handdator

Visa fullständig version : Kamkedjeproblem på 1.4 l TSI motor



Indianrolle
2009-10-02, 13:36
Ni som haft problem med Er 1.4 liters TSI motor med kamkedjebyte pga slitage eller motorras
kontakta mig rolle.johansson@gmail.com
Ange miltal på bilen , regnummer och försäkringsbolag som fick ta en del av kostnaden för haveriet och responsen från er serviceverkstad så skall VW börja sova lite dåligt om nätterna. Lita på mig. Tillsammans är vi starka!!
Det är en katstrof att inte VW erkänner en dålig konstruktion eller detalj i en förövrigt kul/bra bil

Roland Johansson
Huskvarna

Norpan
2009-10-02, 14:40
Ta även upp med dom du tar uppgifter av hur långt över serviceintervall
dom åkt.

Det största felet som har hänt här är att Vw- kör med longlife service och att
dom som säljer bilarna talar sig varma för att bilen ska gå 3000mil på
en service medans sanningen är att longlife bestäms av bilens styrsystem och beräknas på kallstarter, temperaturer, körstil, m.m.

Det är UPP TILL 3000mil max. och tyvärr är det många som missförstår detta,
bilen säger själv till när den vill ha service och struntar man i det så skulle det kunna klassas till vanvård.

Premis
2009-10-02, 14:42
Herr förstagångspostare, du får nog allt ge lite mer bakgrund osv. innan folk börjar skicka försäkringsnummer osv. till dig ..

Henrik.M
2009-10-02, 17:57
Försäkringsnummer behövs inte ! Har du inget bättre och komma med så håll klaffen!

Lugna ner dig!
Du vinner inget på att vara otrevlig , håll en god ton istället och försök att ge mer bakgrund till varför du vill det du vill.

Sitter folk från VAG dagligen på detta forum inte bara mekaniker & med en trevlig ton kommer man längre.

sturebyking
2009-10-03, 17:33
Är kamkjedjan ett STORT problem på 1,4 TSI? Har du "indianrolle" själv råkat ut för problemet?
Innan TSI hade jag en 1,6 102hk Octavia -03 och på den motorn sa VW att man INTE hade intervall på remmen. Bra tyckte jag MEN vattenpumpen rasade vid 6000mil så då byttes remmen samt spännare + pump. Kunde lika gärna varit intervall.
Min TSI har nu rullat drygt 5000mil och olja+filter är bytt vid 1500, 3000 samt 4000mil. Ska jag vara orolig?
Är det inte så att vissa Volvo har 9000mil som intervall på kamremm?
Kanske bättre så man vet vad som normalt gäller.
/O

jönsson
2009-10-04, 10:18
vw har en hel del problem med kedjorna på bla. 1,4 tsi motorerna, kedjorna stäcker sig vilket resulterar i att dom går ojämt och hackar.

sturebyking
2009-10-04, 10:39
VW har problem med kamkedjorna i tex 1,4TSI om felet uppkommer inom garanti tiden eller att felet gör kunderna missnöjda med kvaliten så att missnöjet sprids i tex media och påverkar nybilsförsäljningen negativt, kan naturligtvis även påverka begagnatförsäljninen. Annars är det bilägarens problem!

Frågan är om detta problem är stort för motortypen om ojebytena sköts?

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13650

/O

Gullideckel
2009-10-04, 11:23
Jag var ett tag sugen på att byta till en bil med sån motor....de är jag inte längre..

Kan de vara något med att arbetstemperaturen är lägre iom denna teknik som i sin tur gör att oljan inte smörjerr lika bra och kedjan därmed slits?

Bara en tanke från en amatör ;-P

outrunner
2009-10-04, 15:56
Jag tror att felet egentligen ligger i det här med *longlife*. En del ägare/brukare av bilen anser kanske att bara för det står longlife så behöver man inte göra nåt. De kanske inte ens kollar nivån. Utan de kör på i tron att allt e bra....sen gör de service så seeeent som möjligt...helst upp emot 3000 mil...för så står det ju. Jag personligen gör många kallstarter och kör ofta korta sträckor....den där gulorangea saken mitt i motorrummet är ju till för att kollas på(oljestickan). Så den håller man ett öga på...o sen blir det oljebyte vid 2000 mil ca. Så vill man ha en bil/motor som funkar bra då kan man ju kolla lite då o då. Men OM det är ett problem som beror på en lite dålig konstruktion...så borde VW göra nåt åt det. Kanske gå ut till ägarna med tex att de får göra ett extra oljebyte gratis eller så. Lite Goodwill om nu VW vet vad det betyder..*L*

P.

Indianrolle
2009-10-04, 22:11
Jo vår dotterns bil råkade ut för samma problem som Vi bilägare beskriver Länk här http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13650.
Finns det någon initierad tekniker som kan berätta funktionen på spännaren ? Finns det ingen returspärr på kedjespännaren som finns på alla moderna motorcykelmotorer ? Att den skulle tappa spännigen på kedjan vid motorstopp eller på grund av slitage orsaka att kammarnas position i förhållande till vevaxeln ändras verkar ju helt befängt och det tror jag inte alls på .Det vertkar ju vara årsmodellerna 2006 0ch 2007 som drabbas av den här sjukan , vad som även är lite skumt är när Atteviks Personvagnar ABs Vd Dan Jonsson avråder mig att starta det här bråket med VW, borde inte han stå på kundens sida? Visst jag köper det här att oljans kondition är viktig i en så högpresterande motor men för övrigt ligger det nog en hund begraven nånstans . Har även kontaktat Iwis i Munchen som levererar kamkedjor till många motorleverantörer. Dock inget svar från dem än. Den kedja man bytte skall även mätas med avseende på slitage och förlängning .

Indianrolle
2009-10-05, 15:44
Jag uppgav felaktigt att Iwis skulle ha tillverkat kamkedja och spännarmekanismen . Nu visar det sig att det med största säkerhet är
BorgWarner. Jag avvaktar svar från deras researchavdelning inom kort. Återkommer när det finns något att rapportera .
Roland Johansson

Indianrolle
2009-10-05, 19:19
Fick följande respons från Tyskland:
Dear Customer,

Thank you for contacting us.

Please understand that we are unable to attend to all our customers from our headquarters in Wolfsburg, but count on the
competence of our world-wide network.

Consequently, we have forwarded your correspondence to our importer, asking them to look into this matter and get in touch with
you directly. Please await further contact from them.

Thank you for your understanding.

Yours sincerely,
Volkswagen AG
Customer Care

Jag håller ER andra informerade så fort jag kommer vidare i den här smeten

Hälsningar
Roland Johansson

Nisse
2009-10-05, 19:59
Jag tror att felet egentligen ligger i det här med *longlife*. En del ägare/brukare av bilen anser kanske att bara för det står longlife så behöver man inte göra nåt. De kanske inte ens kollar nivån. Utan de kör på i tron att allt e bra....sen gör de service så seeeent som möjligt...helst upp emot 3000 mil...för så står det ju. Jag personligen gör många kallstarter och kör ofta korta sträckor....den där gulorangea saken mitt i motorrummet är ju till för att kollas på(oljestickan). Så den håller man ett öga på...o sen blir det oljebyte vid 2000 mil ca. Så vill man ha en bil/motor som funkar bra då kan man ju kolla lite då o då. Men OM det är ett problem som beror på en lite dålig konstruktion...så borde VW göra nåt åt det. Kanske gå ut till ägarna med tex att de får göra ett extra oljebyte gratis eller så. Lite Goodwill om nu VW vet vad det betyder..*L*

P.

Läser man kommentarerna i artikeln så ser man att en ägare blivit avrådd
att serva tidigare. Sen ska ju inte en motor haverera vid låg oljenivå om
inte varningslampan tänds, dessutom så är serviceintervallen flexibel och
tar hänsyn till körsätt och då är det ju rimligt att lampan är en indikation
på när tid för cervice ska bokas.

Inte första gången VW begravt en hund har jag förstått, ser fram emot
en rimlig förklaring på problemet. Min första bil, en Opel 1970 hade kedja,
hydraulisk spännare och lyftare men inte havererade den fastän trycket
i oljepumpen var lågt och kedjan rasslade.

sturebyking
2009-10-05, 20:31
Min fråga kvarstår: Är det ett vanligt problem om oljebytena sköts. 10% havererar innan 10000mil? 100%? 1% och de har gått för långt med samma olja?
Läste för några år sedan en artikel om utvecklingen av TSI konceptet och ett av teknikernas utmaning var att TSI motorerna skulle fungera minst 30 0000mil vid normal användning/service utan att något skulle behövas bytas ut. Normal sevice med olja filter tändstift skulle räcka, TSI 1,4 skulle bli (är?) VW basmotor.
Finns problemet även på 1,6 och 2,0FSI som kom tidigare?
/O

outrunner
2009-10-05, 21:00
Hej.

Kanske e så enkelt som att VW.s tekniker anser en sak...och marknadsnissarna en annan?

Ja menar: Marknadsnissarna bestämmer att det ska va 3000 mil mellan oljebyterna...teknikerna anser att det borde vara kortare...vem tror ni vinner/vann?

Men vi får hoppas på ett riktigt svar från VW.

P.

VWGolIV
2009-10-05, 22:23
Ja man har hört mycket om longlife olja osv, men personligen byter jag olja o filter efter 1000 mil oavsätt vad det är för bil och årsmodell.

Nyare bil så lämnar ja in den så jag får stämplar, äldre så gör ja det själv.

VW påpekade att det inte var dags för service när ja köpte min bil ny men ändå så fick dom snällt byta olja och sätta stämpel i boken.
Så eftersom bilen gått 20000 mil så är olja o filter bytt minst 20 ggr.

Indianrolle
2009-10-06, 20:10
Skulle vara intrssant att veta hur många "insiders" , dvs folk som arbetar hos återförsäljarna och som servar VW ,och som kör med den här motorn. Tydligen är ju både 1.6 och 1.8 liters motorerna annorlunda uppbyggda och inte drabbade av den här åkomman . Eller har det med att göra att den blev utnämnd till "Engine of the year" för några år sedan ? Hur många kommer inte ihåg "Refat Elsayed" utnämning till "Årets Svensk", och vad det medförde med förlorad doktorshatt osv.
Borgwarnerföretaget Morse Tec vill inte säga något om kamkedjeproblemen ännu , men jag ger mig inte så lätt. Volkswagen ser ut att ha använt dera "Silent-chain teknologi".Sök på Borgwarner så finns det mycket information att hämta in.
Jag kämpar vidare med detta och även oljebolagen skall kontaktas för deras version. Givetvis skall man byta olja ofta . Ett gammalt talesätt säger att häften av slitaget i en motor orsakas av partiklar i oljan och det stämmer nog.Kallstarterna tar en del. Men att det skulle kunna slita ut en kedja på 7000 mil verkar lite för otroligt .Vad händer vid 12-14000 mil osv .Vi hörs

Nisse
2009-10-06, 20:59
Om det nu är som Henrik säger att det sitter folk från VAG
och läser detta forum så kan man ju undra varför ingen av
dem deltar i diskussionen eller delar med sig av sina egna
erfarenheter från insidan? Är det munkavle som gäller?
Vad säger du Henrik.M?

znabb
2009-10-06, 21:07
Om det nu är som Henrik säger att det sitter folk från VAG
och läser detta forum så kan man ju undra varför ingen av
dem deltar i diskussionen eller delar med sig av sina egna
erfarenheter från insidan? Är det munkavle som gäller?
Vad säger du Henrik.M?

Klart att det är så att dessa "jobbiga" trådar läses av folk på V.A.G.

Och infon finns därute,men de som jobbar med det får ju förstår inte uttala sig om det.

Personligen tycker jag det är kass att ansvaret inte tas från VW´s sida.

O andra sidan,hur många av producerade bilar har problem i % om de servas enlogt intervall???

Henrik.M
2009-10-06, 21:14
Om det nu är som Henrik säger att det sitter folk från VAG
och läser detta forum så kan man ju undra varför ingen av
dem deltar i diskussionen eller delar med sig av sina egna
erfarenheter från insidan? Är det munkavle som gäller?
Vad säger du Henrik.M?

Jag har inget att säga som inte redan är sagt och jag har inte munkavle , sen brukar jag låta bli att lägga mig i enskilda fall där jag inte har en susning om bakgrunderna , speciellt eftersom jag sitter på detta forum i form av PRIVATPERSON och inte någon representant för VAG som ska stå till svars för folks olika problem på min FRITID.
Sen om forumanvändare från "insidan" vill ge sig tillkänna och vara med och diskuttera är det upp till dom.


Och infon finns därute,men de som jobbar med det får ju förstår inte uttala sig om det.

Eller så fattar/läser/bryr sig inte vissa inte vad man skriver.

Indianrolle
2009-10-06, 21:59
En svensksåld bil omfattas ju av emmisionsgaranti dvs 5 år eller 8000 mil , om då motorlampan tänds pga att kamkedjan hoppat så är ju emissionsvärdena åt skogen och då måste ju VW ha klart för sig att loppet är kört. Det är bara skämmas och betala kalaset . Tydligen har volvo en gång i tiden dyrt fått erfara detta.
Roland Johansson.
Skall ringa Ulf Hammarström och meddela honom om detta

Nisse
2009-10-06, 22:32
Jag har inget att säga som inte redan är sagt och jag har inte munkavle , sen brukar jag låta bli att lägga mig i enskilda fall där jag inte har en susning om bakgrunderna , speciellt eftersom jag sitter på detta forum i form av PRIVATPERSON och inte någon representant för VAG som ska stå till svars för folks olika problem på min FRITID.



Ja ja.. Det är väl knappast nån som tror att du representerar VAG eller
ens måste agera support bara för att du har jobbet du har men det som
kommit fram här är ju om det stämmer så nära köttskandalen på ICA
man kan komma och eftersom det alltid snackas på verkstadsgolvet
så undrar man såklart om frågan kommit upp.

Det som diskuteras här är ju inte ett enskilt fall utan något som tydligen
drabbat många och då är det ju inte konstigt att man undrar om inte folk
som jobbar med bilarna snappat upp något i fikarummet. Men självklart,
har du ingen ytterligare info så finns ju ingenting nytt att tillföra tråden.

Norpan
2009-10-07, 00:40
Det enda man kan säga om detta är att serva bilen när bilen säger till och problemet finns inte.
Svårare än så är det inte

Har nån provat att inte smörja en cykel eller MC-kedja och sett vad som händer med den, jo den blir längre när länkarna slits och dom slits av dålig smörjning alltså mekanisk nötning.

Oljan i bilen slits också såklart och bör då bytas när bilen räknat ut att smörjförmågan inte är bra längre.
Tycker man om sin bil så servar man den ofta, 1500mil eller varför inte byta olja var 1000mil..!?

Om man sedan läser lite om emmissionsgarantin så gäller den väl för avgasrenande komponenter så som katalysator, lambda, partikelfilter(tror jag), m.m.

polomannen
2009-10-07, 07:01
Som sagt byta olja ofta gör stor skillnad.
Har varit med om massa grejer vad longlife service kan ställa till med.
Som Teddy nämde om man är rädd om sin maskin byter man olja ofta.

Nu får vi se hur det kommer att gå för dej.

T-mek
2009-10-07, 10:38
Det hade i sammanhanget varit väldigt intressant om du skulle vilja dela med dig av servicehistoriken på din dotters bil...



.

sturebyking
2009-10-07, 14:25
Det enda man kan säga om detta är att serva bilen när bilen säger till och problemet finns inte.
Svårare än så är det inte

Har nån provat att inte smörja en cykel eller MC-kedja och sett vad som händer med den, jo den blir längre när länkarna slits och dom slits av dålig smörjning alltså mekanisk nötning.

Oljan i bilen slits också såklart och bör då bytas när bilen räknat ut att smörjförmågan inte är bra längre.
Tycker man om sin bil så servar man den ofta, 1500mil eller varför inte byta olja var 1000mil..!?

Om man sedan läser lite om emmissionsgarantin så gäller den väl för avgasrenande komponenter så som katalysator, lambda, partikelfilter(tror jag), m.m.

Det är väl avgaserna som avses, exakt vad som gjorde att värdena överskeds är väl sekundärt. Är sevice utförd enligt tillverkarens föreskrifter och avgasvärdena överskrids innan 5år / 80000km gäller tillverkar ansvaret: emmissiongarantin!
Har däremot ingen aning hur avgasvärdena ser ut om kedjan hoppat, går överhuvudtaget motorn?

Nisse
2009-10-07, 14:48
Ni som säger att man bör byta olja oftare har naturligtvis rätt,
men köper man en vara och gör som det står i instruktionsboken
så har man ju inte gjort något fel, felet måste då ligga i
rekommendationerna hos tillverkaren och då ska man inte som
kund få stå för kostnaden.

När kunden i artikeln råkade överskrida med några få mil så kan det
ju knappast bero på dessa mil utan tillverkaren borde vara lite
smidigare tycker man. Naturligtvis kommer motorerna att förbättras
efterhand men de som köper först ska ju inte bli försökspersoner gratis
åt företaget.

T-mek
2009-10-07, 15:46
Till saken hör att 3000 mil är den övre maxgränsen för bytesintervallet.
Det krävs mycket gynnsamma förhållanden för att man ska nå upp till det, typ långpendlare med få kallstarter. För de flesta "normalbilister" så brukar indikeringen gå igång någonstans mellan 2000 och 25000 mil.

Om man sen ignorerar detta och kör vidare till 3044 mil, antingen för att man blivit felinformerad, inte förstår bättre eller helt enkelt tror man ska spara pengar på det, så är det en annan sak.

Så det jag egentligen vill ha sagt är: att kunden i artikeln bara skulle ha kört 44 mil med servicelampan tänd håller jag för MYCKET otroligt...

outrunner
2009-10-07, 17:45
Nja, lampan tändes väl vid 2800 mil, och han beställde tid för service....men verkstaden hade ej tid(bilen servades) förrän bilen gått 3044 mil....och det var väl vid nästa servicetillfälle som kamkedjeproblemet uppdagades..o då sa VW att serviceintervallet hade överskridits med 44 mil vid den första servicen.
Då borde väl VW se till att minska på serviceintervallet så man är på den säkra sidan eller är problemet större än så?

Blir det inte ordning på det här så får man väl byta till nåt märke som vet vad ordet goodwill innebär. Min översättning av det ordet är: "dyrare på kort sikt, men mycket billigare på lång sikt.." För en biltillverkare iallafall.

P.

Nisse
2009-10-07, 17:49
Varför skulle det vara otroligt att han bara körde 44mil
över gränsen? Med det påståendet så säger du ju att
hela artikeln är påhittad, tror du verkligen att en
välrenommerad tidskrift som Vi Bilägare skulle sätta
sin heder på spel på ett så korkat sätt och utan att
bli oemotsagda!

Om nu gubben kört under så gynnsamma förhållanden
så kan det mycket väl vara så. Kan inte VAG bevisa
motsatsen så står ord mot ord.

Kan man inte läsa av hur mycket en bil gått med tänd lampa?
Någon som vet?

sturebyking
2009-10-07, 21:12
Jag har köpt 3st fabriksnya VW bilar med "Longlife" service, den första var en 2001 andra 2003 samt nuvarande Jetta TSI 2007. Alla har i vid ca 2900mil börjat att när jag slår på tändning sagt nått med "Next service 1000km" va det nog. Sedan räknar de ner med intervall på 100km, sedan "service now! Den första bilen från 2001 körde jag tills den sa till alltså vid ca 2900mil har jag 100 mil till nästa service =3000mil. Den motorn drog INGEN olja i början men mellan 4000 till 5000mil drog den över litern olja/100mil! Såldes pga att jag inte orkade tjafsa med VW hur mycke olja en frisk motor ska dra.
Nästa bil från 2003 byttes olja/filter av mej mellan servicarna hos VW. Bilen själv ville ha service vid 3000mil samt 6000mil. Gör samma med nuvarande Jetta.
Jag har alltså haft 3 bilar som vid totalt 4 tillfällen velat ha service vid exakt 3000mil! Tror att 3000mil är hårdkodat, samma med 2 år, annars är det kontrollmodulen på oljetråget för oljan eller mjukvaran som loggar kallstarter, hårdkörning mm.
Kör man vettigt och med lite långkörningar, byter olja en extra gång samt kör mer än 3000mil inom 2 år blir det hårdkodningen max 3000mil som blir service intervallet tror jag.
Sen kan man undra varför longlife oljan nu är uppe i 3 version. Fanns det problem i början? Finns det fortfarande problem? Har SAAB VW och andra problem med tex oilsludge mm? Håller kamkedjan i TSI 30 000mil vid oljebyten vid ca 1500mil? (Kommer jag att köpa VW nästa gång?) Håller min kedja nått år till så kanske.
/O

Nisse
2009-10-07, 21:39
Mycket bra skrivit! Tack för all info!

Indianrolle
2009-10-14, 23:48
Ja då har jag mätt upp kedjan som verkstaden på Atteviks dömde ut som utsliten pg av för sen service . Rent ut sagt skitsnack . Kedjan ar hopskjuten längd 104 cm lång och utdragen 105 cm dvs säga under 1 % förlängning. Jag har kollat med Firma KedjeTeknik i Malmö en herre som heter Håkan Nyberg och han informerar mig om att en kedja anses som sliten när förlängningen överskrider 3%. Det här jag tror att en hund ligger begraven och att VW mörkar . Har även lusläst manualen och där finns ingen rödtext som varnar för att köra för lånfgt mellan service tillfällena. Har beställt utrustning för kunna köra ODB programen själv och läsa av alla parametrar. Bilen skall säljas så nu lägger jag ner det här och kryper tillbaka under min sten . Stryk mig ochså som medlem i GTIklubben.
Farväl.......

outrunner
2009-10-21, 22:02
Finns det någon som jobbar på VAG här som kan bringa klarhet i detta?

Ja menar...ska man byta bil eller....

P.

sturebyking
2009-10-22, 09:40
Vi är många som är nyfikna!
Har en TSI med 5100mil och ännu inga problem, men denna tråd gör mej orolig!
/O

Mini_me
2009-10-22, 09:58
Ang. service intervall så får man köra max 1500km ÖVER max service...dvs 31500km som max max max. Och sen är det 30 dagar tror jag över 2år.

Inte alla på SVG (Svenska Volkswagen Groupe , heter ej VAG längre) vet detta.

Allt står i info brosyren (hur fan stavar man till det?) som finns att hämta på närmsta VW Åf.

Ang kedjan har jag inte en susning...det är kugghjul på dom bilarna jag jobbar med =)

Gullideckel
2009-10-22, 12:00
Jag har köpt 3st fabriksnya VW bilar med "Longlife" service, den första var en 2001 andra 2003 samt nuvarande Jetta TSI 2007. Alla har i vid ca 2900mil börjat att när jag slår på tändning sagt nått med "Next service 1000km" va det nog. Sedan räknar de ner med intervall på 100km, sedan "service now! Den första bilen från 2001 körde jag tills den sa till alltså vid ca 2900mil har jag 100 mil till nästa service =3000mil. Den motorn drog INGEN olja i början men mellan 4000 till 5000mil drog den över litern olja/100mil! Såldes pga att jag inte orkade tjafsa med VW hur mycke olja en frisk motor ska dra.
Nästa bil från 2003 byttes olja/filter av mej mellan servicarna hos VW. Bilen själv ville ha service vid 3000mil samt 6000mil. Gör samma med nuvarande Jetta.
Jag har alltså haft 3 bilar som vid totalt 4 tillfällen velat ha service vid exakt 3000mil! Tror att 3000mil är hårdkodat, samma med 2 år, annars är det kontrollmodulen på oljetråget för oljan eller mjukvaran som loggar kallstarter, hårdkörning mm.
Kör man vettigt och med lite långkörningar, byter olja en extra gång samt kör mer än 3000mil inom 2 år blir det hårdkodningen max 3000mil som blir service intervallet tror jag.
Sen kan man undra varför longlife oljan nu är uppe i 3 version. Fanns det problem i början? Finns det fortfarande problem? Har SAAB VW och andra problem med tex oilsludge mm? Håller kamkedjan i TSI 30 000mil vid oljebyten vid ca 1500mil? (Kommer jag att köpa VW nästa gång?) Håller min kedja nått år till så kanske.
/O Din metod fungerar säkert MEN frågan är hur VAG skulle ställa sig om de blev problem och de kom på att man själv har micklat lite med oljebyten på "OKQ8 GDS" lyften.

Känns som att VAG skulle härleda felet till man inte lämnt in bilen på auktoriserad verkstad då.

Nisse
2009-10-22, 12:20
det finns ju ingen plomb på pluggen så byta olja är ju fritt
så länge man håller sig till rätt typ. Det är ju tillverkarens
sak att bevisa isf om fel olja använts.

pudas
2009-10-22, 19:51
Så du föredrar att gå ut och trasha märket här på forumet och sedan när man frågar vad som har hänt så vill du inte berätta? Jag tycker den här tråden nästan förtjänar trollstatus.

Jag trodde att det ev kunde finnas ett allmänt intresse av mitt inlägg, där jag påvisade att en välcervad 3 år gammal bil, med dryga 3000mil får kjedjan utdömd.
Orsaken till att jag inte vill fördjupa mig här på forumet är att bilen fortfarande är inne på auktoriserad verkstad och är under "utredning".
Man kan uppleva saker olika, men som jag ser det så behöver VW ingen hjälp med att försöka "trasha" märket!

sturebyking
2009-10-22, 21:10
Din metod fungerar säkert MEN frågan är hur VAG skulle ställa sig om de blev problem och de kom på att man själv har micklat lite med oljebyten på "OKQ8 GDS" lyften.

Känns som att VAG skulle härleda felet till man inte lämnt in bilen på auktoriserad verkstad då.

Oljan/filter/plugg är inköpt på Olofssons Bil ( lokala VW återförsäljare) där även den senaste bilen är köpt. Har vid varje köp av olja/filter är regnr med på kvittot samt oljan är naturligtvis Castrol LL3 (VW 504 00 / 507 00).

När bilen var på service hos VW vid 30000km står det att oljan är fylld 3,6L VW norm 502 00 / 505 01!
Har VW fyllt i denna olja är det väl fel, jag tror protokollet är fel.

Har även i förtid bytt kupe filter och luftfilter på detta sett.

Garantin på bilen är ju slut så VW kan göra som de vill (juridiskt) i vilket fall om kedjan rasar, men det finns nått som kallas kundvård.

Hittade ett tyskt VW dokument som sa att kamdrivningen på denna motortyp var "servicefri"-vi får väl se
/O

Premis
2009-10-22, 21:48
Jag trodde att det ev kunde finnas ett allmänt intresse av mitt inlägg, där jag påvisade att en välcervad 3 år gammal bil, med dryga 3000mil får kjedjan utdömd.
Orsaken till att jag inte vill fördjupa mig här på forumet är att bilen fortfarande är inne på auktoriserad verkstad och är under "utredning".
Man kan uppleva saker olika, men som jag ser det så behöver VW ingen hjälp med att försöka "trasha" märket!

Det finns inget allmänt intresse av att du säger att du har fått ett fel som du inte är säker på är ett fel eftersom det enl. dig nu inte är fastställt. Du får ju tillhandahålla information om du vill uppfattas som seriös. Det är bara det jag menar, inget annat.

pudas
2009-10-22, 22:23
Det finns inget allmänt intresse av att du säger att du har fått ett fel som du inte är säker på är ett fel eftersom det enl. dig nu inte är fastställt. Du får ju tillhandahålla information om du vill uppfattas som seriös. Det är bara det jag menar, inget annat.

Givetvis har felet blivit fastställt eller som jag skrev "utdömd" av auktoriserad VW verkstad, vad som utreds är vem som ska betala.

MR B
2011-05-06, 12:03
Hej alla gtiklubbare.

Min sambo har en touran tsi -07 med 10260 mil på mätaren och häromdagen så ringde hon från bilen och sa att den gick dåligt på tomgång jag sa då åt henne att försiktigt köra till närmaste mekonomen verkstad där dom efter felkodsläsning/lyssnat på motorn konstaterade att kamkedjan troligtvis var utsliten/för lång

efter samtal med försäkringsbolaget så sa de att den gått 260 mil över gränsen för maskinskadeförsäkringen=ingen ersättning sen pratade jag med auktoriserad vw verkstad där de sa att om den varit servad på mekonomen senast så tänkte han inte ens skicka in en ansökan om garantirep förövrigt ganska otrevlig (servad ca en vecka innan problemen uppstod) han sa att arbete samt material skulle gå på ca 22,000kr

när jag gått igenom serviceboken så har den blivit servad några mil efter 3000mil de 2 första servicarna sen var 1500:e när den varit i våran ägo, då min bror är bilmek så har jag nu köpt delarna och jag har aldrig sett maken till klen kedja och sträckare den får ju en cykelkedja att se manlig ut

och jag tror förövrigt att har man bara olja i motorn så ska inte kamkedjan bli utsliten oavsett service vid 2999mil eller 3001 mil

en annan rolig detalj när jag hämtade delarna, så hade reservdelskillen inte hört talas om att det skulle vara ett vanligt fel men de hade allt material hemma på hyllan, konstigt när man aldrig ska behöva byta en kamkedja:)

MR B
2011-05-06, 12:10
kom på en sak till, upptäckte förra året att min oljemängden i var feltryckt i min vw-bok det stod 5.3 liter istället för 3.5 (tur att man kollade stickan)

jag var nere och påtalade detta på din bil som tog en kopia (och sa att de aldrig hört talas om detta som vanligt) sen skulle de skicka detta till svenska vw som skulle återkommma med svar inom ett par veckor nu har jag inte hört något på ett år ungefär, bra jobbat vw snacka om att feltrycka på fel ställe.....

tobbetdi
2011-05-08, 08:23
Att kamkedjan döms ut på 1,4 tsi är okänt för min del. Det är ofta bilarna har sprickor i kolvringar, kolvar eller toppar.

kamkedjan
2011-05-20, 23:50
Idag tändes motorlampan på fruns Touran. In till VAG och få diagnos. Verkstaden trodde att kamkedjan har sträckt sig. Årsmodel 2006, TSI 140 med 7750 mil. Servad enligt intervall med longlife olja hos VAG. Nu står biljäveln. Köp ingen bil med denna skitmotor förstår jag efter att ha läst denna tråd. Förhoppningsvis tar VAG på sig detta och byter kamkedjan kostnadsfritt. Peronligen är jag tveksam att de kommer att göra det. Har som tur maskinskada kvar så självrisken hamnar på 5000kr om inte VAG tar kostnaden.

Men det blir försäljning efter åtgärd. Hur länge kommer det att dröja innan nästa ras, det är ju kriminellt och tillverka sån här skit.

Har tidigare haft en ganska ny Passat i slutet på 90-talet. Det slamra i hela ilen tack vare att dom hydraliska lyftarna till ventilerna inte funkar. Dessutom så började styrservon läcka ganska snart efter ventilknattret.

Aldrig mer en bil från VAG.

Peter-C
2011-05-21, 01:40
Aldrig mer en bil från VAG.

Nej - det stämmer inte alls med mina erfarenheter av VAG bilar. Man får bara beklaga, dock verkar du ju inte har facit än.

I inlägget "dissar" du märket. Lite fel forum för det ändamålet..... Fel uppstår på en bil då och då, oavsett märke. Tråden behandlar ju problem med kamkedja på 1,4 l motorn. Den säger inget om de miljontals 1,4 l motorer som fungerar klanderfritt.

Du får väl avvakta utfallet i ärendet innan du "kastar yxan i sjön".

I all vänlighet Peter

Marcus
2011-05-21, 10:48
Du menar att eftersom du fått problem med din Volkswagen Touran 1,4 TSI så dömer du allt från Seat till Porsche? (VAG = Volkswagen AG = Volkswagen koncernen)… Det är bara skit helt enkelt –alltihop!? Inget pragmatiskt synsätt där inte.

Men jag förstår att det känns skit när det blir problem och det bör den aktuella tillverkaren få veta och få möjlighet att åtgärda. Om 1,4 TSI är en motortyp med mer problem än andra motsvarande drivlinor vet jag inte och man behöver nog titta på statistik och jämföra antalet driftstopp med hur många enheter det sålts av motortypen för att få något bättre svar.

Om du inte får erforderlig hjälp av Volkswagen så tycker jag att du bör driva det vidare så att det löser sig på ett bra sätt för dig. Det är ju trots allt mycket trevliga bilar som vinner de flesta biltester och säljer som aldrig förr. Håller tummarna för en bra lösning.

a128
2011-05-21, 13:52
Idag tändes motorlampan på fruns Touran. In till VAG och få diagnos. Verkstaden trodde att kamkedjan har sträckt sig. Årsmodel 2006, TSI 140 med 7750 mil. Servad enligt intervall med longlife olja hos VAG. Nu står biljäveln. Köp ingen bil med denna skitmotor förstår jag efter att ha läst denna tråd. Förhoppningsvis tar VAG på sig detta och byter kamkedjan kostnadsfritt. Peronligen är jag tveksam att de kommer att göra det. Har som tur maskinskada kvar så självrisken hamnar på 5000kr om inte VAG tar kostnaden.


Aldrig mer en bil från VAG.

Motorn är inte felkonstruread, byter man oljan vart 1500mil så uppstår inte dessa problem, longlife är ett påhitt för att locka köpare främst tjänstebilssektorn, oljan är efter ca 2000mil förbrukad och så bemängd med skit att den inte förmår att smörja länge där kam-kedjan är mest utsatt,
detta gäller även andra bilmärken inte bara VAG , skaffar du en annat märke och kör longlife så kommer även denna motor att packa ihop på något sätt
förr eller senare, bilverkstäderna såväl märkes och icke märkes tjänar storkovan på dessa haverier

min förra 1,6 Fsi hade gått nästan 18.000mil med samma kedja sedan ny när jag sålde den, men den fick ny olja varje 1500-2000mil ( kamkedjan är exakt samma som på Tsi1,4, Fsi1,4 och Fsi1,6)

så fixa kedjan efter alla konstens regler och kör 1500mil intervall så har du en mycket bra kvalitets-bil att åka med :-)

outrunner
2011-06-09, 19:01
Hej alla.

Så blev det då min tur att drabbas av detta med kamkedja/sträckare. Bilen en Jetta Tsi-07 skulle in på service, kvällen innan så tändes den lilla lampan med motorsymbol på. Jag puttrade snällt till verkstaden på morgonen därpå och påtalade att lampan tänts. Nu på eftermiddan ringde de o sa att bilen får stå några dar. Det var den där lilla kamkedjesträckaren som ej utfört sitt jobb till fullo. Kedjan hade blivit lite längre såattsäga. Inget hade pajat(puh) men bilen ska ej köras. Detta var/är ett känt problem enligt mannen på verkstaden. När de byter grejerna så sätter de dit förbättrade saker så detta problem kommer inte uppstå igen sa han. Bilen e servad var 2000-2200 mil och har gått 6700 mil nu.
P.

polomannen
2011-06-12, 11:54
Som en annan skrev byter man olja vart 1500 mil så händer det alldrig detta.

Ni som har gått på detta 3000 mil service hela tiden för än senare kommer det att rasa för er.

sturebyking
2011-06-12, 12:09
Hej alla.

Så blev det då min tur att drabbas av detta med kamkedja/sträckare. Bilen en Jetta Tsi-07 skulle in på service, kvällen innan så tändes den lilla lampan med motorsymbol på. Jag puttrade snällt till verkstaden på morgonen därpå och påtalade att lampan tänts. Nu på eftermiddan ringde de o sa att bilen får stå några dar. Det var den där lilla kamkedjesträckaren som ej utfört sitt jobb till fullo. Kedjan hade blivit lite längre såattsäga. Inget hade pajat(puh) men bilen ska ej köras. Detta var/är ett känt problem enligt mannen på verkstaden. När de byter grejerna så sätter de dit förbättrade saker så detta problem kommer inte uppstå igen sa han. Bilen e servad var 2000-2200 mil och har gått 6700 mil nu.
P.

Lider med dej.
Har själv en Jetta Tsi -07 med idag 7300mil på mätaren. Har aldrig kört längre än 1600mil på oljan men är ändå orolig. Du verkar ha bytt olja 3 ggr? på dina 6700mil och det SKA ju räcka!
Skriv gärna hur det gick och om VW tog något på godwill. Lycka till!

/O

outrunner
2011-06-12, 18:47
Hej igen.

Nja..*gått på* vet jag ju inte. Ca 2000 mil mellan oljebyterna har jag ju. Men alla de som inte läser på detta forum eller nåt annat kanske *går på* det.
De följer ju bara servicerekommendationerna. Jag kan ju personligen tycka att VW gott kunde byta ut kedjan/sträckaren på alla tsi -06 och -07 som sålts.
Nånstans har jag hört att from -08 så ska det vara en annan konstruktion. Och enligt mannen på verkstaden skulle det ju sättas i bättre grejer så det verkar ju gå att lösa.
Ska ringa verkstaden imorgon o höra hur lång tid det tar. Borde ju gå snabbt att få hem grejer. Antar att VW-verkstäderna får bra träning på att byta sånt här.. :)
M

outrunner
2011-06-12, 18:53
Hej igen.

Tror nog att de flesta med tsi-motorer kommer få byta dessa grejer. Min personliga uppfattning är att eftersom det uppenbarligen är en känslig konstruktion och att de nya som sätts är förbättrade så borde VW byta alla utan kostnad. Med det förbehållet att man skött servicarna.
Mannen på verkstaden mumlade nåt om goodwill angående mitt fall. Skulle det däremot vara så att VW INTE tar på sig detta....... Då lär de få höra av mig(snäll omskrivning)

P.

outrunner
2011-06-12, 18:58
Missade en sak.

Bytt olja vid 2200, 4300 och skulle bytt nu vid 6700 mil. Nu blir ju bytet av olja av ändå :)

P.

outrunner
2011-06-29, 17:00
Hej igen.

Idag fick jag tillbaka lilla pärlan, det tog "bara" 20 dagar....nåja, överbeläggning på verkstaden + sjukdom gjorde sitt till.
Fick lånebil när jag behövde så det funkade helt ok. Nu har de bytt kedja, sträckare + nån oljepickup vad jag fattade.
Så nu får man väl hoppas att de nya grejerna har en något längre livslängd än de ursprungliga...
Inte sååå lätt att förklara varför man redan fått byta dessa grejer när man pratar med kompisar..hehe. Man får säga att även solen har sina fläckar..

För övrigt en eloge till Toveks i Vara som skött detta på ett utmärkt sätt.

P.

pudas
2011-06-29, 18:21
På den auktoriserade verkstaden där jag bor hade dom ingen aning om det var förbättrade komponenter man bytte till!
Det här eviga snacket om att långa oljebytesintervall är orsaken till att kedjan sträcks tror jag inte riktigt på, finns det bara olja i motorn ska kedjan hålla!
Däremot ska man akta sig för tjuvstopp! Många Tsi med kammkedjahaveri kommer från bilar som har övningskörts.
I mitt fall vore jag glad om det bara stannade vid kammkedjan, men efter nu drygt 6000 mil på mätaren så är det ett för VW inte ett smickrande antal ventiler,givare,tändspolar,mm som bytts!
"Vag kvaliteten" känns lika solid som gammla British Leyland!

sturebyking
2011-06-29, 23:15
Någon "Goodwill" ?

outrunner
2011-06-29, 23:30
Hej.

Antar du frågade mig så jag säger såhär: Såvitt jag vet så omfattas detta av "goodwill" ...åtminstone vad gäller mitt fall.
Någon som jobbar på VW som läser/brukar va här kan säkert svara mer(om de får..) angående orsak till allt detta. Har hört nånstans att problemet är kedjesträckaren....

P.

J.L
2011-06-30, 00:52
För övrigt en eloge till Toveks i Vara som skött detta på ett utmärkt sätt.

Härligt att höra gott om lokala VW,
de gånger jag besökt dem är de trevliga och tillmötesgående!

Lasse62
2011-06-30, 01:03
Det går inte att köra 2-3000 mil mellan oljebytena med kamkedja, den tunna Longlifeoljan (som vatten) är värdelös efter så många mil.

Bilar som servats normalt med normal olja verkar inte ha problemet och detta är inte enbart ett 1,4 Tsi problem utan finns även på Audi och andra märken utanför VAG med longlife service o kamkedja.

Premis
2011-06-30, 14:05
Det går inte att köra 2-3000 mil mellan oljebytena med kamkedja, den tunna Longlifeoljan (som vatten) är värdelös efter så många mil.

Bilar som servats normalt med normal olja verkar inte ha problemet och detta är inte enbart ett 1,4 Tsi problem utan finns även på Audi och andra märken utanför VAG med longlife service o kamkedja.

"Det går inte att köra 2-3000 mil mellan oljebytena".
"den tunna Longlifeoljan (som vatten) är värdelös".

Det är skönt att det finns människor med sådan koll här att dom kan fälla så kategoriska uttalande baserade på obefintlig fakta, rena mästertribologer och motorexperter.

Ännu en motoroljetråd startad/bedriven i trollsyfte.

sturebyking
2011-11-08, 10:20
I går såldes "snyft" Jettan -07 1,4 TSI efter 7700mil utan kamkedjeproblem. Enda problemet på Jettan var en tändspole som gick på goodwill.
Nu blir det till att åka Passat -11 2,0 TDI BMT ett tag.
/O

Marcus
2011-11-08, 10:49
Ovanlig bil den Jettan :-) Blev det ingen Touran? Passat, sedan, CC, Variant? 140/170 hk?

sturebyking
2011-11-08, 11:59
Blev en ny rabatterad lagerbil -11, Passat sedan diesel 140 miljö, manuell, premium paket, dragpaket. Körde en sväng på ca 15 mil i går kväll 4,4L/100km, helt OK på en ny så stor bil. Det man märker mest jämfört med Jettan är att Passaten är otroligt mycket tystare!
/O

outrunner
2011-11-08, 17:44
Hej Oscar. Bytte du in bilen?...vad fick du för den isåfall? Är i bilbytartankar jag med.

Peter

sturebyking
2011-11-08, 22:47
80 000 blev det i inbyte. Jettan var som ny, inte ett dörruppslag ens. 7600mil. avtagbar dragkrok, comfortline, business paket, extra högtalare,extra krock kuddar bak, bra däck-alla 8 på alufälg helt utan skador, dubbel servad, nyskattat osv... (varför sålde jag den så billigt?) Borde bli lättsåld för handlaren!
/O

kamkedjan
2011-12-02, 10:37
Hej. Skrev i maj om problem med fruns Touran-06. Kamkedjan hade förlängt sig, wag utförde reparationen på garanti. Verkstaden i Motala sköte detta kanonbra. Verkstaden sa att den nya kedjan och spännaren är bättre/uppdaterad än den som satt i. Det skall tydligen ha gått ut kedjor med tillverkningsfel och som sitter i motorerna. Dock har wag ingen aning om i vilka motorer denna felaktiga kedja har monterats.
Håller med er som säger att oljan bör bytas mellan 1500-2000 mil.
Tror dock inte att detta på sikt kommer hjälpa dem som har den felaktiga typen av kamkedjan, den kommer behöva bytas. Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta. Och hur dyrt det kommer att bli, är det bara byte av kamkedja och spännare kostar det ca 12-15 000 kr. Kuggar kedjan över blir det ännu dyrare.
Jag tycker att wag skall återkalla alla ev påverkade bilar. När garantitiden på motorn har passerat blir det dyra reparationer. Vi hade tur att det hände inom garantitden/tiotalet. De flesta ägare kommer att påverkas först när garantitden har gått ut.

Tyvärr har det idag igen börjat att rassla i motorn, misstänker att spännaren har lagt av.
Sitter och väntar på en bergare för vidare transport till verkstad.

Dissade märket ganska hårt förra gången och är väl inte speciellt mycket gladare denna gång. Frun så idag att nu orkar jag inte med bilen längre, hon så åt mig att bilen skall säljas.

Har ni fått wag att ta på sig kostnaden för tändspolarna eller har ni varit tvungna att betala själva. Vi har bekosta byte av 3st.

dorian
2011-12-02, 22:46
Jag fick mina spolar gratis till min Audi a4 1.8t års 04.

På golf gt tsi 170hk fick jag bytt kedja spännare och olje silen och lite annat också gratis, nyligen fick jag byta magnethjulet till kompressorn själv och den var ej billig eftersom den satt ihop med vattenpumpen, fick betala för delarna bara men ändå, jobbet gjorde jag själv. Golfen skall säljas nu, jag har varit rätt nöjd ändå och den går bra nu trots allt, men jag gillar Audin mer den har fungerat hur bra som helst och 1.8t är den bästa motorn som fins tycker jag. Byter oljan var 700-1.000 mil och kör 5/40 vw 502 00

a128
2011-12-02, 23:54
Jag har bytt alla tändspolarna en efter en på min Tsi
när jag bytte den sista försvann dom sporadiska tändmissarna
2st Biltema samt 2st orginalkvalitet Beru/bosch etc.

1 av biltemaspolarna pajade dock, lyckades krypa hem på 3 burkar
troligen kinaskräp

Jonas Axelsson
2012-02-01, 21:54
Hej!

Har precis köpt en Golf Plus -07 (13500mil) med 140 TSI motorn trots all uppmärksamhet kring dess ev. brister. Bilen är alltid Longlife servad men den är servad minst en gång per år.
Just nu känns det bra motorn går mycket bra för att vara så liten och den går i min menig otroligt tyst.

Nu till min fråga ang. kamkedje problemet: Får man (alltid) förvarning om att den är på gång att ge sig? (rassel?, motorlampa tänds?, dålig gång?)
Är det någon som har koll på vad materialet kostar om man skulle vilja byta i förebyggande syfte, då jag gör jobbet själv?

/Jonas

pudas
2012-02-03, 13:06
På min märktes det ingenting, en morgon så lyste bara den där motorvarningslampan!
In till verkstaden med bilen där dom sa att den inte fick köras en meter innan dom fick byta kedjan.

a128
2012-02-03, 13:21
Mna kan testa genom att dra motorn baklänges, om den då kuggar är kedjan definitivt slut och motorn får då ej rubbas vilket annars resulterar i krökta ventiler tex. för insuget, man kan höra vid uppstart om det finns ett rattlande ljud innan oljetrycket kommer, ska ej förväxlas med klapprande ventilspelsjutjämnare vilket är helt normalt, detta kan krävas ett vant "motoröra" för att man ska kunna ställa denna diagnostik

Jonas Axelsson
2012-02-04, 22:30
OK. Låter som man skall ha lite tur för att få förvarning om problemet. Någon som vet vad ett byte kostar utan att den har rasat.
Det med att dra motorn baklänges låter som om detta test skall göras med ventilkåpa av? Driver kamkedjan något mer än kamaxlarna (typ balansaxlar)?

Tänkte nog använda erWin för att får info om proceduren med att byta kedjan. Någon som erfarenhet av erWin?

MVH Jonas

a128
2012-02-04, 22:44
kamaxlarna sitter i kåpan och för att få av denna kåpa så måste först kedja väck, den driver bara 2 st kamaxlar och inget annat. det är därför mycket svårt att kolla denna kedja, men har man tillgång till fiberoptik-kamera kan man evt. stoppa den ned i oljepåfyllningen för inspektion, man kan ta bort kamaxelgivaren och observera när man försiktigt drar motorn fram å baklänges och denna kan ska då röra sig samtidigt som veven

haynes rephandbok för Golf V 04-07 med instruktionerna för 1,6 Fsi bör kunna användas eftersom det är samma drivning, det är lite mer prylar på Tsi:n för att komma åt tex. laddröret från turbon

Jonas Axelsson
2012-02-12, 19:18
Har provat erWin nu till VW och kan rekommendera den starkt om man avser att skruva själv. Mycket utförlig information och mycket mer ingående än de Haynes manualer jag haft till mina andra bilar (SAAB 9000, Audi A4, bl.a.).

/Jonas

Peak
2012-07-24, 21:03
Har en Golf TSI som fick problem med sträckt kamkedja i vintras. Bilen hade då gått lite drygt 4000 mil. Jag har skött mina serviceintervall enligt Volkswagens rekommendationer, så Volkswagen gick in med goodwill och stod för hela kostnaden (nästan 65 000 kr) när hela motorn byttes ut (man försökte först med olika mindre reparationer som dock inte fick problemen att upphöra).

Jag är naturligtvis tacksam för Volkswagens goodwill här. Men det som bekymrar mig är hur försäkringsbolagen och Volkswagen ser på en helt ny motor i förhållande till försäkringsvillkor och garantier. Min förfrågan till de försäkringsbolag som jag har varit i kontakt med är huruvida om man inte borde bedöma den nya motorns ålder i maskinskadedelen i motsats till bilens inköpsår, har varit ganska svårbedömd. De har tvekat initialt och ansett först att det är en rimlig bedömning, alltså att man skulle kunna inskriva en tilläggsklausul på maskinskadedelen att en helt ny motor är insatt vid ett nytt datum, och att motorn specifikt i maskinskadedelen skulle "börja från noll". Men efter de undersökt denna fråga inom sina egna expertråd så har de alla sagt att den nya motorn ska bedömas utifrån bilens försäljningsdatum, dvs maskinskadedelen upphör efter 4 år eller efter X antal mil. Samma fråga till Volkswagen ger ingen garanti utöver den 2-åriga nybilsgarantin och 1 års verkstadsgaranti på den nya motorn.

Som bilägare med en ny motor måste man ju ställa sig frågorna: Håller denna nya motor längre än den gamla? Är komponenterna mer slitstarka än i den gamla? Om svaren nekande så står man kanske i ett framtida scenario där den nya motorn efter c:a 4000 mil havererar igen, och då får man själv stå för hela kostnaden, utan stöd från varken försäkringsbolag eller Volkswagen.

Är det någon som vet om man vågar lita på den nya motorn? Är tekniken och komponenterna förbättrade?

Peter-C
2012-07-24, 23:03
Har en Golf TSI som fick problem med sträckt kamkedja i vintras. Bilen hade då gått lite drygt 4000 mil.............
Hej Peak.

Du skriver inte något om hur gammal bilen är. Hoppas följande inlägg kan lugna dig.

Garanti. Att garantin skulle börja om på ”0” är knappast rimligt då bilen gått 4000 mil och förmodligen har X antal år på nacken. Man valde att byta motor, men i sig har det ju ingen betydelse eftersom det lika väl kunde vara delar av motorn. Vad menar man med motor – motorblock inklusive topp med innehåll? Alla sidofunktioner kommer troligen från den gamla motorn?... Om man ser garantin mer som ett juridiskt avtal så inser man det rimliga att bilen bedöms utifrån ålder och körsträcka även efter motorbytet. Det är i detta sammanhang irrelevant att visa partier av bilen är utbytt ett visst datum, det har ju inte med avtalet/garantin att göra.

Oro för framtida problem. Den motortyp du relaterar till är oerhört spridd och sitter i många VAG bilar förutom Volkswagen. Uppdateringar av det som orsakar huvudproblemen har ju skett. Du råkade ut för detta så tidigt som efter 4000 mil vilket nog får betraktas som extraordinärt. I din situation hade jag bara kört vidare och konstaterat att problemen är åtgärdade på ett tillfredställande sätt. Det finns ingen anledning till oro. Dock hade jag i fortsättningen servat förslagsvis var 1500 mil om du inte gjort det tidigare.

Vad skiljer teknisk mellan versionerna. Jag vet inte, (förmodligen kamkedjan + ev. smörjning/sträckning av densamma). De som kan svara på det vill säkert veta årsmodell och kanske en del annat.

Kör på, det är slöseri att oroa sig när felet är åtgärdat!

Hälsningar Peter

a128
2012-07-24, 23:28
Är motorn bytt på en bil mot en ny eller utbytes(även andra väsentliga dyrbara detaljer tex. växellåda) har det en positiv betydelse när fordonet i framtiden ska säljas, men det gäller att ha fakturan/utdraget som styrker detta sparat, eller en annan vesäntlig dyrare reparation tex. kamkedjeservice på en bil (tex. VAG Tsi,Fsi) som har longlifeservats om köparen har synpunkter på intervallerna i serviceboken innan utförd rep.

Peak
2012-07-25, 00:45
Hej Peak.

Du skriver inte något om hur gammal bilen är. Hoppas följande inlägg kan lugna dig.

Garanti. Att garantin skulle börja om på ”0” är knappast rimligt då bilen gått 4000 mil och förmodligen har X antal år på nacken. Man valde att byta motor, men i sig har det ju ingen betydelse eftersom det lika väl kunde vara delar av motorn. Vad menar man med motor – motorblock inklusive topp med innehåll? Alla sidofunktioner kommer troligen från den gamla motorn?... Om man ser garantin mer som ett juridiskt avtal så inser man det rimliga att bilen bedöms utifrån ålder och körsträcka även efter motorbytet. Det är i detta sammanhang irrelevant att visa partier av bilen är utbytt ett visst datum, det har ju inte med avtalet/garantin att göra.

Oro för framtida problem. Den motortyp du relaterar till är oerhört spridd och sitter i många VAG bilar förutom Volkswagen. Uppdateringar av det som orsakar huvudproblemen har ju skett. Du råkade ut för detta så tidigt som efter 4000 mil vilket nog får betraktas som extraordinärt. I din situation hade jag bara kört vidare och konstaterat att problemen är åtgärdade på ett tillfredställande sätt. Det finns ingen anledning till oro. Dock hade jag i fortsättningen servat förslagsvis var 1500 mil om du inte gjort det tidigare.

Vad skiljer teknisk mellan versionerna. Jag vet inte, (förmodligen kamkedjan + ev. smörjning/sträckning av densamma). De som kan svara på det vill säkert veta årsmodell och kanske en del annat.

Kör på, det är slöseri att oroa sig när felet är åtgärdat!

Hälsningar Peter

Hej Peter,

Tack för snabbt svar. Bilen är från 2007. Jag kör c:a 1000 mil om året och det är ingen körning som är utöver "det normala"; jag är ensam förare och följer Volkswagens servicerekommendationer. Att en relativt ny Volkswagen får så allvarliga problem (två styrboxar fick bytas ut strax efter nybilsgarantin gick ut, men detta kanske inte har samband med kamkedjeproblemen?) får en att fundera. Alla komponenter är nya i den nya motorn (alltså inget som kommer från begagnade bilar) och det känns ju naturligtvis bra. Men perspektivet måste, tycker jag, ställas mot hur andra bilmärkens garantier ser ut. T ex så har KIA 7 års nybilsgaranti, Mitsubishi 8 år. Det tycker jag visar på att dessa bilmärken står för ett annat tänkande kring hur man ser på tron på den egna kvaliteten. Som bilägare till en Golf TSI, hur körvärd den än må vara, kvarstår ändå ett bekymmersamt framtidsperspektiv med dessa erfarenheter i bagaget och med obefintliga garantier och försäkringar om en liknande sak händer om några år. Även försäkringsbolagen, om man ska bedöma deras initiala svar, verkar inte helt säkra på hur man ska bemöta denna typ av problem. Kanske krävs det en diskussion mellan VW, som ju jämförelsevis inte har en särskilt lång nybilsgaranti, och försäkringsbolagen som samarbetar med VW (för tillfället If) hur man i alla fall kan ge några riktlinjer för hur tänkta scenario kan bemötas? Annars väntar en tung ekonomisk post för ägaren i framtiden.

Mvh
Per

Peter-C
2012-07-25, 10:40
Per - Javisst finns det märken med längre garanti.

Jämförelsevis så har VAG likvärdig garanti 2 år med BMW, Mercedes, Porsche, Volvo och Ford.

Andra exempel, Toyota 3 år (hybrid 5 år), Renault 3 år, Peugeot 3 år,
Opel 5 år, Ford Focus + Max 5 år, Hyundai 5 år och som du skrev KIA 7 år och Mitsubishi 8 år.

I mina ögon sticker således vissa tunga märken ut med sämre garantier. De har nog gjort bedömningen att bilarna går att sälja ändå får man väl tro. Får man gissa på en förändring i framtiden?

VW bilen blir inte sämre av det men avtalet med leverantören är sämre än vissa andra.

Jag tror fortfarande att du lungt kan köra vidare i din 2007:a Golf med ny motor :-)

/Peter

kamkedjan
2013-05-26, 00:32
Hej på er.
Skrev i mitten på 2011 att kamkedjan byttes på fruns touran.
Wag tog detta på maskinskade garantin då billen föll inom 10 000 mil och 5 år. Samt att den servats enligt intervall.
Kamkejan byttes vid ca 8000 mil. Nu efter 4000 mil på den nya kedjan är det dags igen.
En kamkedja är ju tänkt att hålla säkert 30 000 mil. Det måste vara longlife sevicen som är orsaken till att kamkedjan blir förlängd och därmed måste bytas i förtid.
I skivande stund vet jag inte om wag tar även detta byte, om inte blir jag minst 15 tsek fattigare.
Är det någon som vet vad vi har för rättigheter gällande detta.
Det har gått mindre än 2år sedan bytet samt att kedjan bara gått 4000 mil.

a128
2013-05-26, 01:27
Hej på er.
Skrev i mitten på 2011 att kamkedjan byttes på fruns touran.
Wag tog detta på maskinskade garantin då billen föll inom 10 000 mil och 5 år. Samt att den servats enligt intervall.
Kamkejan byttes vid ca 8000 mil. Nu efter 4000 mil på den nya kedjan är det dags igen.
En kamkedja är ju tänkt att hålla säkert 30 000 mil. Det måste vara longlife sevicen som är orsaken till att kamkedjan blir förlängd och därmed måste bytas i förtid.
I skivande stund vet jag inte om wag tar även detta byte, om inte blir jag minst 15 tsek fattigare.
Är det någon som vet vad vi har för rättigheter gällande detta.
Det har gått mindre än 2år sedan bytet samt att kedjan bara gått 4000 mil.

Hur har ni servat den? miltal mellan oljebyterna ?

J.L
2013-05-26, 10:16
Är den servad enligt tillverkarens specifikationer även efter kedjebytet så är det väll självklart att VW tar denna kostnad, iallafall i mina ögon.

kibebe
2013-05-26, 17:51
Är den servad enligt tillverkarens specifikationer även efter kedjebytet så är det väll självklart att VW tar denna kostnad, iallafall i mina ögon.
Så självklart är det nog inte, man kan ju inte få någon garanti på något man inte batalat för.

kamkedjan
2013-05-27, 10:52
Tyvärr gick bilen 3080 mil. Dvs 80 mil för långt.

AXL72
2013-05-27, 15:19
Höll på att bli galen när jag letade efter en Golf GT Sport för ett par år sedan. Fanns fan knappt en bil som var servad ordentligt, däremot en massa bilar som hade gått 3000-3500 mil innan första servicen. Hur resonerar folk?! Köper dyra bilar, skiter i att sköta om prylarna, men när grejerna sedan rasar så blir det genast jäkligt intressant att bry sig om bilen... Ja, jag fattar det inte?

outrunner
2013-05-27, 18:31
Njae, VW uppger ju 3000 mil som intervall och varför skulle folk inte tro på det?
Alla sitter ju inte o läser forum som detta tex.

Har bilen däremot sagt till långt innan 3000 mil och man ändå håller fast vid: *det är 3000milsintervall* då är man inte riktigt på det klara med hur det funkar.

När jag hade en 1,4 Tsi med den aktuella motorkonstruktionen så servade jag vid 2200-2500 mil, alltså INNAN den sa till, men ändå fick de byta hela kedjan med tillbehör.

AXL72
2013-05-27, 19:43
Njae, VW uppger ju 3000 mil som intervall och varför skulle folk inte tro på det?
Alla sitter ju inte o läser forum som detta tex.

Har bilen däremot sagt till långt innan 3000 mil och man ändå håller fast vid: *det är 3000milsintervall* då är man inte riktigt på det klara med hur det funkar.

När jag hade en 1,4 Tsi med den aktuella motorkonstruktionen så servade jag vid 2200-2500 mil, alltså INNAN den sa till, men ändå fick de byta hela kedjan med tillbehör.

Visst kan det finnas personer som missuppfattat hur intervallerna fungerar, men jag har kollat på bilar som inte servats förrän 3300-3500 mil och då är det nog ren lathet i kombination med dumhet är orsaken. :-) Och köper man bilen ny så får man ju information om hur det funkar med service.

Mikegti
2013-05-27, 21:44
Tyvärr gick bilen 3080 mil. Dvs 80 mil för långt.

Har kompisar som jobbar som säljare kör 6000mil per år rullar i passat diesel 140hk 2011,or 3 av fyra bilar indikerade inte service före 3300mil och det är väl knappast kundens fel.
Mike

kibebe
2013-05-27, 22:11
Har kompisar som jobbar som säljare kör 6000mil per år rullar i passat diesel 140hk 2011,or 3 av fyra bilar indikerade inte service före 3300mil och det är väl knappast kundens fel.
Mike
Så vems är felet då? Enl inst.bok ska bilen servas vid indikering, dock max 30 000 km eller 2 år.

AXL72
2013-05-27, 22:14
Så vems är felet då? Enl inst.bok ska bilen servas vid indikering, dock max 30 000 km eller 2 år.

Precis, det är vad som står i både instruktionsbok och serviceplanen. Det bör ju vara upp till ägaren att vara säker på vad som gäller och det står ju klart och tydligt.
Jag tror att många tyvärr inte ens bryr sig om att öppna varken instruktionsbok eller serviceplan...

kamkedjan
2013-05-27, 23:31
Det outrunner skriver om att bilen servades tidigare än 3000 mil och kedjan rasade ändå tyder på att kamkedje konstruktionen inte är bra. Detta är allmänt känt enligt mig och har ingen koppling till servicen.

Vid vårat första byte av kedjan vid 8000 mil hade bilen servats inom intervall.

Wags service killar säger själva att kedjan liknar en cykelkedja.
Lyssnar man på wags mekar är det väldigt många kamkedje bilar som kamkedjan är bytt på. Merparten av dessa bilar är servade inom 3000 mil.

kamkedjan
2013-05-27, 23:39
Glömde skriva att man på senare årsmodeller har övergett kamkedjan till förmån för kamrem på 1,4Tsi motorerna.

Det finns självklart ett skäll till varför man gjorde det.

Redigering.
Har nog missförstått detta. Det sitter väl kamkedja på alla 1, 4 Tsi motorer fortfarande, eller?
Pratade med vw meianiker som sa att man åtgårdat problemet med att kamkedjor förlänger sig. Antog att man hade stoppat i rem istället för kedja.

Om det nu inte är detta man har gjort, vad har man gjort då?

Sciroccogtx16v
2013-05-27, 23:48
Glömde skriva att man på senare årsmodeller har övergett kamkedjan till förmån för kamrem på 1,4Tsi motorerna.

Det finns självklart ett skäll till varför man gjorde det.

Va? Sen när då, vilka 1,4 motorer?

Fredrik

MiWi
2013-05-28, 09:25
Va? Sen när då, vilka 1,4 motorer?

Fredrik

1,4 Tsi i Golf Mk7 har fått kamrem, en helt ny motor jämfört med den gamla 1,4 Tsi. Kamkedjemotorn kommer ersättas i övriga modeller framöver.

kamkedjan
2013-05-28, 20:57
Då hade jag inte helt fel gällande byte till kamrem på Tsi motorer.

Återkoppling om vår Touran.
Verkstaden har idag erbjudit sig att byta kamkedjan för andra gången till en kostnad för vår del på 6000 kr. Då ingår även service i detta pris.

Vi har accepterat detta då vi tycker att detta är en ok även om det innerst inne tar emot. Verkstaden gör detta på ren godwill i egen regi som jag förstått så det är ju ganska juste ändå.

Tanken är att bilen skall säljas efter byte av kamkedjan för andra gången.
Frågan är om man skall ta bilen som inbyte vid köp av annan bil hos bilhandlare eller sälja privat.
Vet inte om jag har samvete att sälja denna bilen själv till privatperson.

Det är synd att detta problem finns med kamkedjan för Touranen är en väldigt trevlig bil att äga och köra om man bortser från krånglande tändspolar och kamkedja som måste bytas då och då.
Å andra sidan har tändspolarna inte orsakat några problem efter att det blivit utbytta. Det är bara 1:ans cylinder som är original. Övriga 3 är bytta.

Får se vad det blir för bil. Blir förmodligen en diesel som är bra att dra hästtransport med.
Förslag mottages.

Tjalle
2013-08-26, 09:07
Hej, jag är ny här på forumet då jag gick i köptankar på en golf. Funderade mycket på en TSI 1,4 122hk årsm 2011 men börjar dra öronen åt mig efter denna läsning. Sen verkar det ju inte vara bättre läsning om något bilmärke och alla verkar ha sitt skit med motor-ras. T ex har vi en Ford 2,0 Mondeo TDCI 09 som vi är jäkligt nöjda med, framför allt nöjda är vi med motorn, 0,43l/mil och inte ett problem på 10000mil. Sen läser man forumet om just den motorn:( huuuaa!!!
Till frågan; är problemen avhjälpta på tsi-motorn på en 2011?? Bör jag köpa ngt annat?
/Tjalle

Marcus
2013-08-26, 09:53
Då hade jag inte helt fel gällande byte till kamrem på Tsi motorer.

Återkoppling om vår Touran.
Verkstaden har idag erbjudit sig att byta kamkedjan för andra gången till en kostnad för vår del på 6000 kr. Då ingår även service i detta pris.

Vi har accepterat detta då vi tycker att detta är en ok även om det innerst inne tar emot. Verkstaden gör detta på ren godwill i egen regi som jag förstått så det är ju ganska juste ändå.

Tanken är att bilen skall säljas efter byte av kamkedjan för andra gången.
Frågan är om man skall ta bilen som inbyte vid köp av annan bil hos bilhandlare eller sälja privat.
Vet inte om jag har samvete att sälja denna bilen själv till privatperson.

Det är synd att detta problem finns med kamkedjan för Touranen är en väldigt trevlig bil att äga och köra om man bortser från krånglande tändspolar och kamkedja som måste bytas då och då.
Å andra sidan har tändspolarna inte orsakat några problem efter att det blivit utbytta. Det är bara 1:ans cylinder som är original. Övriga 3 är bytta.

Får se vad det blir för bil. Blir förmodligen en diesel som är bra att dra hästtransport med.
Förslag mottages.

I Touran tycker jag TDI passar helt perfekt och TDI är enligt min upplevelse en mer problemfri motortyp jämfört med äldre Twin-Power TSI-motorer. Min upplevelse är också att TDI-motorerna i praktiken har längre serviceintervall än TSI. I mindre bilar som VW Polo, Skoda Fabia, Audi A1 skulle jag dock inte välja TDI.

2stroke
2013-08-27, 07:37
Återkoppling om vår Touran.
Verkstaden har idag erbjudit sig att byta kamkedjan för andra gången till en kostnad för vår del på 6000 kr.
Då ingår även service i detta pris.

Vi har accepterat detta då vi tycker att detta är en ok även om det innerst inne tar emot.
Verkstaden gör detta på ren godwill i egen regi som jag förstått så det är ju ganska juste ändå.

Tanken är att bilen skall säljas efter byte av kamkedjan för andra gången.
Frågan är om man skall byta in bilen vid köp av annan bil hos bilhandlare eller sälja privat.
Vet inte om jag har samvete att sälja denna bilen själv till privatperson.

Det är synd att detta problem finns med kamkedjan för Touran'en är en väldigt trevlig bil att äga
och köra om man bortser från krånglande tändspolar och kamkedja.

Förslag mottages.Rent personligen så tycker jag att problemet till största delen handlar om längden på service intervallet och felet är "Long Life" servicarna.
De sk. "Long Life" oljorna klarar inte att ge fullgott skydd under 3000 Mil !

Exempel:
Många är de ägare utav den vanligaste VAG motorn ( 1,8T ) som har stått där med trasiga motorer där man
utan vidare kan konstatera att felet beror på att man helt enkelt har kört för långt för vad "Long Life" oljan klarar.
Jag har ännu inte sett en endaste havererad 1,8T motor som gått på 1500 Mils byte och olja med bättre speccar.


Om ägarna är lite om sig å kring sig så skippar man de sk. "Long Life" oljorna
och skaffar bättre olja samt byter olja och filter vid Max 1500 Mil istället.
Denna lösning är accepterad av VAG och man bibehåller full Garanti på sin bil.

Valkyr
2013-08-27, 07:46
Hej, jag är ny här på forumet då jag gick i köptankar på en golf. Funderade mycket på en TSI 1,4 122hk årsm 2011 men börjar dra öronen åt mig efter denna läsning. Sen verkar det ju inte vara bättre läsning om något bilmärke och alla verkar ha sitt skit med motor-ras. T ex har vi en Ford 2,0 Mondeo TDCI 09 som vi är jäkligt nöjda med, framför allt nöjda är vi med motorn, 0,43l/mil och inte ett problem på 10000mil. Sen läser man forumet om just den motorn:( huuuaa!!!
Till frågan; är problemen avhjälpta på tsi-motorn på en 2011?? Bör jag köpa ngt annat?
/Tjalle

Du kommer bara läsa om problem med alla motorer du söker efter. Det är problemet med att kolla info om allt på internet, det är personerna med problemen som skriver. Så oavsett vilken tillverkare/modell du väljer så kommer du bara läsa om problem.

Du får helt enkelt välja vilka som verkar ha minst mängd allvarliga problem, eller billigast problem och hålla tummarna. ;)

Peter-C
2013-08-27, 08:25
Olja - Longlife oljan i sig är säkert väldigt bra. Bara gör tätare byten, det är det som är knuten.....

(Finns gått om trådar i ämnet på forumet:))

/Peter

2stroke
2013-08-28, 19:59
Olja - Longlife oljan i sig är säkert väldigt bra.
Bara gör tätare byten, det är det som är knuten..... Njaaaa...
Det är kännt att de sk. "Long Life" oljorna inte har så bra hög temperatur egenskaper vilket leder till förtida problem med koksning.

Premis
2013-08-28, 20:31
Rent personligen så tycker jag att problemet till största delen handlar om längden på service intervallet och felet är "Long Life" servicarna.
De sk. "Long Life" oljorna klarar inte att ge fullgott skydd under 3000 Mil !

Exempel:
Många är de ägare utav den vanligaste VAG motorn ( 1,8T ) som har stått där med trasiga motorer där man
utan vidare kan konstatera att felet beror på att man helt enkelt har kört för långt för vad "Long Life" oljan klarar.
Jag har ännu inte sett en endaste havererad 1,8T motor som gått på 1500 Mils byte och olja med bättre speccar.


Om ägarna är lite om sig å kring sig så skippar man de sk. "Long Life" oljorna
och skaffar bättre olja samt byter olja och filter vid Max 1500 Mil istället.
Denna lösning är accepterad av VAG och man bibehåller full Garanti på sin bil.

Vad tycker du är en bättre olja?

Problemet är inte att den heter long life, problemet är att folk inte servar i tid.

polomannen
2013-09-04, 08:08
Håller med 2strocke.......
Och 3000mil oljebyte är det katastrof för våra bilar helt enkelt.

Peter-C
2013-09-04, 08:49
Ang longlife oljan i sig:

Det finns ett jämförelse verktyg där man kan titta på vad de olika oljeklassningarna klarar. Hittat på Ducati-forumet.
Vet inte om det är hela sanningen:).

http://origin-qps.onstreammedia.com/origin/lubrizol/Markets/EngineOilAdditives/100132RPtool2012Deploy/rp/pc/index.html

/Peter

zico
2013-12-14, 13:15
Sommaren 2011 bytte jag kamdrivningen på min Touran -07. Det kostade 38 000:-


Nu drygt 2 år senare måste jag göra om samma reparation.


Jag tycker det är för dåligt att reservdelarna inte ska hålla mer än 2 år. VW håller med att reservdelarna är dåliga men kan inte göra något då de har 2 års garanti på reparationen.


Jag vill reklamera reparationen men Motor Halland i Halmstad vägrar att skicka in min ansökan då det gått mer än 2 år sedan reparationen gjordes.


Tycker det är skandal att VW inte tar ansvar för detta trots att det gått mer än 2 år.

a128
2013-12-14, 13:26
Sommaren 2011 bytte jag kamdrivningen på min Touran -07. Det kostade 38 000:-


Nu drygt 2 år senare måste jag göra om samma reparation.


Jag tycker det är för dåligt att reservdelarna inte ska hålla mer än 2 år. VW håller med att reservdelarna är dåliga men kan inte göra något då de har 2 års garanti på reparationen.


Jag vill reklamera reparationen men Motor Halland i Halmstad vägrar att skicka in min ansökan då det gått mer än 2 år sedan reparationen gjordes.


Tycker det är skandal att VW inte tar ansvar för detta trots att det gått mer än 2 år.



Hur ofta är oljebytesservice utfört ?

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

zico
2013-12-14, 14:29
Hur ofta är oljebytesservice utfört ?

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

Jag har servat bilen enligt bilens rekommendationer.

a128
2013-12-14, 14:30
Jag har servat bilen enligt bilens rekommendationer.

Hur många mil mellan tillfällerna ?

zico
2013-12-14, 14:42
Hur många mil mellan tillfällerna ?

Ca 1500 min mellan varje servicetillfälle. Har inte riktig koll på vad verkstaden gör. Tar för givet att verkstaden följer VWs rekommendationer.

zico
2013-12-14, 15:51
Går det att reklamera kamkedjan plus övriga delar även om det gått längre än 2 år? Det har ännu inte gått 3 år sedan delarna byttes.

a128
2013-12-14, 16:09
tag kontakt med den lokala konsumentvägledaren för vidare rådgivning

min gissning är att en för tunn olja av bränslebesparingssort har använts tex. 0W-30 5W-30 vilken kan bli väl tunnflytande om lite hårdare körning, motorn har hög efftet i förhållande till motorstorlek samtidigt som det finns turbo

zico
2013-12-14, 17:00
tag kontakt med den lokala konsumentvägledaren för vidare rådgivning

min gissning är att en för tunn olja av bränslebesparingssort har använts tex. 0W-30 5W-30 vilken kan bli väl tunnflytande om lite hårdare körning, motorn har hög efftet i förhållande till motorstorlek samtidigt som det finns turbo

Ska göra det. Man lämnar in till auktoriserad verkstad för service och tar för givet att de använder rätt produkter.
Detta tycker inte jag att konsumenten ska behöva ha koll på.

Mini_me
2013-12-14, 21:15
Den olja som a128 hänvisar till är den oljen som VW fabriken rekommenderar. Så rätt saker har använts men du har en satans otur med allt detta strul med kedjan.

Att det finns problem med kedje drivningen är ju ingen hemlighet, prata med din lokala VW handlare.

Frågan är ju hurvida du varit en trogen kund eller bara åker till VW när det krisar?
Har du varit trogen har du ett förhandlings utrymme i kostnads frågan , har du bara varit där för GW mm så tror jag du har svårare.

Men lycka till oavsett.

DPC
2013-12-15, 10:00
När min mors kamkedja blivit sträckt så löste lokala Vw det med goodwill. Bilen var då 3,5 år gammal och motorn är en 1,4 TSI.

FiNCH
2013-12-15, 13:46
Motorhalland är ett skämt!
Ring Alexander Jungbeck på Audi i Malmö, hanr Servicerådgivare och mycket hjälpsam, berätta ditt problem så kommer han göra allt han kan!

Sent from my C6603 using Tapatalk

zico
2013-12-17, 11:00
Allt slutade som det började.

Jag får stå för hela reparationen.

Motorhalland i Halmstad var inte intresserade att ens försöka att hjälpa till. Jag försökte till slut få reservdelarna till inköpspris då de bara höll i drygt 2 år men de kunde inte hjälpa mig med detta

Nu reparerar jag, säljer bilen och går vidare.
Jag har ägt min sista VW.

FiNCH
2013-12-17, 11:56
Kontaktade du Alex på Audi?
Han hade hjälpt dig!

Sent from my C6603 using Tapatalk

zico
2013-12-17, 12:57
Jag ringde men han var sjuk. Pratade med en kollega men han hänvisade mig till VW i Helsingborg.
De jobbade bara med Audi.

FiNCH
2013-12-17, 12:58
Alexander hade personligen sett till att du kom i kontakt med någon vettig, Alex har hjälpt både mig
Vänta tills han blir frisk, han kommer försöka hjälpa dig.

a128
2013-12-17, 19:07
Jag saknar en beskrivning från zico på symptomen tex. går motorn överhuvudtaget så den måste bogseras eller går den helt enkelt bara dålig gång i maskinen

NOlsson
2013-12-17, 21:02
Hemskt tråkigt när man stöter på "fel" personer hos sin ÅF...
Jobbar själv på VW och vet hur problemet ser ut, har varit med om ett antal fall som liknar ditt "zico", där brukar man gå in med Goodwill just eftersom det är ett så stort problem. Speciellt på lite äldre Touran (?!)...
Att man väljer att inte hjälpa till på något sätt över huvud taget i ditt fall är för mig ett mysterium, speciellt eftersom du "nyss" bytt kamkedja...

Näe, personligen skulle jag ALDRIG köpa en 1,4 TSI med kamkedja :)

FiNCH
2013-12-17, 21:04
Hemskt tråkigt när man stöter på "fel" personer hos sin ÅF...
Jobbar själv på VW och vet hur problemet ser ut, har varit med om ett antal fall som liknar ditt "zico", där brukar man gå in med Goodwill just eftersom det är ett så stort problem. Speciellt på lite äldre Touran (?!)...
Att man väljer att inte hjälpa till på något sätt över huvud taget i ditt fall är för mig ett mysterium, speciellt eftersom du "nyss" bytt kamkedja...

Näe, personligen skulle jag ALDRIG köpa en 1,4 TSI med kamkedja :)

N0lsson, det är precis sådär som kunden ska bli bemött, därför jag ville att han skulle prata med Alex i Malmö, vi får se om "zico" kontaktar Alex, eller om han får hjälp någon annan stans.

Nu när ni nämner Kamkedja så sitter jag och funderar, undrar om min TT RS med 5 cylindriga motorn har kedja eller remm..
Är väldigt säker på att den har remm men jag kan ha fel, ska kolla upp det!

NOlsson
2013-12-17, 21:07
FiNCH, din motor har rem :)

Man kan ju hoppas att denna Alex kan hjälpa till, oftast så brukar man ju vara lite "låst" till sin verkstad man använt sig utav innan. Fast iofs så är det ju pengar in för den verkstad som väljer att hjälpa till med dessa problem :rolleyes:

zico
2013-12-17, 22:03
Motorn går bra. Det vara bara det att motorlampan tändes som fick mig att besöka verkstaden.

En annan sak. Verkstaden vill byta kedja, släpare, spännare, sil och oljerör turbon.
Behöver verkligen allt bytas om de byttes för drygt 2 års sedan eller är det rekommenderat att allt byts.

FiNCH
2013-12-17, 22:17
Motorn går bra. Det vara bara det att motorlampan tändes som fick mig att besöka verkstaden.

En annan sak. Verkstaden vill byta kedja, släpare, spännare, sil och oljerör turbon.
Behöver verkligen allt bytas om de byttes för drygt 2 års sedan eller är det rekommenderat att allt byts.

Motorhalland i Halmstad och Laholm är ett stort skämt.
Jag har själv vart i storbråk med dom! Det slutade med att deras VD gav mig en personlig ursäkt och dom fakturerade inga verkstadskostnader, sen dess har jag inte lagt mitt finger hos dom.

Jag gick till Alex och han tog emot mig med öppen famn efter att en kompis sagt åt mig att ringa Alex istället.
Alex må vara bunden till Audi, men hans kollegor på VW kan säkerligen hjälpa till.

Nej Turbon ska inte bytas förns den är paj anser jag, dom vill bara tjäna pengar.
Hur långt har bilen gått?

a128
2013-12-17, 22:32
Motorn går bra. Det vara bara det att motorlampan tändes som fick mig att besöka verkstaden.

En annan sak. Verkstaden vill byta kedja, släpare, spännare, sil och oljerör turbon.
Behöver verkligen allt bytas om de byttes för drygt 2 års sedan eller är det rekommenderat att allt byts.
då kanske det är ett enklare fel i alla fall, kanske verkstaden vill pungslå er på pengar
om kedja övehuvudtaget behöver byta borde det räcka med kedja + dom 2 glidskenorna
Köp en U281 på ebay.com och läs av felkoder, lägg sedan upp dessa koder i denna tråd

zico
2013-12-17, 22:33
Bilen har gått 11 300, den hade gått ca 8000 vid första kamkedjebytet. Då ville de inte stå för några kostnader pga att den gått över 3000 vid första viktiga servicen.

FiNCH
2013-12-17, 22:35
Bilen har gått 11 300, den hade gått ca 8000 vid första kamkedjebytet. Då ville de inte stå för några kostnader pga att den gått över 3000 vid första viktiga servicen.

Det här låter hårt.. Men du måste tuffa till dig mot verkstaden, det är enkelt för dom att säga "Nej du får betala" och så gör du det, det är lätt att ge upp jag har vart nära. Mitt tips är att du ber dom fara långt åt helvete, det du berättar är helt galet, jag har dock bytt olja till en mer trögflytande sort i min TT. Men om verkstaden säger 5w40 & 3000 mil så får dom fan stå för det.

Håll ut och vänta tills Alex är frisk, under tiden så kan du köpa en U281 på Ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=m570.l3201&_nkw=U281&_sacat=0

zico
2013-12-17, 22:36
Enligt verkstaden ska dreven vara slitna. Jag undrar om de byttes vid förra reparationen, men för 38 000 borde väl det mesta vara bytt som rör kamdrivningen. Jag saknar uppgifter på vad som egentligen gjordes.

a128
2013-12-17, 22:38
Bilen har gått 11 300, den hade gått ca 8000 vid första kamkedjebytet. Då ville de inte stå för några kostnader pga att den gått över 3000 vid första viktiga servicen.

är bilen helförsäkrad så kan evt. maskinskadeförsäkringen ta det, kolla upp eran försäkring vissa bolag har upp till 15.000mil, då bilen gått relativ lite så skulle jag definitivt gå vidare

zico
2013-12-17, 22:42
Försäkringen gäller bara till 10 000.

FiNCH
2013-12-17, 22:43
är bilen helförsäkrad så kan evt. maskinskadeförsäkringen ta det, kolla upp eran försäkring vissa bolag har upp till 15.000mil, då bilen gått relativ lite så skulle jag definitivt gå vidare

Sen är det så klart trist att VW's små motorer inte håller.
Att man ska behöva köpa värsting bilar för att grejjerna ska tåla, synd!
Goodwill hade varit riktigt bra i detta fall.

zico
2013-12-17, 22:46
Jag har försökt allt jag kan komma på. Jag har till och med mailat Bosse bildoktorn...

FiNCH
2013-12-17, 22:47
Jag har försökt allt jag kan komma på. Jag har till och med mailat Bosse bildoktorn...

Ligg lågt ett tag, kontakta konsumentvägledaren Halmstad och berätta vad som händer.
Sen byter du verkstad, Motorhalland har ett väldigt dåligt rykte.

NOlsson
2013-12-17, 23:08
Det som brukar bytas (oftast) är kedja, sträckare & glidskenor! Dreven har jag inte varit med om att dom bytts, mig veterligen.
Det som orsakar haveriet, i dom flesta fall, är sträckaren. Den byts ut till en med fasta lägen.

Kukan
2013-12-29, 11:59
Hej!!
God fortsättnig på er!
Postade i en tråd för flera år sedan att jag pratat med oljerepresentanter ang Longlife. Nu gjorde jag en uppdatering av denna kontakt, med praktiskt taget exakt samma svar. "Använd gärna Longlife oljan då den är en mycket bra olja, men kör ALDRIG mer än 2000 mil med den"..... Fantastiskt att då vw kan spänna hängslena och säga "upp till 3000 mil"... svar JA! man kan byta olja oftare "om man är rädd om kärran "osv MEN grundproblemet ligger kvar hos tillverkaren i min mening...
Är otroligt nog en riktig vw nörd, har till och med en 1,4 tsi!! :confused: Men på den byter jag olja + filter mellan de ordinarie servicarna. Tråkig merkostnad bara för att hålla vw flaggan uppe i topp, för där håller jag den TROTS allt som sägs och skrivs här och på andra håll.
Nä nu ska jag ta och dregla lite över dröm specen på en sprillans GTI!
Ha det gott alla!!

Premis
2013-12-29, 17:03
Hej!!
God fortsättnig på er!
Postade i en tråd för flera år sedan att jag pratat med oljerepresentanter ang Longlife. Nu gjorde jag en uppdatering av denna kontakt, med praktiskt taget exakt samma svar. "Använd gärna Longlife oljan då den är en mycket bra olja, men kör ALDRIG mer än 2000 mil med den"..... Fantastiskt att då vw kan spänna hängslena och säga "upp till 3000 mil"... svar JA! man kan byta olja oftare "om man är rädd om kärran "osv MEN grundproblemet ligger kvar hos tillverkaren i min mening...
Är otroligt nog en riktig vw nörd, har till och med en 1,4 tsi!! :confused: Men på den byter jag olja + filter mellan de ordinarie servicarna. Tråkig merkostnad bara för att hålla vw flaggan uppe i topp, för där håller jag den TROTS allt som sägs och skrivs här och på andra håll.
Nä nu ska jag ta och dregla lite över dröm specen på en sprillans GTI!
Ha det gott alla!!

Då kokar det ned till vem du litar på mest, oljeleverantörens representant eller tillverkaren av motorn .. Oljerepresentanten vill sälja olja, motortillverkaren motorer ..

Hade aldrig kört 3000 mil på en olja, men hade inte gråtit blod heller om en mjukkörd pendlarbil bytte vid 2100 .. Beror på.

Lilla_Vargen
2013-12-30, 14:26
Vad kostar mest ? Visst uppkommer ev. Reparationskostnader efter ett antal tusen mil o tyvärr offtast inte på första lr andre ägaren. Olja anser jag som förbrukningsvara. Kör aldrig mer än 2000mil på mina bilar. O plutten hinner inte mer än 6-800mil mellan oljebytena

Från mobila sektionen...

look43
2014-01-01, 19:07
Min tiguan fick kamkedje haveri vid 3600mil. Fick ta det på min egna försäkring. Motorhalland sa att de inte kunde ta det på goodwill för bilen var servad 200mil försent av förra ägaren .

De byte drev mm.
Jag passade på att fråga när den skulle bytas nästa gång och den skall aldrig bytas.

Crille82
2014-01-01, 20:46
Min tiguan fick kamkedje haveri vid 3600mil. Fick ta det på min egna försäkring. Motorhalland sa att de inte kunde ta det på goodwill för bilen var servad 200mil försent av förra ägaren .

De byte drev mm.
Jag passade på att fråga när den skulle bytas nästa gång och den skall aldrig bytas.

Bilen har variabel serviceintervall. Troligtvis var det väl så att man kört över maxintervallen på 3000 mil? Det kan i själva verket kan innebära att man kört 1000-1500 mil efter att den indikerade...