handdator

Visa fullständig version : Problem golf IV -99



canterbury
2009-09-15, 21:54
Hej sambons slit och släng bil, golf IV 1.4 -99 behöver ses över, jag kör inte den så ofta men gjorde häromdagen och noterade följande fel. Klonk från framvagn vid vägbulor och gropar i vägen, fjädringen verkar ok. Litet glapp i ratten vid neutralläge när man vrider på den vid körning, dock drar den inte åt något håll när man kör, inga vibrationer eller snedslitningar på fram eller bakdäck. Frågan är hur ni bedömer detta, vill åtgärda det och är inte helt obegåvad vad gäller meck. Är det dyra operationer så man bör strunta i det hela o köra till det rasar och skrota? Vad säger besiktningen och är det avancerade ingrepp? Skriv gärna era prognoser så är jag väldigt tacksam för eran hjälp!

Mvh

VWGolIV
2009-09-15, 22:38
Vanligt fel, glapp i framvagnen.

Man byter lite gummi så blir det bra, mer exakt kan ja inte svara på, finns en del trådar om detta på forumet.

Loxarn
2009-09-15, 22:54
"köra till det rasar och skrota? "

med en golf4? är du miljonär :-)

canterbury
2009-09-15, 23:19
näe jag ville bara göra folk upprörda och få folk till att skälla på mig så jag åtgärdar felen. Tummen ur röven så att säga :) Kollade lite trådar, verkar som lite gummi och gnällstagen behöver bytas. Hur är det med glappe i ratten, det är väl det som egentligen är mitt stora frågetecken... Är detta också en klassiker? Och vad kan det bero på, har faktiskt inte råkat ut för det på någon av bilarna jag haft att göra med.

VWGolIV
2009-09-15, 23:20
Jag hade åtgärdat glappet i framvagnen först, så när du ändå ligger där under och byter lite delar så kontrollerar du alla andra detaljer.

Styrleder osv...

Så kanske du hittar glappet i ratten, det är ju inget som är standardfel iallfall.

mtm
2009-09-16, 00:08
Jag gör en pirat och kapar den här tråden (so sue me...)

Ska byta ut stötdämpare och fjädrar runt om på min.

Tänkte då passa på att byta det mesta runt omkring när man ändå håller på och river i skiten.

Har kollat in dessa två paket:

Stage2 (http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_IV--1.8T/Suspension/OEM/ES248440/)

Stage3 (http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_IV--1.8T/Suspension/OEM/ES259954/)

I Stage 2 så är det Audi TT/R32 heavy duty upgraded control arm bushings. Vilket det inte verkar vara i Stage 3.

I Stage 3 är det dock hela länkarmar.

Fråga 1: Vilket är viktigast? (Jag kan känna att TT/R32 bushings är viktigare, men ni som kan/vet får gärna få mig på andra tankar)

Fråga 2: Är det något annat jag bör byta när jag ändå håller på?

/end of hijack.

Tack tack... :D

canterbury
2009-09-16, 20:30
har kollat, o det verkar som om krängningshämmarna orsakar det hela, kan man kontrollera det hela på något sätt, alltså simulera klonkadet är ju ganska svårt. Vid en inspektion hittade jag dock inget konstigt med styrled, några tips på hur man felsöker glappet i styrningen?

Skulle det vara intressant att lägga upp en guide med bilder på jobbet? eller det finns redan på andra sidor?

Särkelä
2009-09-16, 21:06
Buyssningarna till k_hämmarstaget e lätt o byta.
Kostar runt 300 kr original me överfallen har jag för mej.

Lossa K-hämmaren från länkarmen på båda sidor så blir det lättare. sen e det bara o skruva bort överfallen o gummina.. Sen gör lite rent o dit me dom nya.
Klart. =)

matsola
2009-09-16, 21:26
Buyssningarna till k_hämmarstaget e lätt o byta.
Kostar runt 300 kr original me överfallen har jag för mej.

Lossa K-hämmaren från länkarmen på båda sidor så blir det lättare. sen e det bara o skruva bort överfallen o gummina.. Sen gör lite rent o dit me dom nya.
Klart. =)

ÄR det så lätt, då kanske man ska byta på Gummans bil med.
samma problem där med med klonkande ljud, och jag har hört något likande från andra håll om Krängningshämnar gummin som orsakar ljuden. Men jag har inte orkat fundera på detta ännu, lite höstpyssel kanske.