handdator

Visa fullständig version : Chassi nr fråga.



Mini_me
2007-06-19, 18:43
Hej hopp.

Blir inte klok...försöker fixa fram ett VIN nr till min bil men det är nåt som är fel...om man inte har WVWZZZ längst fram på en Corrado 1992 så vad har man?? Minns inte liksom...

Tacksam för snabb hjälp!

// Larsa

Henrik.M
2007-06-19, 18:58
Vet inte om du har tillgång till GOLIAT på jobbet.
Men om du har det så knappa in ditt regnr i GOLIAT så får du fram chassinr.

Andra alternativet är bilregistret , men då måste du vara inloggad som ägare på bilen.....om du inte har tillgång till bilregistret på jobbet.

Passat R
2007-06-19, 21:01
hmm, borde ju vara WVW på den bilen, men annars är det som Henrik skriver att det är goliat som gäller. finns dock undantag där med att dom inte skrivit ut dom första 3 bokstäverna

Mini_me
2007-06-19, 21:48
Jo det är ju det som är probet....jag får inte fram dom första och det som står på bilen funkar inte imot ELSA eller dom där VIN number tjänsterna som finns i USA...

Jag har kollat : elsa , infotorg , goliat...

Allså det står WVWzzz på bilen men jag har svaga minnen att det inte stämmer och att det stod nåt annat på min klister lapp som jag tyvärr har plockat bort.

Får forska vidare imorgon eller om nån kommer på nåt.

Passat R
2007-06-19, 22:01
Hmm, ja de verkar skumt, sökte själv på en corrado i Elsa idag och den var WVW i chassinummer. Skriv gärna vad det var om du kommer på det

Mini_me
2007-06-19, 23:11
Finns ju en chans att den är bort tagen ur data basen men det känns skumt med tanke på att den fanns i ELSA för ett par år sedan.

Jag ska kolla och återkommer.

Mini_me
2007-06-20, 10:44
Nån som vet vad USA bilar hade för Chassi nr? Ska tydligen skilja mot EU...ingen som har en USA bil?? NeXeN!! Du har väl en sån???

Sciroccoplågare
2007-06-20, 19:50
Vin koden är uppbyggd enligt nedan för alla biltillverkare. Början av numret ger besked om vem/var bilen är byggd mm. och sist ett unik tillverkningsnummer. Ett ISO 3779 system som alla tillverkare använder.

USA har 1 eller 4 som första tecken och Tyskland=W.

Jag använder denna för ID http://www.abvwc.org.uk/vw_vin.htm

Exempel en Scirocco 1982 års modell med chassienummer och VIN: WVWZZZ53ZCW000001

Region: Tyskland [ W ]
Tillverkare: Volkswagen [ V ]
Fordonstyp: Passagerarfordon (VW) [ W ]
Kaross: Utfyllnadstecken Z: Används inte [ Z ]
Motor: Utfyllnadstecken Z: Används inte [ Z ]
Kontroll: Utfyllnadstecken Z: Används inte [ Z ]
Modell: Scirocco [ 53 ]
Utfyllnadstecken: Z: [ Z ]
År: 1982 [ C ]
Fabrik: Wolfsburg [ W ]
Serie nr: 000001

Lite mer att läsa: http://www.autohausaz.com/vw-auto-parts/vw-vehicle-identification-numbers.html

Mini_me
2007-06-21, 00:09
Allså jag har ett Chassinr stansat i bilen men det funkar inte...ingenstans! Inte i ELSA, inte i ETKA och inte på Carfax (usa) och hur jag än ändrar så funkar det inte. Fanns som sagt en data tag i bakluckan men den är borta...där stod rätt chassinr..dvs det USA specade VIN nr...=( Suck...jag ville verkligen göra en sökning på den i USA och få fram lite skön info.

Och enligt VWVORTEX så skiljer det mellan olika bilar mm...dom har inte ZZZ i deras VIN nr utan EE4 mm...AAAAAAAA...får panik när det inte funkar...=(



Vin koden är uppbyggd enligt nedan för alla biltillverkare. Början av numret ger besked om vem/var bilen är byggd mm. och sist ett unik tillverkningsnummer. Ett ISO 3779 system som alla tillverkare använder.

USA har 1 eller 4 som första tecken och Tyskland=W.

Jag använder denna för ID http://www.abvwc.org.uk/vw_vin.htm

Exempel en Scirocco 1982 års modell med chassienummer och VIN: WVWZZZ53ZCW000001

Region: Tyskland [ W ]
Tillverkare: Volkswagen [ V ]
Fordonstyp: Passagerarfordon (VW) [ W ]
Kaross: Utfyllnadstecken Z: Används inte [ Z ]
Motor: Utfyllnadstecken Z: Används inte [ Z ]
Kontroll: Utfyllnadstecken Z: Används inte [ Z ]
Modell: Scirocco [ 53 ]
Utfyllnadstecken: Z: [ Z ]
År: 1982 [ C ]
Fabrik: Wolfsburg [ W ]
Serie nr: 000001

Lite mer att läsa: http://www.autohausaz.com/vw-auto-parts/vw-vehicle-identification-numbers.html

Sciroccoplågare
2007-06-21, 02:10
Hittade denna sida:
http://www.angelfire.com/ca/TORONTO/VIN/VIS.html#plant
...men det hjälper dig nog inte om du skall forska om bilen i USA och inte har kvar det amerikanska VIN numret

Mini_me
2007-06-21, 07:30
HA! jag satt på den sidan du använde och flyttade bokstäver i typ en timme igår och fick en träff!! Måste ju vara min bil PGA serie nr på slutet.

Detta kom upp CARFAX sidan..:

VIN WVWEE4505NK006735
Year/Make/Model: 1992 VOLKSWAGEN CORRADO SLC
Body Style: COUPE
Engine Type: 2.8L L6 FI
Manufactured In: GERMANY
Search Results: 5 records found in our database

Mina sista siffror är det vilken bil i ordningen det är eller hur funkar det?


Coolt!! =)

Så tack så mycket för hjälpen alla!

Sciroccoplågare
2007-06-21, 09:19
Ja du har rätt, de sex sista siffrorna är tillverkningsnummret för just DIN BIL.

Har för mig att VW börjar om efter varje nytt modellår, med ny siffra/bokstav på plats 10 i VIN-koden, för året och sedan ihopsättningsfabriken på plats 11 och 000001. Om någon vet bättre bekräfta eller dementera.

Henrik.M
2007-06-21, 12:30
Ja du har rätt, de sex sista siffrorna är tillverkningsnummret för just DIN BIL.

Har för mig att VW börjar om efter varje nytt modellår, med ny siffra/bokstav på plats 10 i VIN-koden, för året och sedan ihopsättningsfabriken på plats 11 och 000001. Om någon vet bättre bekräfta eller dementera.

Korrekt detta system gäller bilar producerade efter 1981. (Kollade just upp det i en gammal datanyckel från vag)
Bilar före 1981 har ett annat system i chassinr....men det är o andra sidan en annan historia också. ;-)

Så det du skriver bekräftas härmed.