handdator

Visa fullständig version : Innerbelysningen?



Tim
2009-09-30, 20:10
Har en förbaskat irriterande fel!

Innerbelysningen lyser med blinkar till var 5sec. Gör så hela tiden tills jag slår på tändningen eller låser bilen =/
Sitter ett relä bakom instrumentbelysningen som klickar när belysningen tänds och släck?

Har även märkt att passagerardörren fram inte registrerar att dörren öppnas Vilket säkert har något med det hela att göra.

Om jag har nyckeln i tändningslåset och öppnar dörren bakom förardörren så låser bilen sig själv? samt bagageluckan är olåst?!?!??
Förövrigt så fungerar centrallåset bra i både förar och passagerar dörrens nyckellås

Jag har läst spaltmeter ang dörrlåsen och har bestämt mig för att följa denna
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1542461

Men måste jag kolla båda framdörrarna?
Har jag förstått det rätt att man bara behöver löda ihop dom spräckta anslutningarna? Och det ska vara problemet på allt?
eller är det något mer man måste byta när man har isär allt?

Tacksam för alla svar!!
/mvh Tim

Henrik.M
2009-09-30, 21:29
Men måste jag kolla båda framdörrarna?
Har jag förstått det rätt att man bara behöver löda ihop dom spräckta anslutningarna? Och det ska vara problemet på allt?
eller är det något mer man måste byta när man har isär allt?

Skriv vad du har för bil nästa gång så blir det lättare att få svar. (Nuvet jag vad problemet gäller , men tänk på att ange mer info nästa gång)


Löd = Funkar ett halvår om du har tur & det brkar inte var huvudproblemet när det glappar som du beskriver..
Huvudproblemet brukar vara själva brytaren som går sönder och lossnar från kistan = Går att sätta fast men lossnar igen och sen slås den sönder.
Ny låskista är vad som löser problemet.
Kostar kring 1400 bananer.
Been there done that!

http://images.fotopic.net/ywuxj6.jpg

http://images.fotopic.net/ywuxjw.jpg

Tim
2009-10-01, 15:54
ok! det är en golf variant 2.0 2001:a

Sitter det låskistor i bägge dörrarna? om så fallet är vilken bör jag byta?
Hade du också problem med att belysningen blinkar till?

Så om man köper hela kistan får man hela paketet och det är kistan som är boven till i princip allas problem?
Vad brukar man ha problem med om lödningarna har spruckigt?

Ang att belysningen blinkar tror jag inte beror på något glapp pga det är samma intervall mellan att belysningen blinkar till ca 5sec hela tiden.

Hur ska man veta vilken låskistan man ska köpa? Ringde och pratade med möller bil i Uppsala och han påstog att det satt en låskista i varje dörr?
Lite logiskt tänkt så borde det vara passagerardörren fram som strular då det är den som inte reagerar när dörren öppnas eller stängs?
Men hur det kan göra så att innerbelysninge blinkar är för mig obegripligt =) vissa saker kanske bara ska vara så ;)

Tack för svaret och bilden! Det börjar klarna lite mer nu

Henrik.M
2009-10-01, 16:54
ok! det är en golf variant 2.0 2001:a

Sitter det låskistor i bägge dörrarna? om så fallet är vilken bör jag byta?
Hade du också problem med att belysningen blinkar till?

Så om man köper hela kistan får man hela paketet och det är kistan som är boven till i princip allas problem?
Vad brukar man ha problem med om lödningarna har spruckigt?

Ang att belysningen blinkar tror jag inte beror på något glapp pga det är samma intervall mellan att belysningen blinkar till ca 5sec hela tiden.

Hur ska man veta vilken låskistan man ska köpa? Ringde och pratade med möller bil i Uppsala och han påstog att det satt en låskista i varje dörr?
Lite logiskt tänkt så borde det vara passagerardörren fram som strular då det är den som inte reagerar när dörren öppnas eller stängs?
Men hur det kan göra så att innerbelysninge blinkar är för mig obegripligt =) vissa saker kanske bara ska vara så ;)

Tack för svaret och bilden! Det börjar klarna lite mer nu

Sitter 1st låskista i varje dörr.
Oftast den i förardörren som går sönder pga av att förardörren används mest.
En enkel felsökning är att öppna varje dörr och se så innerbelysningen tänds och släcks som den ska.
Dvs öppna dörren , kolla så belysningen tänds , stäng dörren & vrid på tändningen då ska belysningen dimma ner.
Utförs på alla dörrar.

Tim
2009-10-01, 17:50
Ok det är precis gjort och den dörr som har problem är fram/höger. Den tänds inte när jag öppnar dörren. Men det går att låsa bilen via den dörren samt att centrallåset fungerar bra.

Så då är det alltså passagerardörren fram som måste åtgärdas med ny kista alt att man köper en ny microbrytare och löder dit den?

Har försökt få fram ett nr hos elfa där man kan köpa en lös microbrytare som passar men hittar inget nr =(

känns bara så onödigt att lägga ut 1400kr på hela kistan om man nu klarar sig med en ny microbrytare och det är hyffsat lätt att fixa själv.