handdator

Visa fullständig version : Felsökning via data?



Tim
2009-10-07, 19:58
Har nu kostat på passagerardörren drygt 2000:-
Har problem med att innerbelysninge blinkar var 3sec samt att passagerardörren inte registrerar när den öppnas.
Så jag köpte ny dörrkista och började mecka i fredags...
Först drog jag gängpajj i dörrlåset då det var någon 12stjärnig insektskruv =/ visst jag får skylla mig själv då jag inte åkte och köpte rätt bits direkt.
Sen lossnade bläcket på insidan av dörren då jag skulle försöka återställa låskolven och föll in i dörren.

Idag gjode jag mitt andra försök med nya skruvar och ny låskista.
Allt börjar bra.. jag monterar den nya låskista och börjar montera tillbaka resten så ser jag att det ligger några vita plastbitar i dörren?

Då har naturligtvis en plastdetalj som håller fönstret/hissen på plats gått sönder. In i firmabussen och tillbaka till Möller bil där jag får reda på att det enda man kan göra är att köpa ett helt renoveringskitt för endast 500kr.

Åter till verkstaden och efter 2timmar så får jag ihop dörren och ser att belysningen på dörrsida tänd! men börjar blinka som alla lamport gjort innan!!!!
pricken över i:et blev ändå när jag ställer mig upp efter att klicka fast alla nya klips samt skruva fast alla skruvar och inser att distansen som ska vara mellan dörrsidan och högtalaren ligger på taken.

Möller bil påstog att man måste lämna in den till dom för att kunna provköra alla funktioner i bilen och därmed kunna se vad som stör innerbelysningen?

Men kan inte en mindre bilfirma som har lägre felsökningspris göra samma funktionskontroll av bilen via deras datorer?

g-man
2009-10-07, 20:01
Det finns ingen i din bekantskapskrets som har tillgång till vagcom?

Tim
2009-10-07, 20:17
Det finns ingen i din bekantskapskrets som har tillgång till vagcom?

Nä tyvärr...

VWGolIV
2009-10-07, 20:17
Bara att ringa runt alla andra verkstäder i din stad och fråga vilka som kan felsöka din bil med dator.

Här i höganäs finns en firma som tar 250kr för felsökning oavsätt bil och då givetvis med dator.

rimad
2009-10-07, 20:24
Du kan skaffa vagcom för typ 100kr

Henrik.M
2009-10-07, 20:25
Du kan skaffa vagcom för typ 100kr

Sen gäller det att veta vad man söker efter och hur man letar det.

Tim
2009-10-07, 20:45
Ska ringa runt lite i morgon så kanske man får tag i någon firma.

Men är det inte skillnad på att kunna läsa av felkoder och kunna provköra funktioner osv? tänkte att det kunde vara en mer avancerad anläggning som krävdes och bara VAG verkstäderna som hade sådana?

Henrik.M
2009-10-07, 20:47
Men är det inte skillnad på att kunna läsa av felkoder och kunna provköra funktioner osv?

Går att utföra med båda delarna med VAG Com.

VWGolIV
2009-10-07, 21:04
Den icke vw verkstad jag varit hos kan läsa av alla fel som volkswagen kan.

Dock kan dom inte koda nycklar, men annars tror jag dom kan göra allt som VW kan.

mtm
2009-10-07, 21:47
Om du orkar ta dig förbi stockholm så kan jag hjälpa dig.

Iaf med VagCom.

Att testa sig fram till vad som kan vara galet har jag aldrig gjort förut, men om vi slår våra kloka skallar ihop (och med lite hjälp av forum) så ska det nog lösa sig.

Kanske Henrik eller någon annan snabbt kan säga i vilken ände vi ska börja? :)

Henrik.M
2009-10-07, 22:00
Kanske Henrik eller någon annan snabbt kan säga i vilken ände vi ska börja? :)

Förslagsvis läsa av ev felminnen under komfortsystem.

VWGolIV
2009-10-07, 22:08
Nr 46 =)

Tim
2009-10-07, 22:28
Tack Jim för ditt erbjudande!
Ska ringa runt och höra med verkstäderna vad dom tar betalt för en felsökning.
/mvh Tim

mtm
2009-10-07, 23:05
Förslagsvis läsa av ev felminnen under komfortsystem.

Ja, jo det är jag med på.

Men sen finns det väl något som heter Readiness också, eller något sånt.

Att man kan "aktivera" test-block och liknande. Tänkte att det var något sådan verkstaden hade rekommenderat. :)


Tack Jim för ditt erbjudande!
Ska ringa runt och höra med verkstäderna vad dom tar betalt för en felsökning.
/mvh Tim

Yes, bara dra iväg ett PM om du vill ha hjälp. :)

polomannen
2009-10-11, 10:08
Jag kan också kolla på den om du vill ha hjälp.
Hör av dej via pm.