handdator

Visa fullständig version : Fjädrar + dämpare - låg men lagom bekväm



Golfbjörnen
2009-10-20, 01:33
Tjena,

Som topic, finns det? I så fall, vilket fabrikat rekommenderar ni? (gärna webshop)

Bakgrund: Min far har köpt en underbart fin Mk3'a GTI (annons via GTI-klubben) men finner att dess Coilovers är lite för styvt för sin del. (jag tycker den går kanon med det dock, men men..)

Jag har sagt att om han vill åka lite bekvämare men köper originaldelar så förstör han bilens snygga "sättning". Så det måste vara något som sänker i alla fall. Det är han införstådd med.

Så vad säger ni? Vad ska man ha? Bra pris och inte like styvt som coils...
GM Motorsport?

Tacksam för svar

/Anders

ThomasT
2009-10-20, 01:43
Tjena,

Som topic, finns det? I så fall, vilket fabrikat rekommenderar ni? (gärna webshop)

Bakgrund: Min far har köpt en underbart fin Mk3'a GTI (annons via GTI-klubben) men finner att dess Coilovers är lite för styvt för sin del. (jag tycker den går kanon med det dock, men men..)

Jag har sagt att om han vill åka lite bekvämare men köper originaldelar så förstör han bilens snygga "sättning". Så det måste vara något som sänker i alla fall. Det är han införstådd med.

Så vad säger ni? Vad ska man ha? Bra pris och inte like styvt som coils...
GM Motorsport?

Tacksam för svar

/AndersVanliga sänkfjädrar är mjukare satta än coilovers. KW Streetcomfort är ett annat alternativ, men det är inte speciellt billigt(vet inte heller om det finns till mk3).

.

onk
2009-10-20, 12:39
Ett vanligt 60/40 kinakit borde uppfylla hans önskemål.
Dom är oftast mjukare än org men sänker rätt ok.

Finns på ebay från ~100 euro komplett.
Funkar utmärkt till vardagsbruk trots priset.

salmiakboven
2009-10-20, 18:12
Ett vanligt 60/40 kinakit borde uppfylla hans önskemål.
Dom är oftast mjukare än org men sänker rätt ok.

Finns på ebay från ~100 euro komplett.
Funkar utmärkt till vardagsbruk trots priset.


Har kört 500mil med 60/40 sats som köptes på ebay billigt. Stenhårt fram och mjukt bak kan man beskriva dem! Satt dit 40/40 satsen på brors bil och den var mycket behagligare att köra och åka med..

Ge motorsport grejerna ska vad jag vet i princip vara rätt nära orginal men att de är lägre, men lite hårdare är de allt.. fast inte så att njurbälte krävs :)

Janne.M
2009-10-20, 19:15
GE satsen (60/60) som sitter på min bil var inte nåt jag skulle rekommendera då bakdämparna har gett med sig efter inte så många tusen mil.

Lillen
2009-10-20, 19:52
Rent generellt då......


Köper man en 100 Euro sats så får man ingen högprestanda sats.
Det är bara så , OFTA är de stenhårda , detta pga att dämparna är samma i flera kit och då skall klara olika sänkning. Så då får man komfort därefter.

Sedan kommer nästa steg.
Mellan skiktet , där hör GE Motor till bland annat.
Finns allternativ men åxå flera som är av varierande kvallitet.
Även de dyrare mellanskiktet finns här FK och en del andra.
OFTA även här mycket varierande hårhet. Även här förekommer en typ av dämpare i flera kit. Inte alltid men ibland beroende på märke.

Sedan så är det märkesgrejor så klart.
Då skulle jag helt klart rekomendera Sachs Performance 50mm sänk.
Komplett Sport Chassie , har haft ett sådant kit själv.
Kanon komfort men klarar även lite bana.
INTE stötig eller billigt.

Många gillar annars KONI , Bilstein eller H&R.
Bara att välja och pengarna är ganska samma.
Liknande prestanda och komfort på märkeskitten.
Bilstein har ju lite hårdare att välja OM man vill.

SOM vanligt så får man vad man betalar för.
Finns undantag men de är svåra att stöta på.

Har sålt en hel del olika.
Finns billiga som ÄR bra och dyrare som är för dyra för prestandan.
Men oftast får man valuta för det extra man betalar för.

Dave the brave
2009-10-20, 22:39
På bruksbilen (V70) har jag GE:s 40/40 sänksats. Den har bara gått något år med denna satsen så livslängden kan jag inte säga så mycket om. Tycker att detta kit är en bra uppgradering för bruksbilen, den blir inte för stötig men får ändå en hårdare sättning än original.

På golfen har jag kört med Sachs Advantage dämpare/Eibach-fjädrar (-35 mm) samt Bilstein Sprint dämpare/ kortade -35mm Eibach-fjädrar. Nu sitter det coilover av märket JOM på den.

Ska bilen användas som bruksbil? I så fall skulle jag nog rekomendera GE-kitet alternativt någon dämpare som är som Sachs Advantage kombinerat med en 35-40 mm sänksats typ Eibach eller H&R. Sachsdämparen är något hårdare än originaldämparna om jag minns rätt?

Om bilen ska användas till lite mer inspirerad körning kan Bilstein Sprint användas. Kombinerat med 35-40 mm sänkfjädrar blir bilen väldigt rolig att köra men det känns rätt ordentligt när man kör över ojämnheter. Sprintdämparen kan även kombineras med fjädrar som sänker ännu mer men då tycker jag den blir alldeles för hård för att ha som bruksbil.

Gula Koni är en dämpare som kan jämföras med Bilstein Sprint.

Sen finns det som sagt en uppsjö av kit med både dämpare och fjädrar som sänker 40 mm. Allt från 1500 kr och uppåt.

Generellt: Sänker du mer än 40 mm blir bilen hård och stötig med bruksbilsmått mätt, det går nog inte att komma ifrån.

onk
2009-10-20, 23:12
Jag har åkt med GE´s 80mm sänk och den var bra mkt skönare än vanliga 40mm sänkfjädrar så hur mkt det sänker spelar ingen större roll, fjädrarna brukar se likadana ut på dessa kit. På dom jag hade var iaf fjädern aslång medans infästningen av fjäderskålen var väldigt långt ner..

Det gör oxå skillnad på mk2 och mk3 som väger en del kg mer, extravikten verkar vara en fördel i detta fall.
Vikten hjälper till att svälja stumheten eller vad man ska säga;)

Ska på med sånt billigt 60/40 inför vintern, kan återkomma med recension om en dryg månad.
Borde vara lite skillnad, har oxå hört att dom ska vara redigt mjuka bak..

Golfbjörnen
2009-10-21, 16:03
Tack för alla jättebra inputs so far! Jag skall studera detta lite och överlägga med far min, som är den som kommer köra mest med bilen.

/Anders