handdator

Visa fullständig version : Varför snittar min GTI 1.2 l/mil? :(



nill0w
2009-10-14, 08:14
Hejsan!

Jag har en Golf IV GTI som drar lite för mycket soppa. Jag har haft den i några månader, och inte en gång lyckats komma under litern.
Så ska det väl inte vara?

Den är bra servad, så olja och det är det inge fel på. Jag har hört något om trasig vevhusventilation som ger hög förbrukning?

Det satt öppen dump på vid köp, som jag ej har hunnit få bort. Den gör väl knappast att det blir bättre?
Blankslitna 225or, ganska mycket sänkt.

Bilen sägs vara chipad. Var brukar man sätta chipen? Går det att kolla vad där sitter för chip?

Mvh
Nisse
;d

Raz
2009-10-14, 09:40
Kolla luftmassemätaren. När kontakten hade hoppat bort på min Passat så drog den också massor med bensin men bilen gick bra i övrigt.

VWGolIV
2009-10-14, 10:28
Även om din bil är trimmad så ska du fortfarande kunna köra under litern utan problem.

Gör som Raz o kolla lmm eller så mät av felkoder och se om där står något.

nill0w
2009-10-14, 16:02
Jag har kollat felkoder, dock inte helt 100% på vad jag gjorde...
Får kolla LMM då!
Nån som har nåt om det här med vevhusventilation som kan braka på något sätt?
Gör dumpen något dåligt?

jockep
2009-10-14, 17:32
det beror ju mycket på hur du kör... jag har en likadan bil och kör korta sträckor och gillar att gasa och jag snittar 1,1L/mil.... tycker det är mycket, men kör man lungt och försiktigt så ligger jag på 0,85L/mil stadskörning. landsvägskörning så e jag nog nere på 0,67L/mil =)

så för att sammanfatta så har jag axepterat mina 1,1L för att jag kör oekonomiskt=(
Men jag vet inte, den kanske ska dra mindre??? isåfall vill ja ju oxå veta det=)

jag har då ingen dump, allt helt orginal och NY LLM och alla tempgivare e nya, har oxå vag-com så har nyligt kollat och har inga felkoder.

mtm
2009-10-14, 18:00
Min drar runt litern, då är jag också gasglad och kör mest korta sträckor.

Dock kan jag säga att ACn gör stor skillnad.

Kör utan den när det går. Dock ska man använda den med jämna mellanrum så att systemet håller sig friskt.

nill0w
2009-10-14, 19:40
Jag har inte gasat speciellt mycket... Ibland kanske, både stads och landsväg/motorväg.
Känns ändå som att den drar för mycket på något sätt!
Men ialla fall, har kört en del långa sträckor utan att gasa och ha mig, och den har inte kommit under litern, och det känns mycket!
Inget nytt om vevhusventen?

jockep
2009-10-14, 20:12
jag är själv rätt så nybliven golf ägare så jag kan ie ge några vettiga svar ang vevhus ventilation på denna bil=(
däremot så rekomenderar jag inte, som många andra att man har en dump.. den kan skada LLM:en, sen så tror jag inte att den är så effektiv, men jag kan ha fel..

Iaf så om du inte kommer under litern på landsväg så är de ju något som är fel...

mtm
2009-10-14, 20:59
*snip*
däremot så rekomenderar jag inte, som många andra att man har en dump.. den kan skada LLM:en, sen så tror jag inte att den är så effektiv, men jag kan ha fel.. *snip*

Inget ont Jocke, jag är ingen expert, men det där låter fel i mina öron.

LMM tror jag inte påverkas om man har en dv eller en dump.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Grejjen med dv är, om jag förstått det rätt, att eftersom den återcirkulerar luften tillbaka in i insuget så är bilen mappad med hänsyn till den extra luften (extra syret).

Dvs, LMM mäter luften som kommer in och beräknar utifrån hastighet(?) och temperatur hur mycket syre (egentligen densiteten, ju högra densitet ju mer syre) som finns i insugsluften.

LMM = MAF

"The MAF has a thin wire that heats up. The air rushing past it cools it. The computer measures how much current it takes to keep the wire at a constant temperature. Some MAFs have a temp sensor. Once the computer knows the outside temp and the "wind chill" it can determine the density of the air. It uses air density to calculate how much fuel to deliver"

Mha av den beräkningen så pytsar ECUn in lämplig mängd bränsle.

Om du nu har en dump istället så berövar du systemet på en del av det syre som ECUn räknat med, vilket leder till att man får en för fet förbränning.

Nu vet inte jag HUR mycket detta påverkar, men slutsatsen borde vara att JA, din höga förbrukning KAN ha med dumpen att göra.

Ett annat tips som kommer från vortex är:

Poor Gas Mileage: MAF, CTS, O2 Sensor, AIT Sensor

MAF = LMM (att den är paj helt enkelt, vilket oftast inte syns på några felkoder)

CTS = Coolant Temperatur Sensor. (Klassiskt fel på 1.8T, den gamla är svart den nya är grön)

02 sensor = lambdagivaren, borde generera felkod

AIT = En liten sensor som sitter precis efter spjällhuset och mäter insugstempen. Tror det är ovanligt att den är paj, vet ej om den generera felkod(er) eller ej.


Behöver du hjälp med att kolla felkoder så dra iväg ett PM så hjälper jag dig.

Lycka till!

Kukan
2009-10-18, 08:16
Min GTI -03 drog faktiskt en del extra förut och då hittade dom några trasiga slangar under insuget. Trångt som faaan och bara byta men det gick.. Trasiga är förresten kanske inte ordet, totalt förintade ska det nog vara.. På 5ÅR!!! Hmmm luktar nästan Feltema
Dock så sjönk allafall förbrukningen tillbaka till typ 0,9..

jockep
2009-10-19, 18:12
ja men de låter ju vettigt de du skriver mtm:)