag bra värme .

LimMet
2009-11-14, 00:51
jag "lånar" tråden lite med ett problem jag har på min golf 2. jag får inget luftflöde in i kupen, fläkten går max men det blåser minimalt ut i ventilerna. vad kan var fel??
har hört något om att värmepaketen kan spricka? kan det ha hänt?

Manny
2009-11-14, 01:03
jag "lånar" tråden lite med ett problem jag har på min golf 2. jag får inget luftflöde in i kupen, fläkten går max men det blåser minimalt ut i ventilerna. vad kan var fel??
har hört något om att värmepaketen kan spricka? kan det ha hänt?

Tre ton löv i friskluftsintaget?
Eller nån vajer till nåt spjäll som hoppat av?

LimMet
2009-11-14, 01:10
ska kolla friskluftsintaget imorgon så får vi se.. vajrar osv sitter nog där dom ska, allting fungerar förutom att det blåser dåligt..