handdator

Visa fullständig version : drivknut går av



golf 2 rally
2009-10-18, 17:56
Hjälp har en rallybil mk1 som drivknutarna går av på axel tappen förslag på åtgärda detta fel

razer
2009-10-18, 18:34
På golf 2 Grp H brykar man bygga om till VW T4 108mm inre knut, sviktståls axlar, S2 yttre knut och göra nya splines i navet. Men jag vet inte om det är tillåtet på Golf 1...

GTI-nissen
2009-10-18, 18:59
Vi har skrivit en hel del om detta i ett par andra trådar

I den här t.ex.:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6077&highlight=lossnande

Har väl splinsen börjat bli slitna så gör glappet att axeltappen rör sig och muttern lossnar sakta men säkert. Detta gör att axeln till slut går av eftersom det blir utmattning i den utstickande axeltappen.
Spelar ingen roll om man byter till nya axeltappar, spelet finns redan i spindeln och även den nya axeltappen kommer att gå av.

Testa att limma axeltappen i splinsen (står mer i tråden jag länkade till) eller dra dit muttern och en kontramutter med loctite.
Dubbla muttrar med loctite har hjälp mig. Visserligen en mk2, men ungefär samma bekymmer.

Mk1:an är väl egentligen lite för klen för tuffare körning (precis som de flesta andra VW...) men detta försämrar iallafall inte.

Engbergarn
2009-10-20, 17:08
Du har inte fått någon smäll på någon sida så att bärarmsinfästningen kan ha fyttat sig innåt?