handdator

Visa fullständig version : Fel på tempgivaren?



Stemor
2009-10-05, 09:59
Hej..

Min tempvisare i min golf IV GTI går bara upp till ca 85c. Sen kan den pendla mellan ca 70c-85/90c.

Ingen varningslampa lyser men läste i FAQ här på forumet att om det är TEMPERATUR GIVAREN G62 så kan man tappa effekt. Jag vet inte om jag tappat effekt då bilen är nyinköpt.

Är det troligt att det är givaren som spökar? Är det något jag bör byta innan trim steg 1 om tre veckor?

Tack för hjälp/Tips...

VWGolIV
2009-10-05, 10:02
Givaren kostar inte så värst mycket, 2-300 kanske.
Är ju bra att kunna se tempen...

snor
2009-10-30, 09:38
Lånar en tråd har samma problem är det givaren som spökar så mätaren visar fel eller? För tycker jag har dålig värme överlag nu när det börjar bli kallt ute, är det bara byta givaren eller finns de nån mer?

Henrik.M
2009-10-30, 17:16
Dålig värme + tempmätare = Kass termostat.
Känn på slangen som går ut från termostathuset , den ska vara så varm att du inte kan hålla handen på den när bilen har arb temp.
Är den ljummen efter en rejäl tur med bilen så står termostaten konstant öppen.

snor
2009-10-30, 17:27
tack för snabb svar som vanligt. Ska kolla upp det. Byts termostaten vid kamremsbyte?? såfall är den bytt för nån månad sedan vet dom byter vattenpump iallafall har inte kvittot framför mig dock :)

jockep
2009-10-30, 20:52
termostaten byts inte vid kamremsbyte... den sitter lite trångt till när man ska byta den men de är inget problem för den händige:)