handdator

Visa fullständig version : Märkning på 8v kamdrev??



kim_gulle
2009-10-04, 13:02
Vart ska märkningen på översta kamdrevet peka mot när motorn står i noll läge egentligen? Nån som har en "Live" bild eller nåt som visar var den ska peka? Haynes visar ju så jävla dåligt.

Henrik.M
2009-10-04, 13:19
Mot kanten närmast dig på ventilkåpan/toppen.

Janne.M
2009-10-04, 13:27
Precis som henrik säger, för att göra det lättare, klipp ut en bit rak alu formad som en droppe från tex en colaburk och gör ett hål i själva droppen, skruva fast i pinnbulten närmast drevet och fronten på bilen med änden på droppen pekande mot kamdrevet så ser du exakt.

kim_gulle
2009-10-05, 17:05
Så den ska sitta ovanpå kamkåpan i muttern och inte mellan toppen och kamkåpan?
Jävla smart grej för övrigt. :D

Fors
2009-10-05, 18:37
Så den ska sitta ovanpå kamkåpan i muttern och inte mellan toppen och kamkåpan?
Jävla smart grej för övrigt. :D

Jojo.... märkningen ska sitta i höjd med toppen, alltså ventilkåpspackningens anläggningsyta.
Jannes tips är klockrent, men förutsätter att ventilkåpan är demonterad.

Janne.M
2009-10-06, 00:25
Så den ska sitta ovanpå kamkåpan i muttern och inte mellan toppen och kamkåpan?
Jävla smart grej för övrigt. :D

Var lite otydlig, den ska sitta precis på kanten högst upp på toppen, alltså med kamkåpan och packningen demonterad.

kim_gulle
2009-10-06, 13:21
Var lite otydlig, den ska sitta precis på kanten högst upp på toppen, alltså med kamkåpan och packningen demonterad.

Aha ok, men vad bra då ska jag pröva det. :D

Janne.M
2009-10-06, 17:18
Här har du en bra länk:
http://www.oneilcastro.com/A2Bentley/GE01/ch4.2.html

Huvudsidan:
http://www.oneilcastro.com/A2Bentley/index.html

joacim_Tdi
2009-10-06, 19:17
Hur är det på dieseln då? Där är det ju koniskt vid kamdrevet så det går ställa den i vilket läge som helst!

Jag gjorde så här!
Nolla motorn på svänghjulet, Där fanns ett jack i svänghjulet formad som en kil, I kåpan sitter motsvarande kilbit som jag antar ska passa i svänghjulet?

Efter detta vred jag kammen i det läget så att jag fick in ett plattjärn i spåret i motsvarande ändå mot kamhjulsänden! i detta läge så öppnar insugsventilen strax efter att cyl 1 har varit i dödläget!

Manny
2009-10-06, 19:31
Dieseln nollar man med specialverktyg eller ett 4,5mm plattjärn i andra änden som drevet sitter i, veven nollas på svänghjulet, precis om joacim beskriver.
Och dieselpumpen ska en sprint sättas i, jag brukar använda en tillslipad stor bult. De äldre motorerna har två mindre hål på dieselpumpshjulet så det gäller att nolla motorn och sätta i sprinten INNAN man drar av remmen, annars kan pumpen hamna ett halvt varv fel.
Ska man va petig så ska dieselpumpen justeras med.

joacim_Tdi
2009-10-06, 21:07
Dieseln nollar man med specialverktyg eller ett 4,5mm plattjärn i andra änden som drevet sitter i, veven nollas på svänghjulet, precis om joacim beskriver.
Och dieselpumpen ska en sprint sättas i, jag brukar använda en tillslipad stor bult. De äldre motorerna har två mindre hål på dieselpumpshjulet så det gäller att nolla motorn och sätta i sprinten INNAN man drar av remmen, annars kan pumpen hamna ett halvt varv fel.
Ska man va petig så ska dieselpumpen justeras med.

Ang pumpen så finns det ett märke i skivan, Som jag har gissat mig till så ska detta märke stå jäms med en lite utbockning som finns i plåten mellan pumpen och remhjulet,
Det lilla hålet står då också i rätt läge för att sätta i sprinten!
Jag använde ingen sprint utan börja med att nolla kam och motor, Tog en nyckel och vred pumpen rätt, På med remmen (Se till så att det späns ifrån veven) Montera kamhjulet och spände upp, Drog runt motorn 2 varv men det stämde inte riktigt med märkning på svänghjul (Ställe imot märkning på pump vid koll) , Gjorde om flera gånger utan att lyckas, Startar och går som en klocka ändå :)