handdator

Visa fullständig version : KR topp på PL motorn ( avgasvärden ) Mk2



Norenfalk
2009-10-04, 18:40
tänkte höra om någon visste hur det blir med avgasvärden om man sätter en KR topp på en PL motor? Nu snackar jag alltså Golf Mk2, gti 16V-89. Hört någon säga att avgasvärdena blir helt fel då det inte är någon lamda på KR.


Vore tacksam för svar då jag har en KR topp liggandes som ska planas och portas.


// Norenfalk

Sn00k
2009-10-04, 19:41
använder du samma insprutning som du har nu så sitter ju lambdan i främre röret, och det ska du väl inte byta.
däremot är insugs-kammen lite vassare, och flödet lite bättre i KR-toppen.. men det bör inte vara några problem att besikta med.. eller justera in.

razer
2009-10-04, 20:48
Så länge man inte monterar trimkammar så går det utmärkt att besiktiga med KR topp och PL insprutning.

Norenfalk
2009-10-04, 20:56
Så länge man inte monterar trimkammar så går det utmärkt att besiktiga med KR topp och PL insprutning.

okey, några som sa att det inte gick att bes med KR toppen för det ändrade lambda värdet för mycket, så nu har jag beslutsångest om hur jag ska göra om det är värt ett försök.

Pekka kanske vet något om det här ? :)

matsola
2009-10-04, 21:35
Så länge man inte monterar trimkammar så går det utmärkt att besiktiga med KR topp och PL insprutning.

Jag hänger på med en fråga här då jag har samma funderingar.
9a block med tillhörande KE-Motronic styrning (lamba) och en portad Kr topp med 268 graders Schrik kammar.
Kan de vassa kamarna ställa till det för mig?

razer
2009-10-04, 21:47
Jag försökte komma igenom med PL-Insprutning/tändning 9A botten, Kr topp och schrick 268graders. Jag lyckades inte, det kan bero på att min insprutning/tändning är omgjord, men jag bytte kammarna och sen gick det bra.

Norenfalk
2009-10-04, 21:56
9A block är det Mk2 gti blocket eller ? då ska det inte vara några problem med bes med original kam på KR toppen? är väl bara att ställa in bensin/luftflöde så det blir lägre lambda?

matsola
2009-10-04, 22:01
okej bra att veta, 268 graders är lite vassa, jag tänkte nöja mig med 260 graders från början av denna anledning, men det kanske går att justera till på rullande landsväg?
Är lite nyfiken utifall jag måste besiktiga med KAT i framtiden, men jag hoppas att glida igenom nu då jag inte har dessa krav på mig ännu. (icke kat bil)

matsola
2009-10-04, 22:06
9A block är det Mk2 gti blocket eller ? då ska det inte vara några problem med bes med original kam på KR toppen? är väl bara att ställa in bensin/luftflöde så det blir lägre lambda?

9a block är ett 2liters block från Passat GT 16V 89-93. kompatibelt med KR/PL motorerna.

KR topp på PL block borde inte vara något problem, Använd Kr kammarna med, det är så liten skillnad så det borde inte bli några problem med SBP. Och lite roligare bil får du på köpet.

Någon får rätta mig om jag har fel.

pekka kiiskilä
2009-10-04, 22:07
Det funkar perfekt med KR prylar på PL och värdena kommer att vara bra med och att du får några pållar extra om du låter justera sprutet och tändkurvan för att få allt perfekt trimkammar ställer till det med avgasvärdena så om man ska köra trimmat på en bil med kisse så är det inte fel med ett eftermarknadssprut och ha en mapp enbart för besiktning och en mapp för högre effekt men med kassa avgasvärden.

razer
2009-10-04, 22:09
okej bra att veta, 268 graders är lite vassa, jag tänkte nöja mig med 260 graders från början av denna anledning, men det kanske går att justera till på rullande landsväg?
Är lite nyfiken utifall jag måste besiktiga med KAT i framtiden, men jag hoppas att glida igenom nu då jag inte har dessa krav på mig ännu. (icke kat bil)

Jag vet inte om det går att justera till, men det är ju bara att försöka!

Jag ska skaffa ~290graders nu, blir nog svårare med besiktningen då... ;)

Norenfalk
2009-10-04, 22:10
jo det är väl det :) visst, hade högt lambda på senaste bes :P men kan ha varit för trasigt avgassystem. det visar sig hur det går ;)

matsola
2009-10-04, 22:25
Det funkar perfekt med KR prylar på PL och värdena kommer att vara bra med och att du får några pållar extra om du låter justera sprutet och tändkurvan för att få allt perfekt trimkammar ställer till det med avgasvärdena så om man ska köra trimmat på en bil med kisse så är det inte fel med ett eftermarknadssprut och ha en mapp enbart för besiktning och en mapp för högre effekt men med kassa avgasvärden.

Vad tror du gränsen ligger, klarar man sig med 260 graders kammar?
autotech har ju sina sportkammar, som är godkända i Usa i alla fall. http://www.autotech.com/prod_engine_camshafts.htm#16v
kanske skulle satsa på dessa istället för att slippa bekymmer?

Norenfalk
2009-10-05, 06:11
då kör jag med min KR topp :) blir det fel så äre bara att byta tillbaka, man får tacka för alla snabba svar på denna sida :D och en sak till, packningar, vilka är det som behövs nya? Topp packningen, cylinderpackning,insugspackning,för avgassystemet ?

skriv gärna det , och vart man kan få tag på dom :)

matsola
2009-10-05, 20:15
Topp-packning, avgaspackningar ev insugspackning, undre mot toppen och den mitt i insuget. Och nya topplocksbultar (sträckbultar)
Det var nog allt, bultarna är inte billiga. Finns på mekonomen, VAG och ebay.


Jag öppnar en ny tråd om trimkammar och ev problem vid besiktningar i katalysator motor.
Det känns som att det finns mer att bena ut runt detta

//Matsola

matsola
2009-10-05, 20:41
Jag ska skaffa ~290graders nu, blir nog svårare med besiktningen då... ;)

Jo, jag säjer lycka till... :)

Norenfalk
2009-10-09, 14:58
blev att tänka på en till sak ang toppbyte, måste man ha stora insuget på KR toppen eller går det bra med det lilla eller får motorn för lite soppa då ?

Dave the brave
2009-10-09, 18:05
Det går alldeles utmärkt med det lilla, KR-motorn levererades ju även med det insuget. Skillnaden mellan stora och lilla har inte med mängden luft/bränsle att göra utan hur tryckpulserna ser ut innuti rören och plenumet.

mk2 16v turbo
2009-10-09, 22:15
jag mont kr topp på en pl motor för några år sedan, funkade utmärkt! det är ju bara kammen och katten som skiljer på 129 resp 139 hk motor..
också lite på sprutet me lambda osv..

/mk1 16v

Norenfalk
2009-10-10, 10:36
okey :) man får tacka för alla snabba svar på denna sida :)