handdator

Visa fullständig version : Golf diesel. kommer ingen diesel



Subzero
2009-10-15, 23:52
Har precis bytt topplockspackning, kamrem å spännrulle på min Golf diesel -91'a..
Nu går det inte få igång fanstyget.. Kan tillägga att jag köpte den för några veckor sedan och då var packningen kass så den var inte testkörd innan, men inga problem med den förutom packningen enligt förra ägaren och den har stått några månader innan jag köpte den. Har ingen anledning att inte tro honom heller.

Så, vad är felet? Suger jag i slangen till spridarpump-grejen så kommer det soppa, får suga rätt rejält men soppa finns det iaf..
Men oavsett hur mkt ja kör på startmotorn så kommer det inte fram nåt, ser ingem soppa i dom genomskilniga slangarna mellan filtret å spridarpumpen..
Sitter det en pump i tanken på dessa? Hör iaf ingen pump som går igång så kan felet ligga där?
Jag trodde det var mekanisk pump framme vid motorn, men det kanske det inte är?

VWGolIV
2009-10-16, 00:08
Du har väl ett filter också nånstans, kanske det är igensatt precis som mitt.

Subzero
2009-10-16, 00:14
jo, filtret sitter ju i motorrummet, men när jag suger genom en slang där så verkar det komma soppa.. ville inte få munnen full med diesel så jag slutade när ja hörde att det kom soppa i slangen :)
Men visst, det kan va igensatt, men det kommer inte nån soppa alls överhuvudtaget till spridarpumpen..
Sitter det en soppa pump i tanken eller är det mekanisk pump inbygg i spridarggrejern framme vid motorn är väl det jag vill veta egentligen..

Anledningen att jag frågar iställer för å slita upp locket till tanken i bagaget är att förra ägaren lastbilsreggat den å det är ett trägolv över hela bagaget/baksätet som inte är gjort för att kunna lyftas upp, så det är ett jävla bök å komma åt armaturen i tanken..

Manny
2009-10-16, 00:36
Sitter ingen pump i tanken, det är insprutningspumpen som suger själv.

Subzero
2009-10-16, 01:57
OK.. Vad kan problemet då bero på?
Har ju som sagt haft av toppen å alla spridar rör o.s.v, är et p.g.a luften i systemet?
Hur är korrekt tillvägagångssätt när man ska få igång en diesel efter man haft loss toppen? Hört att man ska vänta med att dra åt rören på spridarna tills man ser att det kommer diesel när man kör på startmotorn, så man får ur luften ur systemet..

Eller är det nåt annat?
Kanske är så enkelt att det är filtret som är igensatt, men så otroligt igensatt att det inte kommer nån soppa alls låter ju skumt..
Å det verkade ju komma när jag sög i slangen genom filtret..

Manny
2009-10-16, 02:02
Är du hundra på att remmen sitter helt rätt? Glöder den som den ska? Har du ström till solenoiden på pumpen?

Subzero
2009-10-16, 03:09
99 säker på att remmen sitter rätt, ska kolla upp det imorgon igen.
Men även om den sitter nån kugg fel så borde den ju pumpa fram soppan, snurrar gör den ju iaf liksom..
Tror det är ström fram till solenoiden, det är nåt som klickar till när ja slår på tändningen iaf. Vad gör denna solenoid? Den skanske kärvar? Går den att kontrollera/testa på nåt sätt?
Den glöder ja, stiften kontrollerades innan vi monterade dit toppen igen.
Men det har ju inget att göra med att det inte kommer fram nån soppa å andra sidan..

Manny
2009-10-16, 11:16
Solenoiden bryter soppan, testa sätta 12v direkt på den för att utesluta glapp eller liknande.

Subzero
2009-10-16, 13:02
Ja, det klickar ju som sagt i solenoiden, men kan det vara så att den bara försöker att öppna den men inte lyckas?
Hur kan man smörja upp den då? Är det den kabeln som sitter på högra sidan sett framifrån? Har sett att det sitter nån kontakt där ovanför där spridar rören går ut

Manny
2009-10-16, 13:13
Ja, det är den kabeln. Den går nog inte att smörja upp, klickar den så verkar den funka som den ska.
Annars verkar det som pumpen är kass, luft nånstans eller igensatt nånstans.

Subzero
2009-10-16, 14:06
den klickar å det kommer fram ström, testade även nu med ström direkt från batteriet å den klickade även då, verkar va hel..
Luft nånstans? hehe, typ hela bränsleledningarna :)
Det är ju det jag undrar, om det kan va så att pumpen inte kan suga till sig dieseln p.g.a att det är luft i ledningarna..
Ska man hälla i diesel i slangarna manuellt så det bara är mellan pumpen å spridarna som det är luft?

Jag testade att blåsa genom filtret å då kommer det ner lite soppa i slangen till pumpen, men inte alls så det har fullt upp pumpen och slangen..
Så ska jag köpa en dunk med diesel å hälla i slangen mellan filtret å pumpen då kanske?

Subzero
2009-10-16, 15:08
Problemet löst.. Det var så enkelt att det var för mkt luft i systemet..
Åkte iväg å fyllde en dunk med diesel å stoppade ner slangen i den dunken så funkade det fint.. Sen när pumpen o.s.v var fylld med diesel så var det bara å plugga in slangen till filtret igen så funkade det.
Så nu blir det till å montera ihop det sista, t.e.x grenröret mot avgasröret, för satan va det vrålade på inne i lilla garaget :D
Nån som har nåt bra tips på hur man får på dom där klämmorna relativt enkelt? Det var ju t.o.m inte helt enkelt att bryta bort dom, lär ju inte va enklare å få dit dom antar jag.

Falcor
2009-10-16, 15:24
Det är precis därför man inte ska köra soppatorsk på en äldre diesel, pumpen klarar inte av att suga fram soppa till motorn igen även om man fyllt tanken helt full....

VWGolIV
2009-10-16, 15:50
Finns väl på biltema till avgaset ?

joacim_Tdi
2009-10-16, 17:08
Problemet löst.. Det var så enkelt att det var för mkt luft i systemet..
Åkte iväg å fyllde en dunk med diesel å stoppade ner slangen i den dunken så funkade det fint.. Sen när pumpen o.s.v var fylld med diesel så var det bara å plugga in slangen till filtret igen så funkade det.
Så nu blir det till å montera ihop det sista, t.e.x grenröret mot avgasröret, för satan va det vrålade på inne i lilla garaget :D
Nån som har nåt bra tips på hur man får på dom där klämmorna relativt enkelt? Det var ju t.o.m inte helt enkelt att bryta bort dom, lär ju inte va enklare å få dit dom antar jag.

Det där med klämmorna till avgas klura jag också på och kom nog på en grej som funka väldigt smidigt!

Tog helt enkelt och kapa ett plattjärn så det blev ca 9,5cm långt!
Ena änden på järnet gör du inget med, Andra fasar du av från mitten av järnet till toppen på änden,
Sen lägger du ner klämman på skruvstädet, Skruvstädet ska vara uppe så mycket så att järnet går ner imellan käftarna på städet! Sen tar du den oarbetade änden på järnet och sätter inne i ena änden av klämman, Den andra änden slår du ner med hammaren, Städet funkar som anhåll,
Vipps så har du tryckt ut fjädern, Ett tips är att slå i järnet så mycket så att ändarna ligger på gränsen på kanten på fjädern, Sen trycker du upp downpipen mot grenröret, Sätter dit klämman och drar ur plattjärnet!


Kan skicka en bild eller två på härligheten :)

oops_164
2009-10-16, 21:42
Det är precis därför man inte ska köra soppatorsk på en äldre diesel, pumpen klarar inte av att suga fram soppa till motorn igen även om man fyllt tanken helt full....

Han har självluftande system på sin.
Har man inte tillräckligt bra snurr på starten så kan det störa väldigt mycket.
Men det avhjälps enkelt med en universalhandpump till båtmotorer.

Subzero
2009-10-16, 23:13
Det där med plattjärn ska ja testa imorgon..
Jag fick dit den ena relativt lätt då den inte behövde fjädra ut så mkt för att gå på, det gick med en stor skruvmejsel att slå lite med näven på den när ena änden satt där den skulle så fjädrade den ut å ploppade på plats.
Men andra sidan är ju desto jävligare nu eftersom den trycks ihop mer på den sidan som är monterad så blir gapet större på andra sidan..
Men ska testa det med plattjärn imorgon som sagt. Har iaf fått testköra bilen lite idag å den funkar prima. Bara att hoppas att den inte ska trycka ut olja i vattnet nåt mer, hittade ju inga fel på block/topp när ja hade isär det.. men men, det märks..
Tackar för hjälpen hittils.

Henrik.M
2009-10-16, 23:21
Nån som har nåt bra tips på hur man får på dom där klämmorna relativt enkelt? Det var ju t.o.m inte helt enkelt att bryta bort dom, lär ju inte va enklare å få dit dom antar jag.

http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=12&id=61

joacim_Tdi
2009-10-17, 18:42
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=12&id=61

Säkert bra, Dock så tar det längre tid att gör och jag kan tänka mig att det är lättare att få bort plattjärnet!

Jag prova en sådan där också som jag tog rakt ifrån huvedet, Dock så var min gängstav för klen så den gav med sig!