handdator

Visa fullständig version : Vilket block kan jag använda till min GTI Special?



henein
2009-09-29, 23:25
Hej, jag håller på med en orginalrenovering av min GTI special 84. Jag skall nu sätta ihop min motor men vet inte vilka alternativ som passar. jag har följande motordelar hemma i garaget

16V block med smidda högkompkolvar
Orginalblock som satt i
G 60 topp (portad och vassare kam m.m)
Orginaltopp.

Jag vet att 16v blocket är bättre men vevhusventialtionen gör att det inte kommer se orginal ut. för at bilen skall orginal ut så vill jag ha mitt ordinarie orginalblock helst med G 60 toppen på. Är detta möjligt?

Kan jag flytta över veven, stakarna och kolvarna från 16v-blocket till 8v-blocket?

MvH

Henrik

Andersson Racing
2009-10-01, 23:24
Hej!

16v och 8v matchar inte ihop så bra.

G60 topp med orginal 8v block tror jag inte heller blir någon höjdare, det skiljer väl i komp till det negativa?

mvh Per

henein
2009-10-02, 00:14
Men vad avser kompförhållande så tror jag det funkar maa av de högkomp kolvar som sitter i blocket. När jag kollade meca så är det enligt dom samma ramlager för 16v (kr) som 8v. Således borde det väl funka om jag tar 16v veven och lyfter i den komplett med stakar och kolvar i min 8v motor?

MvH

Henrik

jooeell
2009-10-03, 15:10
i 16vblocket har du ju olje kyl på kolvarna vilket är en fördel de högkomps kolvarna är väl avsedda för 16v då tror jag inte de funkar så jätte bra ihop med 8v topp utan modd sen vad avser kompförhållandet så ändras väl det med stakar o kolvar i G60?! eller inget med toppen o göra alltså så den borde funka men de kolvarna är nog lite lurigt men det är ju bara o prova med modelllera så att det inte tar i... och sen räkna på kompförhållandet...

http://www.angelfire.com/fl/procrastination/motor.html

veven passar i vanliga 8v blocket det är typ samma vev!