handdator

Visa fullständig version : Temp, bränsle mätare och färddator sönder



BALAN
2009-09-27, 14:35
var ute och körde så började det lukta bränd el i hela bilen. sedan gick bränsle och tempmätaren i botten samt att bensin lampan lyser och färddatan visar endast ute temp.

Jag är som sagt ute och kör nu så snabba svar tack.:)

Det är en passat 1,8 T - 98

BALAN
2009-09-27, 16:02
Stänger jag av bilen och sätter på den igen så går soppamätarn upp till full tank, tempmätaren til 80grader typ. sen efter 15sek så går dom i botten igen och soppalampan tänds, efter ett tag så låser sig färddatorn på det läge som senast visades.

RÄtt jobbigt å köra utan bränslemätaren nu....

BALAN
2009-10-21, 11:11
Har haft den inne på din bil nu. Dom ringde idag och sa att dom hittar inte vad som är fel så därför kan dom inte göra nåt. Det enda dom kan göra är att byta instrumenthus, men jag har sökt runt lite på internet och dom som har gjort det har fått felet tillbaka efter ett tag så jag vetefan om man vågar köpa ett nytt sånt alltså....

Behöver verkligen hjälp nu. Har jag en bil som inte går att laga?!

Norenfalk
2009-10-21, 11:30
kabelbrand, relä som gått sönder,säkringar som gett sig. ganska troligt att det är kabelbrand eller relä som gått sönder om det blev att lukta bränd elektronik i hela bilen.

BALAN
2009-10-21, 18:00
Med hänvisning till denna tråden så tror jag inte det är just kabelbrand, utan kanske kretskortsbrand.
http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=5359

Har hämtat bilen nu iaf. Och Dinbil har fått tillbaka sin "skitverkstad" stämpel igen.

För det första har dom bytt ut saker som inte har med nånting att göra, huvlås, vacumslangar, oljesticka. Dock fick jag det gratis efter lite tjöt. Men felet jag lämnade in bilen för är kvar.

Vågar inte köpa ett nytt instrument bara...

BALAN
2009-10-22, 19:47
Borde inte Dinbil ha tillgång till elscheman så man kan se vad tempmätaren och soppamätaren har gemensamt?

Vart skall jag lämna in bilen för att få den fixad?

Märkte idag att den knappt startar när den är varm nu också, så ska lämna in den imorrn igen och förhoppningsvis få det fixat iaf, får lånebil med, schysst.

Barbapappa
2009-10-22, 20:16
Borde inte Dinbil ha tillgång till elscheman så man kan se vad tempmätaren och soppamätaren har gemensamt?

Vart skall jag lämna in bilen för att få den fixad?

Märkte idag att den knappt startar när den är varm nu också, så ska lämna in den imorrn igen och förhoppningsvis få det fixat iaf, får lånebil med, schysst.Jo visst borde dom ha tillgång till såna scheman, men det är ju inte lika roligt och lönsamt som att byta del för del... ;-)

Testa att slå en signal till Gråbo bilel, dom ligger i Olofstorp, man tar första höger efter det stora dagiset om man åker från 'centrum' mot Lerumshållet...

Dom brukar vara jäkligt billiga och har nog varit med om det mesta när det gäller bilel. ;-) Värt ett försök?

BALAN
2009-10-22, 21:58
Nää precis, det känns så med, dom har kopplat in kabeln typ, thats it.


E ju värt ett försök iaf. E det bra gubbar där eller?

Barbapappa
2009-10-22, 23:24
Det var många år sedan jag behövde lämna in nåt där nu, men de gångerna jag hade bilen där var dom grymma och väldigt(!) billiga. Det är väl familjeföretag och nu är det tydligen 'pöjken' som har tagit över, hoppas prisläget har hållt i sig. ;-D