handdator

Visa fullständig version : 16V ABF stannar efter 15 min



gegge
2009-09-27, 00:03
En till "bilen-stannar-hjälp-mig" tråd...

Den startar alltid kall och går som en klocka i 15-20 minuter tills dess att oljetempen blir 90 grader. Då slocknar varvräknaren och motorn samt oljelmapan tänds. Allt annat fungerar. Vid tomgångskörning går fläktarna igång precis innan motorn dör. Inga problem att köra fort eller varva, men bara i en kvart. Bränslepumpen surrar så fort tändningen är på. Tändsspolen blir inte varm. Jag förbikopplade fläktkontakten vilket fördröjde problem något, men tömde batteriet i gengäld. När bilen fått svalna lite går den igång direkt, tills tempen blir 90 grader - då är det stopp igen.

Samtidigt som jag upptäckte problemet råkade jag dra sönder nyckeln med startspärren. Batteriet har förlorat all kraft och efter uppladdning var det tomt efter ett par startförsök, med nytt batteri sjönk spänning snabbt från 14 volt ner till 13 volt då motorn går. Ofta nollställs klocka och färddatorn efter några startförsök.

Visst kan jag byta:
Bränslepump
Bränslepumsrelä
Hallgivare
Tändspole
Varvtalsgivare
osv för 10.000:- men jag helst börja i rätt ände...

Men då varvräknaren dör tolkar jag det som tändpulser saknas. Batteriet töms betyder att något drar mycket ström. Nollställning av klocka och färddator innebär spänningsfall under miniminivå.

Hur ska man resonera..?

Norpan
2009-09-27, 00:14
Ta ur ett relä i säkringscentralen under ratten som sitter på plats 3 och ska vara märkt med 30 på kåpan.

Pilla loss kåpan på relät och ta fram förstoringsglaset och undersök alla lödningarna, garanterat att du hittar felet där i form av dåliga och spruckna lödningar.

Byt ut relät om du hittar sprickor då det sällan hjälper att löda om det utan att felet återkommer.

stefan683
2009-10-01, 18:28
Samma fel här.Byt tempgivaren som sitter i studsen på framkant av motorn.En fyrpolig som oxå styr insprutningen.www.autodelar.net 82 spänn.

gegge
2009-10-02, 14:02
Bytte "30" reläet, men ingen skillnad. Tack för tipset på termokontakten.

Tror inte på tändspole eller hallgivare. Det känns väldigt temperaturrelaterat och antingen går motorn eller så gör den det inte. Alldrig svårtstartad eller hackar.

Fann 34 sidor med ägare som har samma fel. Unikt på Golf III?
http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=2080.0

Med ett nytt friskt batteri försvann problemen men nollställning av färddatorn. Men jag tycker att spänningen vandrar rätt mycket under färd. Den pendlar mellan 12-13,5 volt utan direkt anledning.

Lillen
2009-10-02, 15:35
En till "bilen-stannar-hjälp-mig" tråd...

Men då varvräknaren dör tolkar jag det som tändpulser saknas. Batteriet töms betyder att något drar mycket ström. Nollställning av klocka och färddator innebär spänningsfall under miniminivå.

Hur ska man resonera..?

Jag hade gissat på tändspole först.
Sedan efter det gissat vidare.

EXAKT de där symptomen hade jag på min ABF GTi 16V.
Den stannade och betedde sig med varvräknare mm.
Saken var biff efter att ha tagit en annan tändspole.

Säger inte ATT DET ÄR det men det är värt att testa.
Dessa tändspolar finns även på andra bilar än Abf-motorn.

gegge
2009-10-02, 15:40
I måndags körde i nästan en timme utan problem. Fläktarna gick igång och stängdes av. Oljetempen var uppe på 94° och sjönk med fläktarna. När jag stängde av motorn fick jag vänta innan den gick igång igen.

gegge
2009-10-02, 15:44
Fick tipset om trasig termokontakt till fläktarna, så jag byglade kontakten så de gick konstant. Det drog ur all ström ur gamla batteriet och kanske gick det att köra lite längre. Fördelaren och tändspolen blir i bästa fall ljumna, inte varma. Har hört att om tändspolen är kass blir den glödhet..?

stefan683
2010-06-03, 17:26
Mina likadana problem är lösta!!!!! Bytte vavtalsgivaren. 35 Euro på E-bay.de Blev dock lite svårstartad om inte bränslepumpen får tystna innan man vrider om nyckel till startläget vad det nu kan bero på.Relät är bytt.Ngn som har funderingar???