handdator

Visa fullständig version : Mystiskt motorproblem mk1 gti 1,8 -84



Jaaacob
2009-10-09, 11:06
Har en golfcabbe där jag bytt det mesta på.

Motorn är nyrenoverad och jag hade plockat i den i våras. Sedan sluta den gå plötsligt slutat att gå (den ville inte varva ur och kändes lite trött) Jag testade byta bränslehuvud och då ville den inte starta alls, bytte tillbaka till den som bilen fungerade med men ville inte starta på den heller.

Har bränsletryck men vet inte vad som kan vara fel nu? Har gnista med, den startar på startgas men går lite dåligt då.

Har testat byta bränslepump, både för och tryckpump

Jaaacob
2009-11-21, 16:38
Uppar lite?

Manny
2009-11-21, 16:54
Vad gjordes vid renoveringen? Tagit kompprov?

Jaaacob
2009-11-21, 16:56
lager, styrningar, honing, packningar, målning. rubb! (iofs inte jag som gjort)

Den har gått jättebra, tills plötsligt. Kompprov jämna över alla cylindrar med bra tryck.

jollykent
2009-11-21, 16:59
har du hängt dit en bränsleackumulator från mk2?

Jaaacob
2009-11-21, 17:04
Det är orginalackumulatorn på, kan den gå sönder på nå vis?

Den har funkat bra hittills, både med 16v motorn jag hade i och med förra gti8v motorn.

jollykent
2009-11-21, 17:11
Det är orginalackumulatorn på, kan den gå sönder på nå vis?

Den har funkat bra hittills, både med 16v motorn jag hade i och med förra gti8v motorn.

vet inte riktigt hur en acka på en mk1a fungerar men har för mig att de inte alls är samma som på mk2. men visst kan den krångla. vilket insprut har du?

Jaaacob
2009-11-21, 17:19
Vanliga k-jet sprutet.

Börjar tröttna totalt...
Nytt väghållnignskitt+sänk runt om, extraktor, rostfri, nyrenoverad motor och låda, stag, ny cab..

Köpa? Nä skämt och sido, man kanske ska ge det ett sista försök och byta ackumulatorn. Kanske är det som är fel rent av?

Annars, för den som är sugen.
http://i94.photobucket.com/albums/l84/jacoboesterlindh/IMG_3760.jpg
http://i94.photobucket.com/albums/l84/jacoboesterlindh/P3290017-1.jpg

Sebbe
2009-11-21, 19:33
Svårt att tänka mig att ackumulatorn skulle göra bilen omöjlig att starta, om det inte är stopp i den.

Vart har du bränsle tryck? Du har ju 3 olika tryck i systemet och 3 olika ställen att mäta på. Har du plockat ur spridarna och kollat så soppan kommer hela vägen fram.

Sebbe
2009-11-21, 19:38
vet inte riktigt hur en acka på en mk1a fungerar men har för mig att de inte alls är samma som på mk2. men visst kan den krångla. vilket insprut har du?

Mk1 har väl en pump och en tryckackumulator och mk2 en förpump i tanken med backspärr och en huvudpump

Jaaacob
2009-11-22, 02:48
mk1 har förpump i tank, huvudpump under och tryck ack efter sedan fram till filter-> fördelning-> spridare.

Det går hela vägen, till spridare, förstår itne själva grejen. Startar som sagt på startgas.

Sebbe
2009-11-22, 08:18
Hmm, ok. Nej, mk1 har ingen förpump. Har du kollat så att alla tryck är ok? Pump, systemtryck, styrtryck och spridartryck.

Jaaacob
2009-11-22, 11:28
Jag har en förpump i tanken, vad kallar du det annars? Sedan har jag en k-jet pump under bilen, vilket sedan går till ackumulatorn å fram.

Jag har inte nippel för att kolla de andra trycken tyvärr. Finns det något sätt att kolla tryck förutom att ha mätare?

Manny
2009-11-22, 11:41
Nej, det ska inte finnas någon förpump på en mk1.

Jaaacob
2009-11-22, 13:15
Jag blir förvirrad... såhär ser det ut när jag lyfter på locket vid tanken, är inte det en förpump?! Det ser och verkar onekligen som en ;S

http://www.vwgolfmk1.co.uk/images/Liftpump/Oring.jpg

Fireball
2009-11-22, 14:19
Förpump används när man har plasttank eftersom dessa inte har nipplar på undersidan. Plåttankarna har det, och då behövs inte förpumpen eftersom bensinen rinner med självtryck ner i huvudpumpen.

Du nämner att bilen kändes slö för att sedan inte gå alls...det är inte så att något är igensatt? En trasa som fastnat i luftintaget? En ljuddämpare som gått sönder och blivit igenproppad med dämpull?

Quattro_mannen
2009-11-22, 14:20
Cabbarna HAR förpump! Bara vara lugn..... :)

Manny
2009-11-22, 16:37
Märkligt, jag kollade tom etka o hittade ingen förpump, o meca hade inte heller förpumpar att köpa..... Man lär sig nåt nytt var dag.

Jaaacob
2009-11-22, 20:15
Jag menar det.. hehe. Det är plåttank, ingen plast.

Man kanske kan testa att sätta en huvudpump fram vid bränslehuvudet, direkt med bensindunk, se om den startar och går. I så fall är det ganska solklart att det är ackumulatorn som är trasig?

Manny
2009-11-22, 21:37
Ackumulatorn ska la inte påverkar gången, den ska bara hålla trycket så den bli lättstartad när bilen stått ett tag.

Sebbe
2009-11-22, 22:39
Jag menar det.. hehe. Det är plåttank, ingen plast.

Man kanske kan testa att sätta en huvudpump fram vid bränslehuvudet, direkt med bensindunk, se om den startar och går. I så fall är det ganska solklart att det är ackumulatorn som är trasig?

Du kan koppla förbi ackumulatorn bara. Har aldrig hört talas om att den gått sönder så det ska bli stopp i den. Vanligtvis så är det tvärt om. Det släpper igenom åt båda hållen.

Som Manny säger. Ackumulatorns enda uppgift är att hålla trycket stadigt.

Jaaacob
2009-11-23, 17:18
Okej, märkligt, ska plocka loss spridarna och köra, få se om jag får någon jämn dimma.