handdator

Visa fullständig version : Dieselljud 1,8T



borell
2007-06-19, 17:56
Har precis skaffat en Sharan med 1,8T. Funderar över motorljudet som vid tomgång nästan liknar ljudet från en dieselmotor. Jag vet att det är en vag beskrivning, men är det någon som har en tanke om vad det kan vara? Bilen går bra, jämnt och fint...

/Fredrik

Henrik.M
2007-06-19, 18:01
Tickande eller knackande ljud?

Tickande : Ventiltryckare , kan bero på för tunn olja/låg oljenivå (ganska vanligt förekommande ljud på en VAG motor med några mil på nacken.)

Knackande ljud : Lager eller något annat hemskt.

borell
2007-06-19, 18:13
Tack för svaret, det gick undan...

Skulle vilja beskriva ljudet tom tickande, men fan vet... Ska byta olja, filter mm, så får vi se hur det går. Bilen har gått 10400 mil... Hörde inte ljudet under provkörning, och det hörs knappt nu heller. Upptäckte det när jag stod vid McDonalds drivethru..

/Fredrik

mt4base
2007-06-19, 21:16
Är ganska omöjligt att uttala sig om det är alarmerande eller ok utan att ha hört det men min egen 1.8t låter inte direkt kul på tomgång men DIESEL låter den inte ännu iaf. Anledningen att jag reflekterar är att jag tyckte vår 1.8t lät "traktoraktig" i början men nu har vi vant oss ;.)

Går bilen bra och allt lirar så är det kanske inte mycket att oroa sig över. Kolla Olja regelbundet mm så du har koll där, annars kanske det läcker i avgassystemet? Hörde med en kille som byter avgassystem hela dagarna och han sa att flexdelen på främre röret på passater och golfar har en jobbig tendens att gå sönder och det kan tyvärr bli tok dyrt. Läcker det därframme kan man nog få ett underligt ljud.

The Goofyman
2007-06-20, 08:39
Du menar inte det tickande ljudet som AKF ventilen har för sig?

Frippe
2007-06-20, 10:21
spridarna låter och som ena tröskverk på vissa 1,8T maskiner