handdator

Visa fullständig version : Icke nordiska friktionsdäck i sthlm?



Botanic
2009-10-09, 12:54
Jag har en Lupo. Bor i Stockholm.
Till Lupon har jag en uppsättning dubbdäck. Däcken ser ok ut förutom att nästan alla dubbar fattas på två av däcken.
Jag tror att däcken är 10 år gamla.

Jag funderade på att köpa friktionsdäck inför vintern. Har kollat runt lite, men det verkar vara svårt att hitta friktionsdäck anpassade för Norden med dom dimensionerna som jag vill ha. (Antar att det är för att medelsvensson inte kör Lupo).

Hur bra/dåligt fungerar friktionsdäck av bra märken, som inte är anpassade för Norden, i Stockholmstrafiken under vintern?

Hur mycket bättre vet ni att nya friktionsdäck är än mina gamla dubbdäck?

Disclaimer:
Jag vet att det finns minst en som läser det här som tänker att dubbdäck är överlägsna. Du behöver inte svara :-)
Inte du heller som har skräckexempel på dåliga friktionsdäck från 80-talet.

badtab
2009-10-09, 13:01
antar att du, liksom jag kollar på däckonline? knalla in hos din lokala däck-nasare så tror jag att han har friktionsdäck som motsvarar det du söker:)

Botanic
2009-10-09, 14:58
antar att du, liksom jag kollar på däckonline? knalla in hos din lokala däck-nasare så tror jag att han har friktionsdäck som motsvarar det du söker:)

Jag började med att kolla hos flera företag som säljer på nätet.
Hittade några däck som såg intressanta ut, men inte fanns i rätt storlek.
kollade sen på tillverkarnas hemsidor. Dom däcken tillverkas inte i den storleken jag vill ha.

Det finns säkert någon här som har erfarenheter av att köra friktionsdäck som är anpassade för sydeuropa i Stockholmsvintern...

magnusT
2009-10-09, 15:24
Vad är det för udda dimension du är ute efter?
Och det mesta är nog bättre än dina 10 år gamla däck.

Botanic
2009-10-09, 15:50
185/55-14 är jag ute efter.
Jag vet att det finns ett par andra storlekar jag skulle kunna ta för att hamna innanför 5%-gränsen på avvikelsen.

Vad jag läst så är det en väldigt stor del av friktionsdäcken som säljs i Sverige, som inte är nordenanpassat. Ofta så vet inte köparen om det.
Därför kan det ju inte vara så jättestor skillnad tycker jag.

Jag har läst lite olika tester som görs varje höst. Dom känns lite vridna. Samtidigt så har i alla fall inte jag någon känsla för vad det är för skillnader testresultaten försöker visa.

Jag har bara erfarenheter av gamla sunkiga vinterdäck. Därför förstår jag inte tidningarnas tester.

Jag vill ju inte veta skillnaden på däck X från 2008 jämfört med däck Y från 2008.
Jag vill veta skillnaden mellan mina gamla däck och nordiska friktionsdäck och mellaneuropeiska friktionsdäck.
Eller egentligen vill jag veta om det kommer att fungera bra med mellaneuropeiska friktionsdäck på min bil som jag kör med i Stockholm.

Norpan
2009-10-09, 17:03
Har Dayton dw.... på min Lupo och dom kostar inte skjortan och funkar bra.

Dayton säljs av Bridgestone i sverige.

Recaro
2009-10-09, 17:16
185/55-14 är jag ute efter.
Jag vet att det finns ett par andra storlekar jag skulle kunna ta för att hamna innanför 5%-gränsen på avvikelsen.

Vad jag läst så är det en väldigt stor del av friktionsdäcken som säljs i Sverige, som inte är nordenanpassat. Ofta så vet inte köparen om det.
Därför kan det ju inte vara så jättestor skillnad tycker jag.

Jag har läst lite olika tester som görs varje höst. Dom känns lite vridna. Samtidigt så har i alla fall inte jag någon känsla för vad det är för skillnader testresultaten försöker visa.

Jag har bara erfarenheter av gamla sunkiga vinterdäck. Därför förstår jag inte tidningarnas tester.

Jag vill ju inte veta skillnaden på däck X från 2008 jämfört med däck Y från 2008.
Jag vill veta skillnaden mellan mina gamla däck och nordiska friktionsdäck och mellaneuropeiska friktionsdäck.
Eller egentligen vill jag veta om det kommer att fungera bra med mellaneuropeiska friktionsdäck på min bil som jag kör med i Stockholm.

Jag tror det skulle fungera bra för dig med mellaneuropiska däck i Stockholm, och nya är nog bättre än dina gamla.

I senaste nummren av Vi Bilägare och Teknikens Värld är det med däckstester där man har tagit med referensdäck, tror det var Vi Bilägare som hade med ett flera år gammalt däck.

I testerna klargör man tydligt vilka däck som är nordiska resp. mellaneuropeiska friktionsdäck. De nordiska friktionsdäcken brukar fungera bättre på snö och is, men har sämre resultat på asfalt.

Själv har jag i fem år kört på mellaneuropeiska Nokian WR, däck som vissa tidningar tidigare har klassat som "livsfarliga" för dom fungerar ju inte på is!! Dock har dom haft toppresultat i bromstest på våt och torr asfalt.

Det är just på de underlagen jag kör 99% med bilen. Jag har flera gånger märkt att däcken är överlägsna på de här underlagen vid de hastiga inbromsningarna som kan uppstå på motorvägen, bilar med dubbdäck hasar förbi en om dom ligger jämsides vid en inbromsning. Visst, det kan uppstå blixthalka, vara snöigt 1 gång om året osv, men det är just vid de här 99% jag vill ha egenskaperna och säkerheten i däcket.

Detta är min erfarenheter.

Jag har precis beställt nya däck och det blev mellaneuropeiska igen, Continental TS830, däcket fick högst antal poäng(totalt) i Teknikens Värld, dock är det inte bäst på snö eller is och det är jag fullt medveten om när jag kör!

Botanic
2009-10-09, 19:38
Tack för svaren!
Continental WinterContact TS 800 funderade jag själv på ett tag innan jag läste (svenska) testresultaten.

Nokian WR har jag också kikat på, men dom är rätt så gamla. Finns nog en nyare modeller.
Hur livsfarliga anser du att Nokian WR är på is? Kommer man upp för en hal backe med dom?

Kukan
2009-10-18, 09:56
Hmm var det inte WR som kom och skulle ta över efter det superba RSi som tyvärr är borta nu... Så såå gammalt kan det väl inte vara..

Barbapappa
2009-10-18, 22:02
Jag tyckte Conti wintercontact funkade kalas, körde dom i 175/55-15" på den gamle Clio Sporten jag hade, kanongrepp på is, snö och asfalt och var tysta och fina med. ;-)

sturebyking
2009-10-19, 14:47
Jag kör med Continental TS810 och är nöjd. Tror att 810 är något bättre på is än 830, men man ska vara medveten om att det alltid är halt på vinterväglag även om man har nya dubbade däck som vunnit tester på is- det är halt ändå!
/O

Botanic
2009-10-19, 23:15
Tack för att ni bekräftar att jag gjorde rätt val.
Jag beställde Continental TS800 för en vecka sedan.