handdator

Visa fullständig version : Tsi kompressorn



pudas
2009-09-20, 10:57
Är det någon som vet hur kompressorn smörjs? Smörjs den av den vanliga motoroljan eller är den permanentsmörjd, eller har den egen utbytbar olja?

T-mek
2009-09-20, 15:21
Den är permanentsmord. Det går säkert att byta oljan i den om man verkligen vill, men det sitter ju ingen "avtappningsplugg" om man säger som så... ;-P

outrunner
2009-09-20, 17:25
Kunde va kul att veta om det varit några problem med kompressorn....någon här jobbar väl på VW?

pudas
2009-09-20, 23:01
Mekaniska kompressorer har funnits på bilar sedan 30-talet och ingen tillverkare har lyckats att få dom att hålla speciellt länge. Tyvärr är nog inte vw något undantag.

sturebyking
2009-09-21, 20:28
Mekaniska kompressorer har funnits på bilar sedan 30-talet och ingen tillverkare har lyckats att få dom att hålla speciellt länge. Tyvärr är nog inte vw något undantag.

Skillnaden är väl att ingen tillverkare bara har kört kompressorn så liten del av motorns gångtid som TSI motorerna använder den. Har kört min TSI till Italien 3ggr T-R ca 630mil. Låt oss säga att jag snittat 100km/tim så tog en sån resa 63timmar, hur många timmar gick kompressorn? Ingen aning men kanske bara tot någon timme. Tex MBs komressorer går väl hela tiden? Hoppas även som TSI ägare att VW konstruerat TSI som bruks motor med vettig livslängd och förbrukning före prestanda.
Jag byter för säkerhets skull olja/filter dubbelt mot VWs rekomendationer och hoppas att kamkedjan gillar det.
Någon som jobbar på VW som har nån åsikt angående TSIs hållbarhet?

/O (som kört 1000km på en tank 55L bensin)

Henrik.M
2009-09-21, 22:54
Liten enkel presentation om hur det fungerar.

http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/i_fokus/innovation/tsi_motor.html

David L
2009-09-22, 09:43
Skillnaden är väl att ingen tillverkare bara har kört kompressorn så liten del av motorns gångtid som TSI motorerna använder den. Har kört min TSI till Italien 3ggr T-R ca 630mil. Låt oss säga att jag snittat 100km/tim så tog en sån resa 63timmar, hur många timmar gick kompressorn? Ingen aning men kanske bara tot någon timme. Tex MBs komressorer går väl hela tiden? Hoppas även som TSI ägare att VW konstruerat TSI som bruks motor med vettig livslängd och förbrukning före prestanda.
Jag byter för säkerhets skull olja/filter dubbelt mot VWs rekomendationer och hoppas att kamkedjan gillar det.
Någon som jobbar på VW som har nån åsikt angående TSIs hållbarhet?

/O (som kört 1000km på en tank 55L bensin)

Många av MB:s kompressorer har elektromagnetisk koppling som frikopplar den på tomgång/gasuppsläpp. Väldigt bra hållbarhet på dessa Eatonkompressorer.

Fireball
2009-09-22, 12:49
Många av MB:s kompressorer har elektromagnetisk koppling som frikopplar den på tomgång/gasuppsläpp. Väldigt bra hållbarhet på dessa Eatonkompressorer.

Kan man inte manövrera den där magnetkopplingen med en stor röd knapp på växelspaken istället? Precis som i Mad Max!! ;-)

EDIT: http://www.edmunds.com/media/il/features/general/mad.max.v8.interceptor/madmaxx.interceptor.shifter.160.jpg

ypzilon
2009-09-22, 21:24
Kan man inte manövrera den där magnetkopplingen med en stor röd knapp på växelspaken istället? Precis som i Mad Max!! ;-)

Tydligen klarar inte magnetkopplingen att kopplas in när det är för stor belastning, iaf inte i längden.
(En tidigare arbetskamrat snickrade på en Delta med turbo och en Eaton från en Merca kopplade med tsi som mall. Då forskade han lite i magnetkopplingen.)