handdator

Visa fullständig version : Förvara bil i kallgarage?



P-plats.se
2009-10-19, 17:52
Börjar få ont om plats men kommit på en lösning om att förvara Golfen i ett kallgarage över vintern.
Garaget är isolerat och delvis under jord vilket gör att det håller en ganska jämn temeperatur under vintern.
Hur är det att vinterförvara en bil i dnna miljö?
En sak som oroar mig är att det kommer förvaras en bil till i garaget och den är ute på våra saltade vägar ibland och drar in salt och fukt.
Ser ibland saltkristaller på betongen runt den bilen MEN verktyg m.m. som förvaras i garage brukar inte bli rostangripet i någon större utsträckning.
Har ju även möjlighet att skärma av lite runt min Golf för att skydda den med tex. spåskivor.

mtm
2009-10-19, 19:11
Om du ser till att bilen är ordentligt ren innan du ställer in den så ska det inte vara några problem. Skadar inte att ge den en vaxning innan heller.

Sen finns det ett överdrag man kan köpa som man täcker bilen med.
Inte de vanliga bil-"presenningarna" de är stela/hårda och repar lacken, utan det finns en annan typ som är mjukare och finare i texturen.

Rent kemiskt är det att föredra med ett kallt garaget än ett varmt dito, då värme påskyndar den kemiska processen som bildar rost.

Är du orolig över fukten som den andra bilen drar in så kan du köpa en eller flera "torrbollar" (finns som hink också) från Clas Ohlson och ha vid bilen.

Lilla_Vargen
2009-10-19, 20:41
Har ju själv ett sutteräng garage utan värme (ju ett element) men men....

Tipset jag har till dig: ha en avfuktare i bilen.
Tror inte att den andre bilen kommer att påverka miljön nämnvärt om nu din inte står inom "stänk"-avstånd.

Biltema: 14-060 funkar kanon! 2 i garaget med hink under och de gör själ för namnet.

Är det ett sånt "plysch"-övrdrag du menar ????

Annars finna alla olika varianter av "coccooner" till bilen, dock kostar de en slant men garanterar en god miljö.

mtm
2009-10-19, 21:21
Är det ett sånt "plysch"-övrdrag du menar ????

Annars finna alla olika varianter av "coccooner" till bilen, dock kostar de en slant men garanterar en god miljö.

Nej, inte plysch...

Snarare ren bomull, det var mjukt och fint som satan.

Viktigt är att det kan andas, så att det släpper ut eventuell fukt.

P-plats.se
2009-10-20, 08:58
Typ "Torrbollar" har jag själv på jobbet så de e inga problem, även luftavfuktare men det känns lite overkill.
Vad det gäller överdraget så förstår jag att det skyddar MEN jag är mer rädd för smutsen, salt och fukt som kommer mer från golvet. Funderar då på att bygga en låg vägg runt bilen för lite skydd...

mtm
2009-10-20, 09:45
Ja, eller så ser du till att överdraget är så pass stort att det räcker ner till golvet + lite till så att du kan tynga ner det typ. :)

Junfors
2009-10-20, 11:03
Varför inte ställa dit en riktig avfuktare som alltid ser till att hålla nere luftfuktigheten även när nån kör ine en varm våt bil.

Freiholtz
2009-10-20, 12:29
Vet ju inte riktigt vad det finns för typ av avfuktare, men de kan ju bli lite extra vändor till garaget bara för att tömma ur behållaren till avfuktaren. Bara en tanke, vet ju inte hur långt du har till detta garage, hur fuktigt det är, samt olika modeller på avfuktare.

Vet bara av egen erfarenhet i huset hemma att man får kolla till avfuktaren med jämna mellanrum så den inte blir full å "skvimpar" över, samt stannar.

GTI-nissen
2009-10-20, 12:56
Kostar ju en del, men detta tält skulle ju vara ypperligt Patrik!

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60094&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=vinter

Junfors
2009-10-20, 14:44
Vet bara av egen erfarenhet i huset hemma att man får kolla till avfuktaren med jämna mellanrum så den inte blir full å "skvimpar" över, samt stannar.

Eller så kopplar man slang utttaget som 99% av alla avfuktare har till avloppet så slipper man tänka på det mer.

Xplod
2009-10-20, 15:36
Viktigt att tänka på med avfuktare är också vilken rumstemperatur du har, för ett kallgaraget skulle jag definitvit kunna rekommendera Wood's avfuktare av DSmodell då denna är väldigt bra lämpade för kalla utrymme så som krypgrund och dylikt.

Den är också utrustad med slanganslutning så som Junfors sagt innan.

P-plats.se
2009-10-20, 16:28
Hmmm... Kärringen är ju trött på vår DS 28:a som skramlar tycker hon, kanske ska investera i en ny och ta den till garaget!?

tjipp
2009-10-20, 21:45
låter ju som en mycket bra idé!

GTI-nissen
2009-10-21, 07:31
3500:- i inköpspris och 460W effekt för en DS28... Drar den 460W konstant?
Ja, ja, det där tältet kommer närmare och närmare dig tycker jag. ;-)
När du tar fram bilen fram i vår så är den ju lika ren och fin som när du ställde in den också!