handdator

Visa fullständig version : Fel på bakrutetorkaren.



vvvrrrooommm
2007-06-19, 21:59
Hej,
min bakre vindrutetorkare är sönder. Den går fint i 10 sek, sen dör den. Så får man starta om den i 10 sek till. Blir lite tjatigt när man bor i ett regnigt GBG!

Henrik.M
2007-06-19, 22:07
Bakre vindrutetorkare???

Bakrutetorkare ska det väl ändå vara. =)

Har ändrat rubriken.

vvvrrrooommm
2007-06-19, 22:16
Tack jag snurra till d

sonite
2007-06-19, 22:35
testa att mäta med en voltmätare där bak och se om det är spänning hela tiden både under de 10sek den funkar och efteråt... är det det, så är det troligen styrningen i torkarmotorn som gett sig!

Är det bara spänning i 10sek så skulle det kunna vara fel på reglaget som sätter på torkaren eller relät!!

eldinos
2007-06-20, 23:21
testa att mäta med en voltmätare där bak och se om det är spänning hela tiden både under de 10sek den funkar och efteråt... är det det, så är det troligen styrningen i torkarmotorn som gett sig!

Är det bara spänning i 10sek så skulle det kunna vara fel på reglaget som sätter på torkaren eller relät!!



testa att byta intervallrelät, kan va den som jävlas...det är ju den som styr strömmen till torkarmotorn....kostar ca 280 på vag.

GTI-nissen
2007-06-21, 19:12
Torkaren går ju bara i c:a 10 sekunder för att torka bort spolarvätskan man eventuellt sprutat på. Torkar-/spolarautomatik, precis som på vindrutan.

Det finns ingen funktion för att den ska gå konstant.
Antingen går den några slag enligt ovan eller så är det intervalläge.
Det blir intervalläge efter vartannat tryck på spaken.

Om det är en Golf 2 iallafall, men jag tror det är samma på alla VW sedan dess.

Manny
2007-06-21, 19:19
Torkaren går ju bara i c:a 10 sekunder för att torka bort spolarvätskan man eventuellt sprutat på. Torkar-/spolarautomatik, precis som på vindrutan.

Det finns ingen funktion för att den ska gå konstant.
Antingen går den några slag enligt ovan eller så är det intervalläge.
Det blir intervalläge efter vartannat tryck på spaken.

Om det är en Golf 2 iallafall, men jag tror det är samma på alla VW sedan dess.

precis min tanke med... likdant på min mk3 -92. passat -99 med .

GTI-nissen
2007-06-21, 21:08
Fast nu kom jag på att man sätter ju spaken i ett fast läge för intervallen på nyare bilar (Jag har ju en sådan också...).

På min gamla Golf är det däremot bara ett återfjädrande läge med "varannan gång tryck".