handdator

Visa fullständig version : Vilket avgassystem..?



Stemor
2009-10-01, 18:22
Hej!

Är ny här på forumet, har i dagarna köpt en ny pendlarbil Golf IV GTI! Tänker nu göra den lite roligare.. Bsr steg 1 + nytt luftfilter.

MEN
Jag har fastnat vid avgassystemet, från bsr är det nu rabatt om jag köper från dom i samband med trimmet. (2300kr) För 2,5" katten och bakåt. Bra pris tycker jag, men hur är det med hållbarheten? Någon som haft ett system från Bsr i minst 5år?

Ljudet är viktigt för mig oxå, vissa säger att ljudet är för lågt. Bsr själva säger att "dom" själva bygger tystare system nu. Jag vill ha ett system som mullrar fint på tomgång och som låter lite när jag drar på UTAN att jag blir döv vid lugn körning i 120km/h.

Kollat på ferrita men även där går otäcka rykten om för tysta system. Dessutom blir ferrita 2200kr dyrar dvs dubbla priset...

Missförstå inte min önskan om ljud, vill inte låta som en 20åring i min första 740 turbo! (hoppas ingen tar illa upp men FAN va jag skäms när snorungarna blåser förbi i sina raka 3" system..) Jag vill ha ett sportit men distinkt ljud.

Någara synpunkter, tips, erfarenheter (helst)?

TACK
/Stefan

rimad
2009-10-01, 18:33
Är det en 1.8T? Har bytat mellan 3 olika systemet och fastnat på ferrita 2.5''...den var absolut bästa cat-back i ljud och effekt. Jag har bromspapper på 340hk med den...funkar perfekt.

Jag kan sälja den till dig om du vill, jag ska återställa min bil till original skick så alla icke-originala delar ska säljes...


ps: BSR avgassystemet är inte röstfrit.

Stemor
2009-10-01, 19:17
Tror du inte att det kan bli lite skillnad i ljudet då du har 340hkr och jag ca 195...??

Ps. Rimad du har medd..

Stemor
2009-10-01, 20:41
Ingen mer som har erfarenhet från Bsr ang hållbarhet och ljud?? Alt ljudet i firritas system???

Lanqii
2009-10-01, 21:36
Ang ferrita avgas
Min bror kör med ferrita + chip och jag tycker att den låter precis lagom, mullrar på tomgång samt låter när du gasar men är tyst och skönt när du ligger på motorvägen

Blir ett sånt system till min bil nästa månad :)

Stemor
2009-10-01, 21:42
låter ju bra:)

Stemor
2009-10-02, 16:08
Har hört att simonssystem låter bra men börjar bröla ordentligt vid 120km/h. Någon med system köpt från BSR med samma erfarenhet???

foffa2002
2009-10-02, 16:59
Har hört att simonssystem låter bra men börjar bröla ordentligt vid 120km/h. Någon med system köpt från BSR med samma erfarenhet???

BSR = simonsystem

Same crap

Stemor
2009-10-02, 18:44
Eftersom dom tillverkas i samma fabrik kan man ju utgå ifrån det men kravspecen kan ju se lite olika ut..:)

Dessutom säger dom själva att dom numera har tystare system, därav frågan om någon köpte ett system (2,5") från BSR hyfsat NYLIGEN och haft problem med mkt buller från 110-120km/h???

rimad
2009-10-03, 16:51
simons is crap, ljuddämpare kommer att bränna och ...ljud förändra sig i typ 2-3 månader.

Du kan inte köpa en avgas för 2000kr och förväntar att den är absolut bäst. Om du vill har kvalitet grejer, letar efter röstfrit...mer $$$ men det kommer blir billigare in the long run :)

Gizze
2009-10-04, 10:06
Jag sitter i samma båt.
Är själv på jakt efter ett system till min och jag velar på vilket jag skall köpa.
Vill inte lägga för mycket pengar på det heller då man aldrig får tillbaka det.
Sedan så byter jag bil för ofta vilket det gör sig än mindre lönsamt.
Men roligt är det att hålla på.

Var också inne och kolla lite på BSR men då det var samma som Simons och dom skriver inga bra ord om det här så hoppar jag det.
Har tittat länge på ett Milltek som jag vet är bra men som du skriver så är det ofta helt andra kostnader.

Jag körde med ett system från Milltek till min gamla Audi S6 men jag önska att det lät lite mer just när man drog på.

Så jag skulle vilja veta lite mer om det är stor skillnad på ljudet på dessa om det är någon som vet?:
Cat-back - Resonated Pris ca: 5000:-
Cat-back - Non-resonated Pris ca: 4700:-

Det är med eller utan mitt dämpare.

rimad
2009-10-04, 16:26
Jag sälja min 2.5'' Ferrita med custom slutrör...om någon är intresserad :-)

Slutrör är bara skruvad på så man kan lätt byta den om man vill...

http://www.brodarevo.net/x/20090404002.jpg

Wolfen
2009-10-04, 17:52
Är jag den enda på det här forumet som har Remus?:-) Den är i rostfritt och bra.

jockep
2009-10-04, 18:17
Jag kör med Simons 2,5" system och jag tycker det låter lagom.. har nu kört med det bara sen i maj så ja kan inte uttala mej om de håller eller inte..

Men jag är nöjd :)

Stemor
2009-10-04, 22:40
Wolfen, prisbild på remus?? Köpt på autoexperten eller??

foffa2002
2009-10-05, 16:11
Remus och supersprint ligger på ca 6-8000:-


Som exempel gav simon 20hk mindre på de bilar vi bromsade och supersprint 7hk+

Wolfen
2009-10-06, 12:03
Wolfen, prisbild på remus?? Köpt på autoexperten eller??

Jag kollade i mina papper, jag köpte den i samband med köpet av bilen, dvs 2003. Då kostade den 4.560:- så jag tror att det kan stämma det foffa säger.

Kukan
2009-10-18, 09:08
Har du några planer på att sänka bilen??
Välj isåfall något som går ut "genom" spoilern... BSR/Simons som dom brukar erbjuda gör INTE det, det skrapar i väldigt vid kantstenar och dylikt...

mtm
2009-10-18, 12:50
Offtopic:

Har du redan köpt BSR-trimmet? Om inte, gör det inte.

Ontopic:

Ring till Uppsala avgasteknik (http://www.uppsalaavgasteknik.se/)

Dom bygger ett system helt efter dina önskemål. Dom är trevlig och inte dyra.

Stemor
2009-10-19, 00:30
Offtopic:

Har du redan köpt BSR-trimmet? Om inte, gör det inte.

Ontopic:

Ring till Uppsala avgasteknik (http://www.uppsalaavgasteknik.se/)

Dom bygger ett system helt efter dina önskemål. Dom är trevlig och inte dyra.


Varför inte trimmet?????????

Pratade med uppsala för några veckor sen. Vet att dom är mkt bra men dom kostar 150% mer än bsr systemet gör om man tar det i samband med trimmet...

Dock är dom fortfarande intressanta, precis som ferrita,,

Men som sagt, varför inte trimma hos Bsr??

mtm
2009-10-19, 00:35
Men som sagt, varför inte trimma hos Bsr??

Har dåliga erfarenheter av dom, ur ren kundservice-synpunkt. Själva programmen är det inget fel på.

Dels tycker jag inte att dom är trevliga att ha och göra med rent allmänt och dels är dom inte roliga när/om något går snett.

Slå en pling till Claus på turbocenter istället, eller ännu bättre, åk dit och prata med honom.

rimad
2009-10-20, 18:43
Om du har bil med bredband O2 sensor (E-gas) jag kan fixa eurodyne mjukvara till dig för samma pris som dom har på hemsida och du behöver inte vänta, kan flasha din ECU direkt :-)