handdator

Visa fullständig version : "Spel" i 020-växellåda



Janne.M
2009-09-26, 01:06
Har ju lite trubbel med skramlande på 5:ans växel och vid gaspådrag och tvärt styrutslag (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=10207)

Låg under bilen igår och kikade på växellådan, och har lite frågor om "spel" och glapp i utgående axlar/flänsar.

1. När jag tar tag i båda flänsarna och drar båda åt samma håll (vänster/höger) så är det ett spel på ca 1mm åt båda hållen. Normalt?

2. När jag tar tag i samma flänsar och trycker upp/drar ner så är det ett spel på ca 1mm. Normalt?

* 1 och 2: När jag gör ovanstånde med lite fart så klonkar det en hel del.

3. På den högra utgående axeln (innan flänsen) så sticker den gröna packningen (packbox?) ut ca 1cm utanför kanten på växellådan (går ej att rubba ut eller in), normalt? Fixa utan att ta ur och riva lådan?

Jag gissar ju att lådan är slut, men det är så skummt att skramlet nästan bara kommer på 5:an och fast man kör rakt och bara sätter i växeln.

Min gissning är att när jag vid olika tillfällen bytt motorfästen och bussningar och hissat motorn, så har jag gjort det för mycket och inte släppt axlarna från flänsarna på växellådan och på så sätt "dragit" sönder den? Låter det troligt?

Henrik.M
2009-09-26, 14:55
Jag tror som jag sa till dig tidigare idag.
Lagrerna i lådan sjunger på sista versen & att lägga ner pengar på att renovera/fixa den lådan är nog ingen ide eftersom ingen vet hur långt den gått.

Kopling etc borde var helt eftersom det uppskattningsvis inte gått mer än 1500-2000 mil på bilen. (hade gått typ 3-400 mil när du tog över den).

Medbringarflänsen går att byta uta att ta ner lådan , lös med drivaxel , pilla u locket i mitten på medbringaren och där sitter en låsring.
Av med låsringen och dra ut medbringaren.
Montering i omvänd ordning men då måste du ha en tving eller liknande och ha tryck på medbrinagren för att få dit låsringen.

Om jag nu inte minns helt fel och gör jag det får någon rätta mig. =)
(Är några år sedan jag hade lös medbringaren på en O20).

Janne.M
2009-09-26, 17:12
Det låter ju riktigt vettigt, måste ta tag i uppfräschningen av 02A lådan och hinka i den, är bara så mycket jobb med pedalställ, borra större hål i brandväggen, byta bromsservo, kopplingscylindrar men är väl bara att bita i det sura äpplet. Dock skulle jag ju vilja ha i nya motorn samtidigt som växellådan, men det är ju inte så mycket mer jobb att sätta i den senare.

Henrik.M
2009-09-26, 21:02
Det låter ju riktigt vettigt, måste ta tag i uppfräschningen av 02A lådan och hinka i den, är bara så mycket jobb med pedalställ, borra större hål i brandväggen, byta bromsservo, kopplingscylindrar men är väl bara att bita i det sura äpplet. Dock skulle jag ju vilja ha i nya motorn samtidigt som växellådan, men det är ju inte så mycket mer jobb att sätta i den senare.

Köp en billig vinterbil så slipper du stressa ihop GTI:n.
Du får ju en Passat 35i kombi för rimliga pengar nuförtiden & oftast får man igen pengarna när man säljer dom.

Janne.M
2009-09-27, 12:34
ska det vara något spel alls i flänsarna/utgående axlarna i växellådan?

Är ju bara billogistiken som står i vägen, har ju ingenstans att ha en annan bil och inget projektgarage vart jag kan ställa golfen.

Henrik.M
2009-09-27, 12:35
ska det vara något spel alls i flänsarna/utgående axlarna i växellådan?

Inte uppåt/neråt vad jag vet. =)