handdator

Visa fullständig version : Antal sålda Polo GTI 00-01?



mt4base
2009-09-27, 01:08
Jag har sökt en Polo Gti ett tag nu och de verkar inte vara direkt vanliga och dyker de upp är de oftast ganska dyra. Var de tokdyra nya? Såldes det väldigt få i Sverige? Är de vanligare i Tyskland tro?
Oj vad frågor det blev...
Nån med koll?

Tacksam för svar...

Lilla_Vargen
2009-09-27, 01:54
Med tanke på att det sålts runt 36 Lupo gti och att den hade ett nypris på 168000 så kan man garanterat säga att Polo Gti (6N2 dvs 00-01) har garanterat sålts i många fler exemplar. Den var ju ett rent fynd med tanke på att den kostade 152000...

Exakt antal kanske man skulle kunna luska fram genom generalagenten men det kan nog bli svårt.

Polo Gti (6N dvs 96-99) Var ju en hit så jag skulle nog kunna tänka mig att det sålts 100-någonting... Fanns ju även 4 dörrars.

mt4base
2009-09-27, 17:17
152 som ny alltså.
En sak jag funderar över att det faktiskt är ganska vanligt att de saknar Acc. Trodde det var standard i en så dyr bil som polon (jag ser den som småbil och då är 152 lök en rätt stor påse pengar). Jag kan inte tänka mig en bruksis utan det men många gjorde tydligen det när de såldes nya?

Många av dessa verkar har bytt eller behöver byta växellåda. Har sökt och läst lite om det och beror dessa problem enbart på att de hade felaktig eller fel mängd olja i lådan? Om man sköter oljenivån och inte gör brutala fullgasväxlingar med hjulspinn (vet inte om det går?) så kanske lådorna håller bra? Verkar som de har lite dåligt rykte men kanske inte helt oförtjänt för skrotarna har ju inte några mängder med sådana lådor på lager...

Får väl hoppas det dyker upp en vettig bil som man hinner åka och titta på.

ypzilon
2009-09-27, 21:59
Som jag har förstått så har 6N2-gti ACC som standard, även xenon, regnsensor och avbländande backspegel.

Lilla_Vargen
2009-09-27, 22:07
Vet inte vad gällande orginal utrustning men vet att skinn inte var standard.

Lådorna brukar ha en läckande packbox till växellänkaget som gör att oljenivån sjunker.
Hårdkörning och dålig oljemängd = slitage över det normala och i värsta fall så har man en rasad låda.

P-plats.se
2009-09-27, 23:18
Det såldes ganska många Polo 6N2 GTi -00 till -01 i Sverige då den prissattes fel här. Utpriset var tydligen för lågt och det lönade sig att köpa en Polo GTi med den utrustningen som ingick istället för en med mindre motor och samma utrustning!?



Med tanke på att det sålts runt 36 Lupo gti och att den hade ett nypris på 168000 så kan man garanterat säga att Polo Gti (6N2 dvs 00-01) har garanterat sålts i många fler exemplar. Den var ju ett rent fynd med tanke på att den kostade 152000...

Detta är nog anledningen till att så få Lupo GTi såldes...



Polo Gti (6N dvs 96-99) Var ju en hit så jag skulle nog kunna tänka mig att det sålts 100-någonting... Fanns ju även 4 dörrars.

Hur menar du nu???

I Sverige såldes inte Polo 6N GTi -98 till -99 utan man valde att kalla modellen 1.4 16V för "GTi"...



Många av dessa verkar har bytt eller behöver byta växellåda. Har sökt och läst lite om det och beror dessa problem enbart på att de hade felaktig eller fel mängd olja i lådan? Om man sköter oljenivån och inte gör brutala fullgasväxlingar med hjulspinn (vet inte om det går?) så kanske lådorna håller bra? Verkar som de har lite dåligt rykte men kanske inte helt oförtjänt för skrotarna har ju inte några mängder med sådana lådor på lager...

Finns två problem med lådorna.

1. Läckande packbox till växelväljaraxeln.
Lätt fixat MEN lådan kan ha tagit skada av för lite olja.
Samma gäller om man inte fyller rätt mängd vid oljebyte vilket jag fick erfara den dyra vägen.
Nållagren till dreven gick åt helv_&%!e...

2. lagret på ingående axel är en svag länk.
Lyssna efter ett vinade ljud när man står stilla och som försvinner när man trycker ner kopplingen.



Som jag har förstått så har 6N2-gti ACC som standard, även xenon, regnsensor och avbländande backspegel.

Endast Xenon var std. av dessa saker.


För övrigt en mycket trevlig bil!

Lilla_Vargen
2009-09-30, 00:52
Bra där Patrik att du reder ut allt som är lite tvetydigt ;-)

P-plats.se
2009-09-30, 23:43
Bra där Patrik att du reder ut allt som är lite tvetydigt ;-)


...hade ju inte smeknamnet "Polo" för intet!? ;-D

ypzilon
2009-10-02, 17:53
2. lagret på ingående axel är en svag länk.
Lyssna efter ett vinade ljud när man står stilla och som försvinner när man trycker ner kopplingen.


Är det ljudet likt ett dåligt urtrampningslager?
Dum som man är så byttes inte urtrampningslagret när jag bytte motor, idag när jag startade upp bilen så låter det som ett utrampningslager (som försvinner när man trycker ner kopplingen).
Såg dessutom att Autodelar tar 136:- för ett lager! =(

P-plats.se
2009-10-02, 22:47
Är det ljudet likt ett dåligt urtrampningslager?
Dum som man är så byttes inte urtrampningslagret när jag bytte motor, idag när jag startade upp bilen så låter det som ett utrampningslager (som försvinner när man trycker ner kopplingen).
Såg dessutom att Autodelar tar 136:- för ett lager! =(

Har bara hört lagerljudet från lådan så jag kan inte svara på det.
Uttramningslagret borde ju vara lättare att byta i alla fall.

ypzilon
2009-10-03, 01:35
Har bara hört lagerljudet från lådan så jag kan inte svara på det.
Uttramningslagret borde ju vara lättare att byta i alla fall.

Tror du att du skulle kunna beskriva ljudet lite mer ingående?
Det ljudet jag har är ju mer malande än vinande.

I och med att låda och motor precis varit ur så vill jag inte ta ner det igen, byta urtrampningslager, sätta ihop det igen för att få höra att ljudet är kvar...

P-plats.se
2009-10-03, 01:59
Jag skulle kalla ljudet från växellådan för mer "vinande".
Säger du mer "malande" så tänker jag på hjullager som är mer "malande"...

ypzilon
2009-10-03, 10:24
Jag skulle kalla ljudet från växellådan för mer "vinande".
Säger du mer "malande" så tänker jag på hjullager som är mer "malande"...

Då är det nog urtrampningslagret, ljudet påminner en hel del om just ett hjullager.

ypzilon
2009-11-05, 00:07
Lagret är bytt och det låter fortfarande när kopplingen är uppsläppt.
Vågar man köra ett tag eller kan det rasa när som helst?

ypzilon
2010-01-04, 13:37
Har bytt oljan i lådan, fattades ca 8dl. Testade med att fylla på med MT90 ändå, men ljudet är kvar. =/

Någon som kan tipsa om någon bra/billig firma eller person som kan byta lager på ingående axel?

Ringde en firma i närheten, de skulle ha 6000:- +moms & material om jag kom in med lådan löst.

P-plats.se
2010-01-04, 16:47
Om jag inte är fel ute så skickar nästan alla i närheten till Småhöga eller Transmek. Lämna direkt till Småhöga så får du nog bäst pris och bästa jobb...

ypzilon
2010-01-04, 17:21
Det var Transmek som skulle ha 6000:-, Småhöga hittar jag inte på eniro, är det dem som ligger på imp/exportgatan?

P-plats.se
2010-01-04, 17:28
Det var Transmek som skulle ha 6000:-, Småhöga hittar jag inte på eniro, är det dem som ligger på imp/exportgatan?

Ligger nere vi älven i början av Importgatan (nr.35)
Tel. 031-527080 Mob. 0707-592200

Hoppas han finns kvar!?