handdator

Visa fullständig version : Hastighetsklass på däck.



Recaro
2009-10-08, 16:39
Hej.

står i valet och kvalet att köpa nya vinterdäck.

Hur viktigt är det med hastighetsklasserna och vad blir skillnaden att välja ett däck med lägre klass jämfört med ett högre.

De jag har nu har klass H (210km/h), om jag väljer ett däck i klass T(190km/h), försämrar jag någonting i köregenskaperna vid normal körning förutom att man inte bör dundra på i hastigheter över 190km/h?
Vilket är mindre normalt. :P

ThomasT
2009-10-08, 18:29
Hej.

står i valet och kvalet att köpa nya vinterdäck.

Hur viktigt är det med hastighetsklasserna och vad blir skillnaden att välja ett däck med lägre klass jämfört med ett högre.

De jag har nu har klass H (210km/h), om jag väljer ett däck i klass T(190km/h), försämrar jag någonting i köregenskaperna vid normal körning förutom att man inte bör dundra på i hastigheter över 190km/h?
Vilket är mindre normalt. :P

De kommer fungera utan några som helst problem.

Dock är de inte lagliga på bilen, pga hastighetsklassningen.

.

sturebyking
2009-10-08, 20:57
Är det helt säket att det inte är lagligt att på vintern köra med en "för låg" hastighetsklass?
Jag vet att det i Sverige funnits (finns?) ett undantag för vinterdäck pga att det för några år sedan inte fanns dubbdäck med högre hastighets klass än Q!

Hittade detta på Transoprtstyrelsens hemsida Citat" Vinterdäck till EG-typgodkända personbilar får vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim." slut citat. Länk: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Utbyte-av-dack-pa-personbil/

Sjäv tror jag att en lägre hastighets klass på vintern kan vara att föredra, de är ofta mjukare både i sidan och även ibland även slitbanan=bättre grepp samt billigare.
/O

nill0w
2009-10-08, 20:58
Vad tror du själv? :S

sturebyking
2009-10-08, 21:09
Hög hastighetsklass behöver inte vara nått mer än själva märkningen. Läste i Teknikens värd där det fått "fel" däck till en test. Continetal svarade att det inte spelade någon roll, det var exakt samma däck.
Varför kan man undra, jo man kan sälja det med högre hastighetsklass till högre pris.
Jag säger köp det T mäkta däcket!
/O

VWGolIV
2009-10-08, 21:48
Jag köper däck efter min snitthastighet.

Sällan jag ligger över 130km/h

sturebyking
2009-10-08, 22:17
Inte bra att på sommaren vara iblandad i en olycka på tyska Autobahn och ha för låg hastighetsklassade däck. Men risken att i Sverige bli bötfälld är nog minimal.
På nyare VW bilar med stora färdatorn kan man ställa in winterreifen och vid vilken hastighet bilen ska varna. Jag har lilla färdatorn men den stora är beskriven i manualen.
/o

Recaro
2009-10-08, 22:27
Tack för intressanta svar. ;)

Jag tror som stureby att en lägre hastighetsklass kan vara att föredra, det skiljer 20km/h i klassning och man undra hur mycket det kan skilja i däckkonstruktionen, förmodligen ingenting.

Jag har inte tänkt på det här med hastighetsklassning tidigare, på min andra bil (V50) hade jag tydligen R(170km/h) på vinterdäcken och W(270km/h) på sommardäcken. :S

ThomasT
2009-10-08, 22:46
Är det helt säket att det inte är lagligt att på vintern köra med en "för låg" hastighetsklass?
Jag vet att det i Sverige funnits (finns?) ett undantag för vinterdäck pga att det för några år sedan inte fanns dubbdäck med högre hastighets klass än Q!

Hittade detta på Transoprtstyrelsens hemsida Citat" Vinterdäck till EG-typgodkända personbilar får vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim." slut citat. Länk: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Utbyte-av-dack-pa-personbil/
/O

Om man kollar i denna http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1630/88447_vinterdack_utg_3_.pdf så står det: "Däcken ska uppfylla kraven när det gäller hastighetskapacitet."

,

sturebyking
2009-10-09, 16:44
Jag ställde frågan till Transportstyrelsen och här kommer svaret:
Följande gäller för helfordonsgodkända bilar.
De skall ha sommardäck som klarar bilens konstruktiva hastighet. Konstruktiv hastighet på 207 km/t kräver (H-märkt). På vinterdäck är kravet att de skall vara minst q-märkta (160 km/t).
Vi färd i tyskland med Q-märkta däck skall du ha en synbar dekal på instrumentbrädan som talar om att tophastigheten är 160 km/t. Dekalen kan man göra själv.
Dubbdäck är förbjudna i tyskland.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Fordonsupplysningen
Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen
Box 267
781 23 Borlänge