handdator

Visa fullständig version : Slipning inför lackering- kornstorlek?



Beman
2009-10-08, 14:31
Hej

Kommer att ställa av bilen i helgen som kommer och börja det trista arbetet med slipning och spackling inför lackering nästa vår. Har då en fundering kring detta. Vilken kornstorlek bör man använda som sista slipning?

Hade inte tänkt slipa plåtrent annat än där det finns ytrost, i övrigt ned till grundfärgen.

Mvh Beman

joacim_Tdi
2009-10-08, 16:52
Hej

Kommer att ställa av bilen i helgen som kommer och börja det trista arbetet med slipning och spackling inför lackering nästa vår. Har då en fundering kring detta. Vilken kornstorlek bör man använda som sista slipning?

Hade inte tänkt slipa plåtrent annat än där det finns ytrost, i övrigt ned till grundfärgen.

Mvh Beman



Är det en solid lack eller med klarlack?
Till grundfärgen behöver du inte slipa!

Janne.M
2009-10-08, 17:42
Är det en solid lack eller med klarlack?
Till grundfärgen behöver du inte slipa!

Det beror ju på vilket resultat han vill ha, vill han vara utan apelsinskal i lacken så våtslipar han ju grundfärgen, sedan lacken och sedan klarlacken för att sist polera upp allt. Ska man vara så noga så vill man ju ha det så jämnt som möjligt redan under grundfärgen.

Nisse
2009-10-08, 19:07
Ska du lämna bort jobbet så räcker det med 320-400 papper
torrslip så gör lackaren en slipning innan slipgrunden.

Ska du lacka själv så gör du likadant men slipar med 400-600
torrslip efter slipgrunden innan topplacken läggs på, våtslip
behövs inte, själv avslutar jag med 400 torrslip och tycker
resultatet blir bra. Apelsinyta får man inte om viskositeten
på färgen är rätt och man lagt ett fästlager innan så lacken
kan läggas flödigt.

Som sagt ner till grunden behöver du inte slipa om lacken är
bra fö.

Beman
2009-10-09, 08:59
Tack för tipsen!

Skall inte lacka själv men för att hålla ned budgeten lite skall jag göra så mycket av grundarbetet jag kan själv.

Problemet är att en tidigare ägare roller-lackat (suck!!) bilen matt svart i stället för att ta tag i problemet på ett seriöst sätt. Har tänkt att maskinslipa bort det eländet och gå över på handslipning när orginalfärgen kommit fram.

Slutmålet med bilen är fint bruks skick för soliga dagar från maj till oktober så det blir en bättre garagelack i orginal silver metallic.

Mvh Beman

joacim_Tdi
2009-10-09, 16:36
Det beror ju på vilket resultat han vill ha, vill han vara utan apelsinskal i lacken så våtslipar han ju grundfärgen, sedan lacken och sedan klarlacken för att sist polera upp allt. Ska man vara så noga så vill man ju ha det så jämnt som möjligt redan under grundfärgen.

Något apelsinskal får man inte av att man lägger ny topp på gammal topp!
Topp är alltså sista lagret innan klarlack (Färgen)
Apelsinskal får man när man blandar och sprutar en för tjock lack(hinner inte rinna ut), Lacken blir alltså för tung och kryper under torktiden!
Du kanske tänker på krack? Krack är när gammal topp inte går ihop med den nya! Eller oren yta så som vissa fetter mm
Detta löser man genom att lägga ett spärrlager imellan det gammla och det nya!

Har du en plåtren yta så tycker jag du ska lägga washprime på det, Rosten har i stort sett inte en suck mot washprime! Dock så måste du lägga en spärr på vissa märken av washprime då vissa tillverkare har en syreblandning i!

Ang rollningen och maskinslip, Ta god tid på dig med handslipningen efter att du har fått bort den rollade färgen!
Knepet är att inte trycka något märkvärt på slipklossen, Gör du det så får du inte bort ojämnigheter, Detta felet gör många och lacken blir vågig som resultat!

Lägg många lager blött (5-8) istället för att lägga en exakt blandad lack, Glöm inte överlappningen vid lackeringen!

Rätt mig om jag har fel!
Fd lackerare!