handdator

Visa fullständig version : Murket bränslesystem MK1 -84



Bruuus
2009-10-05, 11:33
MK 1 Golf GTI Special 1984

Min bensinpump har börjat surra så jag tänkte byta den i veckan som gick. Anslutningarna och den stålomspunna slangen såg alldeles för murket ut för att jag skulle våga riva i det (pendlar). Det visar sig att det inte går att få tag i rör, slangar och anslutningar från VAG längre. Dessutom är anslutningen mellan ackumulatorn och röret som går fram ihopfuskad med vanlig bensinslang. Jajjamensan, på trycksidan...

Jag kan inte vara den första som stöter på det här problemet. Finns det man behöver att köpa på eftermarknaden? Nu är ju nippeln på röret borta och ersatt med slangklämma... Hur ansluter jag ett rör alt. stålomspunnet då? Jag tycker inte det verkar bra med vanlig slang på trycksidan, men hur stort problem är det egentligen? Får jag sämre tryck eller variationer i tryck eller vad händer?

Jag vet inte riktigt var jag ska börja och vore väldigt tacksam för alla tips jag kan få!

Falcor
2009-10-05, 13:07
Allt går att ersätta men inte med likadana delar. Vet att det finns en firma i England som tagit fram ett kitt med de ledningarna som går mellan pump och acc och mellan acc och rör fram....hittar det inte just nu bara.

Alternativet är att riva ner allt, ta med pump och acc till typ hydroscand och sen få nytillverkat det som behövs. Bränsleslang på trycksidan är ingen fara, är väl bara ca 6 bar från pumpen och det klarar slangen utan problem.

Bruuus
2009-10-05, 13:12
Jag tror det är den här firman du menar:

http://www.golfmk1.co.uk/Items.php?cat=ALL&group=FUELLINES

Problemet är ju att jag behöver bilen varje dag. Annars är ju Hydroscand lösningen på många av vardagens bekymmer... Men jag får nog försöka lösa det så.

Att slangen håller för trycket är väl bra men den flexar ju och jag vet inte hur känsligt det är med den variationen i tryck som det ger framme i insprutet. Kanske av mer akademisk betydelse?