handdator

Visa fullständig version : Golf 2 -91 turbo diesel intercooler!



joacim_Tdi
2009-10-01, 20:44
Hej!

Hur vanligt är det med orginal monterad intercooler på en diesel golf -91?
Var och köpte en ny topplockaspackning och när mannen på verkstaden sökte på just golf med intercooler så hitta han inga!
Det är inget eftermonterat! Detta syns på infästningarna!
Är en intercooler som sitter till höger om batteriet, Nertryckt i en plastram!

Fridens!

Manny
2009-10-01, 20:47
Jag har sett endast en sån. Det var en importare -92a. Tror det var en 1,9 med. Väldigt ovanligt i sverige iaf.

Freiholtz
2009-10-01, 22:05
Jag hade det i min -91:a import, även AC å servo.

joacim_Tdi
2009-10-01, 22:10
Jag har sett endast en sån. Det var en importare -92a. Tror det var en 1,9 med. Väldigt ovanligt i sverige iaf.

Okey!
Den jag har är också en import fast en 1,6GTD
Han på verkstaden trodde att det skulle vara den enda i sverige av den årsmodellen!

Något man ska vara rädd om?

Vad var det för färg på den du har sett?

joacim_Tdi
2009-10-01, 22:11
Jag hade det i min -91:a import, även AC å servo.

Kommer du ihåg vart du sålde iväg den?
Det är Ac och servo på denna, Färgen är svart, Förra ägaren skulle visst ha monterat jetta fronten som sitter på nu!

Freiholtz
2009-10-02, 00:24
E de RTK *** ?

joacim_Tdi
2009-10-02, 07:10
E de RTK *** ?

Japp :)
Lever än :)

Freiholtz
2009-10-02, 08:04
Sedär ja =) Tror jag sålde den bortåt Tidaholm/Falköpingshållet. Jag har en reservmotor med kass topp liggandes om de kan va intressant föt att norpa några delar?

joacim_Tdi
2009-10-02, 21:32
Sedär ja =) Tror jag sålde den bortåt Tidaholm/Falköpingshållet. Jag har en reservmotor med kass topp liggandes om de kan va intressant föt att norpa några delar?

Se där ja :)
Kan nog stämma! Köpte den en bit utanför skövde!
Är motorn bytt i den någon gång?
Vad var felet på toppen som du har liggandes?
Tror inte jag behöver något just nu, Bytt topplocks packning på den precis då jag ladda på lite för hårt :)

Freiholtz
2009-10-03, 09:53
Se där ja :)
Kan nog stämma! Köpte den en bit utanför skövde!
Är motorn bytt i den någon gång?
Vad var felet på toppen som du har liggandes?
Tror inte jag behöver något just nu, Bytt topplocks packning på den precis då jag ladda på lite för hårt :)

Japp, bytte motorn då jag blåste toppackningen (1,4 i ladd) toppen va sprucken med.

joacim_Tdi
2009-10-03, 13:32
Japp, bytte motorn då jag blåste toppackningen (1,4 i ladd) toppen va sprucken med.


Okey,Drog mätaren ut (1,5 bar)
Blåste packningen!
Toppen är sprucken mellan ventilerna, Skulle dock inte vara några problem på dessa enligt massa folk jag pratat med!
Hur sprack din?

Har du en hel oljeretur ledning till turbon?
Drog sönder röret när jag plocka bort toppen!

Freiholtz
2009-10-05, 00:08
Min e sprucken mellan ventilerna, samt ut mot vatten/olje kanal och mot "kammaren" där glödstiften sitter.

De ska jag nog ha kvar, kan kolla det imorron.

joacim_Tdi
2009-10-05, 20:29
Min e sprucken mellan ventilerna, samt ut mot vatten/olje kanal och mot "kammaren" där glödstiften sitter.

De ska jag nog ha kvar, kan kolla det imorron.


När det spricker ut till kanalerna kan jag förstå att det blir tryck i systemet :)

Kolla gärna röret, Har sätt en slang imellan nu men är osäker på om det blir bra flöde!
Såg en annan sak ikväll,
Den där tratten som sitter på toppen som slangen som går till kylet sitter i, Det är två givaren i denna och så går det ner en slang till oljekylningen tror jag, Denna tratt har spruckigt, Kolla gärna om du har en sådan också, Givarna behövs inte!
Mvh joacim

Linkan78
2009-10-25, 23:29
Har ett turboaggregat från en likadan golf med vattenkylning som jag har monterat på min jetta med 1,9d motor. Har även intercoolern från samma golf och undrar hur mycket ladd den klarar av? Om man ska satsa på en större eller om originalet duger?

pekka kiiskilä
2009-10-25, 23:50
Det är min gamla motor och jag hade som max ladd kanske 2,0bar men kopplingen klarar ej detta så ca 1,7bar och max skruvad pump funkade rätt bra men det sotar regält.

Linkan78
2009-10-26, 00:01
Okay, tackar. Då verkar kopplingen mer kritiskt inställd till laddtryck än IC:n? Kör med den till att börja med. Ska bara komma på någon smart placering först då jag inte har originalfästena till den.

Freiholtz
2009-10-26, 08:35
Det är min gamla motor och jag hade som max ladd kanske 2,0bar men kopplingen klarar ej detta så ca 1,7bar och max skruvad pump funkade rätt bra men det sotar regält.

1,7bar skulle jag är för mycket.

Körde 1,4bar i min gamle motor å blåste toppackningen, motorn jag slängde i efter det (din gamle motor Pekka) 1,7bar blåste packningen med...

Men de e ju hur mycket man vill meka =)

R.Grönberg
2009-10-26, 17:57
körde 1.5 i min gamla golf diesel brukis. inga som helst bekymmer

Freiholtz
2009-10-27, 11:16
körde 1.5 i min gamla golf diesel brukis. inga som helst bekymmer

Visst, det funkade skitbra å bilen gick kanon med både 1,4 & 1,7 i ladd. Men frågan e ju bara hur längde det håller. Den motorn jag körde 1,4 i ladd med höll för det 2år ungefär. Men det beror ju givetvis hur tung man är på gasen =)

Linkan78
2009-10-27, 13:54
2 år är ju relativt bra hållbarhet med ca 1.5bars tryck om du kört hyfsat hårt med bilen också. Att åka på att skruva åker man nog på med trimmat hursom.

Freiholtz
2009-10-27, 19:37
Hårt körde jag inte direkt, hade bilen som pendlarbil 16mil om dagen.

pekka kiiskilä
2009-10-27, 22:57
jag hade 1,7bar som max men kanske 1,5 som vanligt tror jag det var och så kördes den motorn i ca 15tusen mil med 2st kopplings ras= sambon som kör det mesta och hon använder kopplingen för att hålla bilen still.

Linkan78
2009-10-27, 23:23
Ja då verkar ju det ganska lugnt. Ingen som sitter med en turboslang till övers till RA/SB motorn? Från luftburken till turbon? har en från en äldre 1.6TD med äldre garrett turbo men anslutningen till turbon är alldeles för stor på slangen tyvärr.