handdator

Visa fullständig version : Tomgångsproblem gti 16v



Freb
2009-10-18, 18:24
Jag har skaffat en gti 16v -88 som jag har lite problem med tomgången på.
Eller problemet är egentligen när jag kopplar ur när jag växlar, då går varvet ner väldigt lågt och är bilen kall kan den till och med stanna.
Annars ligger tomgången bra på ca 1000 varv. Det är bara precis när jag gasat till och släpper gasen.

Är det någon som har någon idé om vad detta beror på?

Tacksam för svar
/Fredrik

Dave the brave
2009-10-18, 23:18
Det är säkert tomgångsmotorn som inte går eller är igensatt av smuts. Prova att göra rent den med tex 5-56. Tomgångsmotorn sitter till höger om insuget om du står framför bilen. Den styrs av en styrbox som sitter innuti bilen, innanför mittkonsolen.

Freb
2009-10-19, 00:22
Tack så mycket, ska prova detta.

Freb
2010-01-13, 15:44
Bumpar tråden lite.

Jag har bytt tomgångsmotor till en som ær rengjort och uppsmord utan att det blev någon skillnad.
Finns det något annat som skulle kunna vara problemet?

Sweeper
2010-02-05, 20:17
Kom igen nu grabbar, någon som har ide? liknande problem här. Löser vi detta så blir många glada.

ypzilon
2010-02-05, 22:28
Till och börja med, surrar den lite när tändningen är på? Jag har haft två 16v där styrenheten har saknats!

Det är ett ganska enkelt system, i stort sett bara en tomgångskontakt, en tempgivare, en tomgångsmotor och ett styrdon.

Är motortempen under 40C så ska tomgången ligga på 1100rpm, över 40C 950rpm.
Tempgivaren sitter på stift "T" på styrdonet.

På stift "LS" ska man ha +12V när spjället är stängd och tändningen är på, 0V när man öppnar spjället.

Stift "31" är jord, "15" är tändningsspänning (via säkring 18) och "1" är varvtalssignalen.
Till sist är "ST1" och "ST2" till tomgångsmotorn.

Samma system ger även extra soppa vid fullgas om motorn är kallare än 35C samt stänger av bränslet vid motorbroms, dvs ett system som gärna får fungera.

Sweeper
2010-02-06, 14:16
Jag har liknande problem (ojämn tomgång och hög co och hc), men finner ingen lösning….
Mitt system är KE-Jetronic (PL motor) med vaccum kontrollerad tändning.

Till at börja med så surrar tomgångsmotorn när man vrider på tändningen och motorn startar inte med kontakten urkopplad. Har kollat alla kontaker innan på ECUn och Styrenheten och de verkar vara ok.

Detta har jag också gjort:
Fixat alla vakuum läckage.
Tomgångsmotor rengjord och testad ok enl instruktioner från forum.
Ny fördelare inkl rotor o lock från vag.
Nya stift.
Ny olja o filter.
Tändkablar ok, 6,2k ohm
Ny matarpump.
Nytt bränslefilter.
Bytt tändmodul.
Lambdasond.
Nytt avgassystem.
Kat kontrollerad ok.


Gjorde besiktning och fick en del 2or och den ena var hög co och hc vid tomgång.
Tomgång CO 4.3 och HC 186
CO 2500 0.0
Lambda 1,00

Kan också notera att förra ägaren bytte till stora insuget.

Var på verkstad och lånade avgasmätare och provade lite andra saker.
Tändning var inställd på 6 ödp enl markeringen på svänghjulet.

Avlägsnade vaccumslangen till styrmodulen och pluggade inte vaccum ledningen, då fick jag följande resultat:
Tomgång CO 0.2 och HC 30
2500 rpm CO 0.1 och HC 75
Så fort jag pluggade vaccumledningen så fick jag följande:
Tomgång CO 3.7 och HC 180

Sen kopplade jag in vaccumledningen till styrmodulen och vred tändfördelaren tills jag fick bra värde:
Tomgång CO 0.01 och HC 9
Ödp är ???
Detta gav väldigt dåligt drag upp till 3 -3600 varv, sen drog den ordentligt.
Igen skillnad med eller utan vaccumledning till styrmodulen.

Som sagt, när man kör med bilen och trycker i kopplingen eller står still och gasar till kanske 5000rpm i några sekunder och släpper gasen så faller tomgången till ca 300rpm och går upp till 1200rpm och faller igen och ökar och faller och sen blir den jämn på ca 1000rpm??

Nu börjar mitt tålamod ta slut, vad finns mer att kolla/byta???