handdator

Visa fullständig version : Hög bränsleförbrukning och temp problem Golf mk2



brojna
2009-10-03, 19:27
Körde en sträcka på 23mil i helgen och fick då ut en bränsleförbrukning på 1/liter milen, detta var endast landsvägskörning. Så något är galet, vad sköter den blåa tempgivaren som sitter på ovansidan av kylaranslutningen till toppen? Får inte ut nått Ohm-värde från den. Vid kallstarter är den ganska slö och ryckig. Alla vaccumslangar är bytta och sitter rätt, och motorn har jag precis servat.

Sen har jag problem med temperaturen, kör jag landsväg så är det inga problem och tempen håller sig strax innan mitten. Men hamnar jag i köer eller står på tomgång så vill den stiga uppått, elfläkten går igång som den ska men verkar inte hjälpa. Termostaten är okej, 87graders.

Gäller en Golf CL -87 1.6 förgasare.

brojna
2009-10-08, 11:50
inget s om haft problem med bränsleförbrukningen på sin golf?

azarN
2009-10-08, 13:17
jo!

Jag hade det min Golf 2:a 1.8 kom jag 40 mil på en tank hela vintern!! Sen bytte jag blå tempgivare och då skönt tomgången lite och nu kan jag köra 63-67 mil på en tank :P Åk till närmsta skrot och plocka en blå givare kostar inga mycket pengar som två liter bensin;)

brojna
2009-10-08, 15:47
har jag verkligen en sån på min -87 1.6 med förgasare? har ju varken kat eller lambdasond. är det den som sitter på samma plats som tempgivarn till instrumentet?

brojna
2009-10-09, 00:16
har iaf provat och bytt den givarn nu, och bytt tändkablar. utan förbättring.

brojna
2009-10-13, 20:40
EGR-röret hade gått av, har pluggat det nå istället men upplever fortfarande att den kan gå lite ryckigt ibland. Kollade även förgasarfoten, den verkar hel. Har inte kollat om förbrukningen förändrats. Verkligen ingen som haft problem med bränsleförbrukningen på sin Golf 2?