handdator

Visa fullständig version : Batteriet laddas ur även fast bilen är avstängd



pedalen
2009-09-18, 19:19
Jag har en golf gti-84 Special som laddar ur batteriet även om bilen är avstängd.
Jag har provat med att rycka alla säkringar och relän men det hjälpte inte.

Några idéer?

Tack på förhand.
//Andreas

hellseeker
2009-09-18, 20:24
det e inte så enkelt att batteriet e slut?

bullten
2009-09-18, 20:58
ta ur batteriet och ladda upp det några timmar och mät upp hur mycket kräm det är i det och vänta några timmar, mät igen och har det sjunkit för mycket så är förmodligen batteriet slut. Annars kan det ju vara ett elfel på bilen, skruva lös minuskabeln på batteriet och sen gnuggar du den mot minuspolen. hoppar det gnistor mellan kabeln och polen så har du någon förbrukare som är igång i bilen och drar slut på krämen.

pedalen
2009-09-18, 21:50
Jag har mätt med multimeter på batteriet när minuspolen är av, då är batteriet stadigt på 12.50 cirka, sätter man på minuspolen så sjunker den med en volt direkt och fortsätter så med cirka 0.1v i sekunden. Något är ruggigt fel :P

Manny
2009-09-18, 21:53
Stereo i bilen?

Testa koppla loss generatorn ifall den skulle dra tjuvström.

pedalen
2009-09-18, 21:59
ingen stereo nej.

Kan den verkligen dra tjuvström även om bilen är avstängd?

Dave the brave
2009-09-18, 23:28
Mät om det går någon ström i kablarna, sätt multimetern i serie mellan pluspolen och pluskabeln.

Även om du skulle ha något som drar ström så ska inte batteriet dippa 1 Volt när du kopplar in det. Det låter som om det har sett sina bästa dagar.

När batteriet är fulladat och du kör startmotorn, vad har du för spänning mellan polerna då?