handdator

Visa fullständig version : Pipercross filter på g60



lundsbrunn
2009-09-25, 00:36
jag tänkte höra
om jag kan ha Pipercross öppet filter på g60
eller ska jag ha original filter
många säger att det är inte bra för kompressorn med öppet filter
men detta är ju inte papper filter utan skumgummi filter

kompressorn är renoverad föra hösten

D_Stenlund
2009-09-25, 00:59
jag har haft öppet filter på min g60 i 4 år, ägaren innan säkert några år. Den laddar som den ska, inge smutts direkt i rör odyl, rent och fint i spjällhuset.

kör på tycker jag. lever bara en gång

lundsbrunn
2009-09-25, 01:05
jag har haft öppet filter på min g60 i 4 år, ägaren innan säkert några år. Den laddar som den ska, inge smutts direkt i rör odyl, rent och fint i spjällhuset.

kör på tycker jag. lever bara en gång

oki men det är inte skadligt för kompressorn då. vill ju inte renovera den igen.

är det värre å ha pappers filter än pipercross filter av skumgummi

GTI G60
2009-09-25, 08:49
Varför byta???
Styling?
Effekt?
Ekonomi?

lundsbrunn
2009-09-25, 13:25
oki men det är inte skadligt för kompressorn då. vill ju inte renovera den igen.

är det värre å ha pappers filter än pipercross filter av skumgummi

lundsbrunn
2009-09-25, 13:25
bara undrar om vilket filter är bäst till g60

Raz
2009-09-25, 13:42
Original är bäst för kompressorn. Om man har skumgummi eller nåt annat material med större "hål" så släpper dom igenom mer smuts vilket skadar kompressorn i längden.

Sen är ju ljudupplevelsen en helt annan om man kör med tex ett öppet filter men då får man ju ta risken att kompressorn kommer ta skada för eller senare.

lundsbrunn
2009-09-25, 17:08
Original är bäst för kompressorn. Om man har skumgummi eller nåt annat material med större "hål" så släpper dom igenom mer smuts vilket skadar kompressorn i längden.

Sen är ju ljudupplevelsen en helt annan om man kör med tex ett öppet filter men då får man ju ta risken att kompressorn kommer ta skada för eller senare.

oki för jag tänkte bara ha det på sommaren annars sen ha original på vintern

Sn00k
2009-09-26, 03:19
varför öppet på sommaren å vanligt på vintern?
det är främst på sommaren som sand å damm virvlar in..

kör med orginal eller köp ett riktigt öppet filter, bojkotta pipercross å deras styling-filter i taskig skumgummi, dom renar lika "bra" som en dam-strumpa när dom är NYA, sen går det bara utför.

lundsbrunn
2009-09-30, 18:47
man ska ju olja in dom..

en sa till mig att det går lika bara att ta 5,56 på filtret
går de eller?

bullten
2009-09-30, 21:31
man ska ju olja in dom..

en sa till mig att det går lika bara att ta 5,56 på filtret
går de eller?

detta påståendet låter väldigt ovetenskapligt bevisat. 5-56 är ju inte en lika dryg olja, den är till för att krypa i tillexempel gängor men den torkar även bort relativt snabbt. lämnar kvar ett tunt siliconskikt har jag för mig. alltså skulle jag inte använda detta till ett filter. Använd filter olja som faktiskt är anpassat till filter, det är meningen att det ska hjälpa filtret att fånga upp damm mm som porerna kan släppa igenom.

GTI G60
2009-09-30, 22:16
Kör med org filter köpta på VAG....
Snyggare än att montera dit massa färgglada filter

lundsbrunn
2009-09-30, 22:18
ja kanske det men den gick bättre med det

g-man
2009-10-01, 07:04
Är väldigt tveksam till att den gick bättre. Den gick nog bättre psykologiskt sett men inte i verkligheten. Originalfilter räcker bra långt och är bäst för motorn/kompressorn.

GTI G60
2009-10-01, 08:05
Ja det är nog svårt att få någon extra effekt med andra filter när vi inte snackar MASSA hk.
Tänk filteryta, du vill ju ha större om man vill få in mer luft och org filter är ganska stora, plus att det redan sitter i en mycket bra avskärmad burk....

Fixa du bättre/mer luft in i org luftbox istället...