handdator

Visa fullständig version : mk2 gti 16v går varmt.



Svetla
2007-06-18, 22:40
Hej har en golf gti mk2 16v -86.

Allt började med att kylarfläkten glappade, jag felsökte lite och kom fram till att det antagligen är termostatkontakteten (den som sitter nere i hörnet på kylaren) som är trasig.

Eftersom jag behövde bilen akut för att åka ned till Hultsfred körde jag en MacGyver o kopplade direkt från batteriet till fläkten via en tryckknapp. Så att jag kunde köra fläkten manuellt. Men problemet är även fast jag kör fläkten konstant går kylartempen upp på 2/3 delar av mätområdet efter ett tag. Alltså väldigt varmt.

Antar att även termostaten är trasig eller inte får någon ström eller något efter min MacGyver manöver. Undrar nu om de som finns på biltema fungerar eller om man måste köpa från VAG. Också om någon kan förklara hur man byter den på enklast sätt.

Undrar även om det biltema kallar termostatgivare för kylfäkt är samma sak som en termostatkontakt (den som slår på fläkten).

MVH Simon Slotte.

Manny
2007-06-18, 22:45
Har du bytt termostaten i vattenpumpen mot en ny o fin från VAG (inte biltema, är inte att lita på i termostatsammanhang)?

Svetla
2007-06-18, 22:48
Nej det är det jag ska göra... Ok det är VAG som gäller... Sitter termostaten i vattenpumpen alltså. Det är den som öppnar så att vattnet cirkulerar ut till kylaren?

Manny
2007-06-18, 22:56
Nej det är det jag ska göra... Ok det är VAG som gäller... Sitter termostaten i vattenpumpen alltså. Det är den som öppnar så att vattnet cirkulerar ut till kylaren?

Stämmer bra. Kryp under bilen och titta efter den nedersta kylarslangen. Där slangen sitter finns två skruvar (10mm), ta bort dom och ta av "locket" så trillar termostaten ut.

Det är lika bra at köpa på vag så får du grejjer som är helt rätt får man hoppas, jag misstänker att den detaljen inte kostar skjortan som allt annat där...


Självklart ska du byta termostatkontakten på kylaren med om den är trasig.

Svetla
2007-06-18, 23:06
Ok tack för hjälpen tog en titt i en Haynes men det var reatating bolts och thermostat inlet elbow. Bil-fackspråks-engelska är inte min grej.

Är det bara att ta sin närmaste bilmeck som är VAG aktoriserad och köpa delarna där ifrån eller ska man ringa något centrallager. Skulle va skönt om det fanns på hyllan skulle vilja fixa bilen innan midsommar. Termostat o termostatkontkat ska inhandlas i morgon.

Tack för all info.

sonite
2007-06-18, 23:23
Det är bara att åka till en VAG akturiserad verkstad/bilhandlare så kan de få hem grejorna du behöver på ca 1 arbetsdag! De har ett program som heter ETKA, tror jag, där kollar de upp exakt vilken del du behöver ;) ev. att de kan ha en sådan slitdel direkt i hyllan!

Jag har för mig att du kan sätta termostaten fel, så att det inte strömmar något vatten genom den.... så se till att sätta dit den exakt så som den gammla sitter + att när detta är bytt... öppna locket till kylarvätskebehållaren och kolla att vattnet flödar i den, genom att starta bilen och dra lite lätt i gasspjället ;)

Frippe
2007-06-19, 11:02
Det som höjer tempen i första hand är:
Taskig topplockspackning
Dålig Cirkulation
Dålig kylning

Men jag tycker det låter som du skulle ha problem med cirkulationen.
Det som stryper cirkulationen kan vara 1 termostaten (inte helt ovanligt) 2 igensättningar i kylare, slangar etc. (har du kört med nån typ av kemiskkylartätning?) 3 Trasig/dålig vattenpump.

Du kan prova att köra utan termostat, och går tempmätaren över halva vid färd är det inte termostaten.

Bubblar det i expansionskärlet eller luktar svagt av avgaser? eller du kanske kan se spår av olja där? Topplock.... (detta går att mäta hos en bilverkstad som mäter HCvärde)

Dave the brave
2007-06-19, 13:04
Börja med att kolla punkt nr 3 i Frippes lista; ser kylaren hel ut? Sitter alla små flänsarna på kylaren kvar?

Nästa steg är ju att kolla så att kylarvätskan cirkulerar till kylaren när bilen är varm. Du känner det lättast genom att känna på den övre slangen till kylaren. Är den varm och det känns som om det är tryck i den så cirkulerar ANTAGLIGEN kylarvätskan som det ska. Det kan ju vara så att den cirkulerar men inte tillräckigt. Som det nämnts ovan är det ju termostaten som reglerar detta.

Om du ska byta termostaten så passa på att spola hela kylsystemet ordentligt.

Svetla
2007-06-21, 23:44
Hej igen. Tack för alla svar. Har varit till stor hjälp. Jag Testade att ta bort termostaten o köra den. Den blir för varm endå. Så problemet kvarstår.

Hoppas för gudsskull att det inte är topplockspackningen. Men tror inte det. Kommer varken rök eller något från motorn och ser inget bubblande eller avgaser i expantionskärlet.

Vattnet o oljan blir för varmt. Det går MYCKET snabbare om jag inte kör med kylarfläkten igång. typ 7 min så är oljan uppe på 100 grader. o vattnet börjar närma sig typ 3/4 på mätaren.

Lite symtom på systemet. När den är varm.

Det läcker i "press skarven" i expantionskärlet. Relativt mycket tryck på den övre kylarslangen som är rejält varm. den undre är också varm. När jag typ fem minuter senare öppnar expantonskärlet och känner på vattnet är det varmt men inte så att jag bränner mig. Skulle chansa på kanske 40 - 50 grader. Kylaren är inte varm. Snarare sådär aluminum kall.

Finns det något bra sätt att veta om det är pumpen eller kylaren som är felet. På sikt tänkte jag byta båda men vill ta det som är fel först. Någon som vet om det går att felsöka sig fram på ngt vettigt sätt.

MVH Simon

pekka kiiskilä
2007-06-21, 23:59
Eftersom du har tagit bort termostaten så der du i expansionskärlet om det är sirkulation för jag jade ett sådant problem på min bruks diesel för några år sedan och det var dålig sirkulation så jag bytte vattenpump o temostat och efter de så har jag inga problem med tempen på den bilen.

Svetla
2007-06-22, 00:08
Ok är ju helt grön på detta med bilar så du får ursäkta min dumma fråga,

Hur ser det ut om jag har bra respektive dålig cirkulation i kärlet? Virvlar, sug / inget alls? Vet inte hur mycket liv o rörelse som är normalt vid tomgång när teromstaten är öppen och det är bra cirkulation.

kiitos paljon o glad midsommar

mellowd
2007-06-22, 11:19
Nu vart jag lite orolig. Jag känner lukt av avgaser i mitt expansionskärl när jag skruvar av locket.
Måste detta betyda kass toppackning?
Motorn ska ändå ner i vinter, men är väl inte direkt bra att köra med kass packning eller?
Bilen dricker inte jättemycket vatten och ryker inte vitt eller så.

sry för offtopic.

pekka kiiskilä
2007-06-22, 12:27
Luktar det lite avgaser så kan ju packningen sagt upp sig för den har väl kokat några gånger vad jag förstått o då brukar 16v skicka packningen efter ett tag,

Cirkulationen i systemet ser du lätt för det är en fin virvel o det kommer vatten från den lilla slangen.

Rudhem
2007-06-23, 15:43
du har inte sätt kablarna till fläkten fel så den snurrar åt fel håll eller???så att det blir som en vägg i kylaren istället för att suga till sej värmen??

Svetla
2007-06-23, 21:39
du har inte sätt kablarna till fläkten fel så den snurrar åt fel håll eller???så att det blir som en vägg i kylaren istället för att suga till sej värmen??

Nej kollade så att den gick åt rätt håll.. (bort från kylaren).

Rudhem
2007-06-24, 23:43
ok .. in mot motorn alltså

Svetla
2007-06-24, 23:55
Ja den blåser luften igenom kylaren ut mot motorn. Känndes som det logiska. Vattnet ska ju kyla motorn och vattnet ska kylas i kylaren, känns då helt fel att ta den varma luften motorn avger och blåsa in den i kylaren..

Fast jag kanske har gjort fel blir lite osäker nu men det känns ologiskt att tycka in varmluft i kylaren.

Roffe
2007-06-25, 00:15
nej du har helt rätt =) ska blåsa in mot motorn har samma problem som du med min 16v som också går varm har oljetemp på 108-110 grader vid lugn körning.. och den går relativt fort upp dit

D_Stenlund
2007-06-25, 00:27
nej du har helt rätt =) ska blåsa in mot motorn har samma problem som du med min 16v som också går varm har oljetemp på 108-110 grader vid lugn körning.. och den går relativt fort upp dit

på min g60 ligger min oljetemp runt 105c nästan hela tiden. även tempmätaren går högt, bytte termostat ihöstas, vet inte va de kan vara. tempgivaren är med bytt, har fina värden på hc osv, luktade lite konstigt i expanstionskärlets lock, inge avgaser lr så, kanske var gloykol haha vet inte. Men min bettan har aldrig kokat, kanske är så att g60 blir lite varmare?

Separat oljekylare skall jag ordna iafl.

pekka kiiskilä
2007-06-25, 00:37
Min busbil hade värme problem före bugrun och jag bytte till en 80 graders termostat samt en extern oljekylare så nu blir oljan ca 80-85 grader vid vanlig gatkörning och på bana ca 110 grader vattnet håller sig på normaltemp vid banåka och något lägre på gatan.

Roffe
2007-06-25, 17:47
okej får upp min oljetemp på 116 grader vid hård körning nålen på vattentempen går precis förbi lampan och det är iaf normalt men bilen blir varm som bara den inuti. funderar på att byta oljetempgivaren o se vad som händer tycker det låter mycket i mina öron då oljan ska vara som du säger pekka runt 80-85 fungera inte det så blir det luftkyld oljekylare... tips på bra kylare och vart man får tag på det?

Lillen
2007-06-25, 17:52
Orginal angav VW att oljetemp vid hård körning skulle kunna stiga till 108-110grader och vattentemp något lägre.

Ok om man vill förbättra detta men så angavs det orginal.
På min gamla bil satt det tillochmed en sån varningsklisterlapp under huven.

Med ett bättre oljekyl och annan termostat hjälper du detta mot värmen.

Roffe
2007-06-25, 19:17
var får man tag på 80graders termostater då?

Lillen
2007-06-25, 19:25
Hos nån bildelshandlare skulle jag gissa.
Jag kollade hos Autoexperten och där fanns det inte på internet men väl om man ber dem kolla i pappkatalogen , men sånt gör ju ingen längre =)

Roffe
2007-06-25, 19:27
nej precis =) men annars plockar man bara fram måtten på termstaten som sitter i och ser ifall det finns någon kallare. snabbt o enkelt

Lillen
2007-06-25, 19:35
nej precis =) men annars plockar man bara fram måtten på termstaten som sitter i och ser ifall det finns någon kallare. snabbt o enkelt

Exakt precis!

pekka kiiskilä
2007-06-25, 23:10
var får man tag på 80graders termostater då?

Jag köpte min termostat på Bildelen i Vara och priset var ca 170kr.

D_Stenlund
2007-06-25, 23:41
Jag köpte min termostat på Bildelen i Vara och priset var ca 170kr.

pekka va för extern oljekylare köpte du ? Setrab? Är de inte trångt vid balken och få dit den ? Tips o trix tack :)

Roffe
2007-06-26, 17:38
ja tips o trix mottages tacksamt =)

pekka kiiskilä
2007-06-26, 19:31
Oljekylet är en 14-15 raders och jag hade kylet liggandes men det kan mycket väl vara en setrab, Våffeln mellan filtret är från Dahlhems.
Jag fick inte plats med kylet liggandes så jag monterade den stående och den är gummi upphängd för att slippa läckage och sprickor,
Lite tajt är det men allt går med lite vilja.

Dave the brave
2007-06-26, 21:53
var får man tag på 80graders termostater då?
Jag köpte min 70-graders på Mekonomen, inget som fanns i lager dock men gick att beställa.

Mitt extra oljekyl med 24 plattor köptes på Dalhems i slutet på 2003 för 745 kr. Liksom Pekka har jag en våffeladapter, även den från Dalhems, 430 kr.
Detta har jag monterat under frontplåten mellan vänstra strålkastaren och kylaren.

Lite kuriosa ang oljetempen; På de två 16V-motorerna som jag haft (innan oljekyl mm monterades) har oljetempen legat mellan 100 och 105 grader vid normal körning. Motorolja ska ju generellt ha en temp på minst 80 grader innan den smörjer som den ska

Roffe
2007-06-26, 22:57
jo men det sitter ju en vattenkyld oljekylare och den borde ju kyla ner de mer kan man tycka

Lillen
2007-06-26, 23:00
jo men det sitter ju en vattenkyld oljekylare och den borde ju kyla ner de mer kan man tycka

Ja den kyler kanske inte så väldans men den håller tempen stabil iaf.
Det är ju inte så att den kyler med ca: 85-95graders vattentemp ju.
Men det gör ju iaf så att oljan inte skenar i temp!

GTI_BossE
2007-07-18, 23:21
Hej!
Jag är ny här på GTi forumet och jag har en 16v från 1988, och jag har fått ett ganska konstigt problem. Min lilla lampa vid temperaturmätaren börjar blinka efter "startchecken", så jag undrar vad det kan vara för fel. Jag hör också bubblande från mitt kärl, har dock inte luktat på det än, dock så tror jag att nivån i kärlet sjunker.. Men den har kokat en gång tidigare p.g.a. korriderad säkring till fläkten...

De planer jag har är att byta min tempgivare till fläkten för nu startar den strax efter att nålen passerat lampan. Jag känner att det är lite för sent. Jag tror också att mitt termostat är lite små trasigt.

Men någon som har en idé om vad det kan vara för fel? Jag tänkte mer på Blinkandet.

Roffe
2007-07-18, 23:33
lampan blinkar då vattennivån i kärlet är för lågt, å det låter som en trasig topp packning

GTI_BossE
2007-07-19, 18:45
Kan packningen gått sönder efter kokningen? Att trycket i systemet ökade så mycket så att packningen gav efter.

Svetla
2007-07-30, 18:34
lampan blinkar då vattennivån i kärlet är för lågt, å det låter som en trasig topp packning
Necropostar lite i min tråd.. Hoppas det är lungt.

Börjar mistänka att min packning har gått. Om man lämnar in det vad kan det kosta i runda slängar. Jag har varken garage eller någon tid för att byta den själv. Eller ska man sälja bilen som reservdelsbil.