handdator

Visa fullständig version : Passat 1.8T rycker vid gaspodrag



maybach_
2009-10-10, 18:33
Tja!

Har en passat 1.8T `99 med drygt 14000 mil på mätaren som rycker mellan 1500 till 3000 varv och ganska stabilt tomgång.
Har bytt alla filter och stift utan hjälp bytte även turbo pga. fel tipps från auktoriserad verkstad
Inga felkoder förekommer!

Är det någon några som känner till detta fenomenet eller haft liknande fel som vill dela med sig hadde varit till stor nytta?

Tack på förhand....

jimZon
2009-10-10, 18:42
Tja!

Har en passat 1.8T `99 med drygt 14000 mil på mätaren som rycker mellan 1500 till 3000 varv och ganska stabilt tomgång.
Har bytt alla filter och stift utan hjälp bytte även turbo pga. fel tipps från auktoriserad verkstad
Inga felkoder förekommer!

Är det någon några som känner till detta fenomenet eller haft liknande fel som vill dela med sig hadde varit till stor nytta?

Tack på förhand....

Körde en Audi A3 med 1.8T motorn. På dessa bilar var det nästan alltid följande komponenter.

1. LMM (Luftmassemätaren)
2. Tempgivaren
3. Gasspjället (rengöring)

polomannen
2009-10-11, 09:56
Rengör gasspläll + grundinställning.

mt4base
2009-10-11, 12:25
Jag har även jag lite småryck i min Passat 1.8t, inget jätteallvarligt men jag är nyfiken och intresserad av hur man ev rengör gasspjället. Nån som redogöra lite? Hur mycket måste loss osv?

En annan fråga, vad är det för smuts som fastnar där, det finns ju luftfilter eller är jag helt ute och blåser?

mtm
2009-10-11, 13:12
Jag har även jag lite småryck i min Passat 1.8t, inget jätteallvarligt men jag är nyfiken och intresserad av hur man ev rengör gasspjället. Nån som redogöra lite? Hur mycket måste loss osv?

En annan fråga, vad är det för smuts som fastnar där, det finns ju luftfilter eller är jag helt ute och blåser?


Jättelätt att plocka bort spjällhuset, du släpper på alla slangar (typ 2st) och elkontakter (typ 2st) och sen sitter den med 4 torx.

Sitter en packning mellan spjället och insuget, byt den när du har isär det.

Det är olja och sot som sätter igen spjällhuset, använd kemiskt ren bensin (finns på apoteket) för att göra rent allting - men var lätt på handen, spjället är relativt känsligt.

När du är klar och allting är på plats så använder du Vag Com för att göra en grundinställning.

maybach_
2009-10-11, 16:46
Tackar för alla tips!
Det förta jag gjorde var att kolla tempgivare och tog av spjället för rengöring men det hjälpte inte alls däremot har jag inte grundinställt spjället.

P.S. Ibland är det riktiga ryckningar och bilen stryps ordentligt kanske ska prova med att byta tändspolar.

jimZon
2009-10-11, 16:55
Tackar för alla tips!
Det förta jag gjorde var att kolla tempgivare och tog av spjället för rengöring men det hjälpte inte alls däremot har jag inte grundinställt spjället.

P.S. Ibland är det riktiga ryckningar och bilen stryps ordentligt kanske ska prova med att byta tändspolar.

På min bil så kunde man se det om man lät den gå på tomgång och sakta gasa upp till 2.000rpm, då fick man se misständningar i VAG-COM på treans cylinder. Då behövde jag bara byta en tändspole.

farbror
2009-10-12, 09:23
Körde en Audi A3 med 1.8T motorn. På dessa bilar var det nästan alltid följande komponenter.

1. LMM (Luftmassemätaren)
2. Tempgivaren
3. Gasspjället (rengöring)

Hallå jimZon m.fl.

Hoppas det är ok att låna tråden lite och länka till ett inlägg jag gjorde härom veckan eftersom det är på samma tema:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=10345&highlight=passatproblem

Har ju fått några bra svar och kommer troligtivis att få hjälp med felsökning av verkstaden nu under veckan. Gasspjället har dock ingen kommenterat, känns ju som en relativt enkel åtgärd att börja med att kolla?

Angående tempgivaren, syftar du då på den tempgivare för kylarvätskan som jag nyligen fick utbytt (felkod: 16502 P0118) eller någon annan givare? Har nåt svagt minne av att mekanikern kan ha nämnt någon annan tempgivare som brukar kunna krångla och som sitter lite värre till.

Fortsätter mala lite frågor för att förhoppningsvis kunna hjälpa verkstaden med att börja i rätt ände... :/

Tack på förhand.

/Mattias

jimZon
2009-10-12, 09:53
Jag tror han menar termostaten, den brukar inte ge ryckig gång utan att motorn inte blir varm eller vice versa. Den är HEMSK att byta. I alla fall på 1.8T motorn.

Tändspolarna är ett mycket vanligt fel och brukades bytas ut på good will i början. Tror de kostar ca 400kr st och det är busenkelt att byta själv.

Du kan även kolla luftfiltret, är det skitigt på LMM sidan så kan det även vara LMM som har gett sig. Prova att koppla ur luftmassemätaren och se om du har samma ryck.

farbror
2009-10-13, 19:07
Syftade alltså på din kommentar "2. Tempgivaren". Menar du alltså termostaten?

Angående LMM, som jag skrev i mitt tidigare inlägg (länken) fanns det gott om skräp på andra sidan luftfiltret när jag bytte det tidigare i år så det kan mycket väl ha slunkit ner nåt antar jag.
Hur kopplar man ur luftmassemätaren då? :)

jockep
2009-10-13, 21:44
koppla ur kontakten som sitter på LLM:en... busenkelt=)