handdator

Visa fullständig version : Nytt 020 växellåds-oljud IGEN!...



Janne.M
2009-10-02, 21:54
Nu när det var runt 0 grader när jag skulle från jobbet vid 20 tiden så låt det som om jag körde på nåt litet då det dunsade till lite mjukt, men efter detta så fick jag ett helt nytt oljud i växellådan som gjorde sällskap med de 2 tidigare oljuden... (ska kolla på ny låda imorn...)

Det låter "RRRRRRrrrrr" med ganska hög intensitet (tänk en liten roulette-snurra med kulan just när den går som snabbast) men inte så starkt när man kör, gasar man på försvinner det nästan helt.

MEN, när man frikopplar så låter det ganska mycket starkare och avtar lite i "hastighet/intensitet" men väldigt sakta så länge man håller kopplingen nedtryckt. Ju högre varv man legat på detsto högre intensitet låter det med.
I väldigt låga hastigheter låter det inte alls. Gäller alla växlar (dock varvade jag aldrig högt på 1:an så vet inte där).

Att växellådan är slut vet jag, men vad kan det vara som låter?
Urtrampningslagret?
Begynnande hål i tryckplattan för "pinnen"?
Ska kika ner i tändjusteringshålet och kolla om jag ser något galet imorn.

Några idéer?

Sn00k
2009-10-03, 10:45
låter som ett lager.. urtramps-lagret alternativt något av dom i lådan.. dags att byta låda.. det kryllar av dom i bra skick beggade =)

Janne.M
2009-10-03, 10:57
Kryllar inte lika mycket här upp i norr, men ska iväg strax och kolla på en låda. Känns så surt att byta till en annan 020 när jag har en 02A i garaget som ska i under vintern. Dock vet jag ju inte om svänghjul/etc från 02A passar på min tidigare vev (-88) så villl inte riva och sen sätta tillbaka den gamla...

widget
2009-10-03, 11:06
Jag har en 020 låda som du kan få köpa...:)
ska fungera felfritt..:)

Sn00k
2009-10-03, 18:18
självklart passar svänghjul och koppling ifrån 02A på din vev.

Henrik.M
2009-10-04, 00:00
Lådan mådde inge bra , den mådde ganska dåligt.
Janne får ta "the story".

Janne.M
2009-10-04, 11:32
The story:
Efter en massa bök och stök så sitter nu den "nya" 9A lådan på plats istället för den gamla AUG:n. Igår kväll vid 22 rättare sagt och då hade jag och Henrik bänglat sen 16,30. Lådan gick lätt som en plätt att få ner, och maken till rassel och glapp i slutväxeln hade Henrik aldrig sett inte konstigt att den låt som bara den.. :P

"Nya" lådan hoppade på alldeles för lätt och då förstod vi att något skulle gå fel senare... och mycket riktigt så pajjade mitt runt ett år gamla DLi-teknik Race växellådsfäste! Det särade på sig i mitten så att innerdelen bara snurrade när man skulle skulle i med bulten. Vi försökte svetsa fast den, men gulkromateringen tillåt inte det. Vi försökte klämma ihop den och se om den skulle sluta snurra, men inte... Så efter 1½ timmes bängel får Henrik en idé och vi borrar ur gängorna sätter i en M10 underifrån bultar fast den mot armarna från växellådan och sänker sedan ner fästet mot koppen och drar fast den där efteråt. Måste snacka med David om konstruktionen och ett förslag på hur han skulle bygga dem från och med nu.

Nu började vi vara riktigt möra i skallen kan jag tillägga. Satte ihop alltihopa, fyllde på växellådsolja och justerade kopplingen (dubbla gummin funkar inte så bra ;)) Men när vi skulle justera växellänkaget stötte vi på patrull. Vi lyckades inte få i femman alls, så efter lite bök sköt vi på det till idag. Jag ska ner i garaget och bängla till det med tjejen.

Lådan funkar bra, inga missljud och bängel, dock så viner det lite i den så jag måste ta ett snack med killen jag köpte den av då han påstog att den var i perfekt skick.

Stort Tack till Henrik för hjälpen, hade varit tungt annars.