handdator

Visa fullständig version : Höger Främre Drivaxel G60 rallye (syncro) :) Axel byggd:) Bild!



golf4life
2009-10-12, 20:58
Tjenare!

Håller på att bygga ihop min MK2 syncro och ska sätta i en 02C låda från G60 rallye i den.

Måste då ha en axel med 100mm knutar.

Vet någon måtten på en G60 syncro axel?

Då går de ju ev att beställa en ny!

mvh/Nicke

Raz
2009-10-13, 09:31
Har du kollat på www.autoexperten.se? Dom brukar ange måtten på drivaxlarna på deras hemsida.

golf4life
2009-10-13, 10:38
Har du kollat på www.autoexperten.se? Dom brukar ange måtten på drivaxlarna på deras hemsida.

Tackar!

men de står samma art:nr som en vanlig gti axel 764mm lång. de kan omöjligt stämma för vinkelväxeln bygger ut ca 250mm.

Plura
2009-10-13, 11:54
Golf g60 axeln ska vara lika lång som axeln på en vanlig mk2 syncro.
Skillnaden på en passat syncro axel är 2,5cm. Hade problemet på min
syncro att någon monterat en passat axel och den axeln slog sönder
inre knuten och hjullager.

Mitt råd att att ta passat axeln och korta av den 2,5 cm och sen bränna
ihop den igen. Får nog tillverka nån hylsa så den sitter spikrakt när man svetsar ihop den.

Edit: Golf G60 syncro axeln ska vara 608 mm!

golf4life
2009-10-13, 15:47
Golf g60 axeln ska vara lika lång som axeln på en vanlig mk2 syncro.
Skillnaden på en passat syncro axel är 2,5cm. Hade problemet på min
syncro att någon monterat en passat axel och den axeln slog sönder
inre knuten och hjullager.

Mitt råd att att ta passat axeln och korta av den 2,5 cm och sen bränna
ihop den igen. Får nog tillverka nån hylsa så den sitter spikrakt när man svetsar ihop den.

Edit: Golf G60 syncro axeln ska vara 608 mm!

Tackar !

mk2 syncro axeln är lika lång har ja oxå kommit fram till. men 100mm knutarna passar inte på den, finns inget spår för låsringen och sen bygger 100mm knutarna ut mkt mer än de små. ja har redan testat :(

alltså du tycker ja ska kapa en passat syncro axel och svarva en hylsa utan på båda delarna sen svetsa ihop ?

Orginal har mk2 syncro små knutarna och hur kunde då en passat axel med 100mm knutar passa mot din låda?

Har du kvar din passat axel isf ? vore nice om ja kunde få köpa den. enbart axel då kanske.

Plura
2009-10-13, 16:45
Inre knuten på min var bytt till 90 mm, funkade bra tyckte tydligen förra ägaren till bilen men för det första så "glappade" inre knuten något hemskt
sen slog axeln emot medbringaren pga att den var för lång. Ja min plan var att kapa av axeln på mitten och sen tillverka en hylsa sen svetsa ihop skiten i rätt längd. Hittade dock en axel på skroten så det löste sig ändå :)

Har axeln kvar men problemet är att den tuggats ned ca 8mm så spåret för yttre låsringen försvann och en bit in på splinsen så har fått göra ett nytt låsringsspår så knuten sitter ganska stumt längst in på splinsen numera så jag vet inte om den är något att ha :S

Jobbigt med dessa syncros att hitta delar till men vilken rolig vinterbil!
Håller på och jagar mig en fördelningslåda själv då min börjar ge upp.

golf4life
2009-10-13, 20:45
Inre knuten på min var bytt till 90 mm, funkade bra tyckte tydligen förra ägaren till bilen men för det första så "glappade" inre knuten något hemskt
sen slog axeln emot medbringaren pga att den var för lång. Ja min plan var att kapa av axeln på mitten och sen tillverka en hylsa sen svetsa ihop skiten i rätt längd. Hittade dock en axel på skroten så det löste sig ändå :)

Har axeln kvar men problemet är att den tuggats ned ca 8mm så spåret för yttre låsringen försvann och en bit in på splinsen så har fått göra ett nytt låsringsspår så knuten sitter ganska stumt längst in på splinsen numera så jag vet inte om den är något att ha :S

Jobbigt med dessa syncros att hitta delar till men vilken rolig vinterbil!
Håller på och jagar mig en fördelningslåda själv då min börjar ge upp.

Okej på så vis!

då är inte din axel något att ha efter som de måste gå dit en 100mm inre knut på den.

jag har en ide hur jag ska lösa det nu :) kan lägga upp en bild sen om de blir bra!

tycker de inte är så svårt med delar än!

drivaxlar går ju inte sönder, knutarna är som vilken vanlig Cl som helst. de är vell om man kör sönder en låda eller så de blir jobbigt.

själv körde ja sönder fördelnings lådan i små bitar när all olja rann ur min låda på isen.

Din har nog tagit mkt stryk med för lång axel tror ja. blir mkt tryck på medbringaren med för lång axel.

du åker vell på att göra som jag :) leta tag på en rallye låda och bygga om!

Plura
2009-10-14, 08:23
Nja lika ambitiös som dig vet jag inte om jag orkar vara :P
Ska nog försöka få tag på en bättre beg fördelningslåda.
Bakdiff med visco fanns på skroten så det är förhoppningsvis
fixat iaf.

golf4life
2009-10-14, 20:01
Nja lika ambitiös som dig vet jag inte om jag orkar vara :P
Ska nog försöka få tag på en bättre beg fördelningslåda.
Bakdiff med visco fanns på skroten så det är förhoppningsvis
fixat iaf.

okej :)

annars är de ju enklare att köpa en hel bil för en billig peng och ta allt man behöver så man har extra :) annars kan man ju nästan inte åka syncro hehe.

varför ska du ha en extra bakdiff med visco?
ja har inte kört sönder min än. åkte med OT däck och ca 140hk på isen i vintras utan problem.

--Mitt drivaxel problemet löst förhoppningsvis!

resultatet blev en Audi 80-89 axel med gti inre 100mm knut och kortad 5mm längst ut och in flyttat låsringsspår för yttre 90mm knut. nu är den nya exakt lika lång som orginal med små knutarna.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/40730/782996_gl0osr.jpg

Plura
2009-10-15, 13:44
Blev ju kanon!

Jo min läcker lite olja...dock bara ur packboxarna men frihjulsmekanismen fungerar inte som den ska. hände 2 ggr i vintras när det var riktigt halt ute att alla 4 hjul bara låste sig. kryckan går inte att använda heller för då bromsar den samtliga hjul och det är ju en liten glädjedödare :S

golf4life
2009-10-16, 23:43
Blev ju kanon!

Jo min läcker lite olja...dock bara ur packboxarna men frihjulsmekanismen fungerar inte som den ska. hände 2 ggr i vintras när det var riktigt halt ute att alla 4 hjul bara låste sig. kryckan går inte att använda heller för då bromsar den samtliga hjul och det är ju en liten glädjedödare :S

hoppas att den är rätt längd bara! så inte den på rallyn är ännu kortare.

jaså är de så? du har inte nå problem med vackum prylarna till bak diffen då? sitter ju en tank som har med den och göra, så de inte driver på alla 4 bakåt bla.