handdator

Visa fullständig version : Krängningshämmare mot drivaxel, golf 4



nill0w
2009-09-13, 09:47
Hej!

Jag har en golf gti -99, men ett vad det verkar ganska vanligt problem:
Bilen är sänkt, och när man svänger och kör i gupp osv så tar krängningshämmaren i drivaxeln på höger sida (den som är lite grövre).
Hittat lite trådar på div forum där man pratar om det, men inga riktigt konkreta lösningar. Har varit prat om justerbara hundben, nya svindyra krängningshämmare osv.
Nån som har en lösning? :)

Mvh!

Janne.M
2009-09-13, 10:10
http://www.tmtuning.com/HOME/catalog/product_detail.php?default_product=766

nill0w
2009-09-13, 10:14
Har du testat det där? Läste i någon annan tråd nånstans att det där kittet bara gjorde det värre, att själva stagen där tar i istället.
Nån som vet? Finns det nån svensk butik som har dom?

Janne.M
2009-09-13, 11:52
Sök här och på det gamla forumet finns flera trådar om det här.
Jag kör mk2 så har ingen erfarenhet av det själv.

Men tycker du det är en epa-lösning, så:

1. Lev med att det tar i
2. Höj bilen, och få BÄTTRE väghållning men sämre känsla.
3. Köpa "dyra" (läs: BRA) krängningshämmare och var nöjd och betala priset för att sänka bilen.

nill0w
2009-09-13, 12:12
Sök här och på det gamla forumet finns flera trådar om det här.
Jag kör mk2 så har ingen erfarenhet av det själv.

Men tycker du det är en epa-lösning, så:

1. Lev med att det tar i
2. Höj bilen, och få BÄTTRE väghållning men sämre känsla.
3. Köpa "dyra" (läs: BRA) krängningshämmare och var nöjd och betala priset för att sänka bilen.

Jag tycker inte att det är en epa-lösning. Men dom jag såg som testat det säger att det inte funkar, tvärt om, blir värre. Då är det ju bortkastade pengar.
"Dyra" krängningshämmare har inte heller funkat. Så det verkar ju konstigt att köpa det bara för att det inte ska ta i.

Nån annan som vet nåt om just golf 4?

Mvh!
Visst, höja bilen kan man väl göra, men det vill jag inte.

mtm
2009-09-13, 12:18
Sök i forumet på vwvortex.com, där finns det garanterat lösningar.

Finns ju galningar där som sänker 80-90mm och får det att funka.

Generellt (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1835863&postid=18980504#18980504) om sänkning

Mer specifikt (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1900144) om axlar som tar i.

nill0w
2009-09-13, 21:10
Sök i forumet på vwvortex.com, där finns det garanterat lösningar.

Finns ju galningar där som sänker 80-90mm och får det att funka.

Generellt (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1835863&postid=18980504#18980504) om sänkning

Mer specifikt (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1900144) om axlar som tar i.

Ja nu har jag läst där! Verkar som att ställbara hundben inte funkar alls. Ny krängninshämmare för 500$ tycks fungera bra.
Man kanske kan bygga om den man har? :)

Mvh

edit: Nån som vet vad det är för material i krängningshämmaren?
Är det samma på alla golf runt samma årsmodell? Lr har GTI en egen?

Janne.M
2009-09-13, 21:37
Jag kanske kommer ihåg galet och blandar ihop med nån annan bilmodell, men har för mig att det är vissa som flyttar krängningshämmaren på andra sidan bärarmen (undersidan).

nill0w
2009-09-13, 21:43
Jag kanske kommer ihåg galet och blandar ihop med nån annan bilmodell, men har för mig att det är vissa som flyttar krängningshämmaren på andra sidan bärarmen (undersidan).

Jo läste det. Men då får man köpa en ny för flera tusen antar jag?
Men tänkte om man moddar original lite, bygger på bågen lite. så man kommer upp en bit, utan att böja själva saken så att säga. typ
Vet du vad den är gjord av? nåt man kan svetsa i?

Janne.M
2009-09-13, 22:28
det är fjäderstål så det ska helst inte svetsas eller blästras då den tappar sina egenskaper.

Brukar dom inte flippa krängaren så att vänster sida hamnar på höger och vice versa? greppar bara ur minnet långt bak nu =)

ThomasT
2009-09-13, 23:20
Den enda bombsäkra varianten är att byta till Audi TT modellen som inte sitter i länkarmen utan fäster mot fjäderbenet.

Dock vet jag inte hur det stämmer med styvheten på dem...


.

nill0w
2009-09-16, 20:23
det är fjäderstål så det ska helst inte svetsas eller blästras då den tappar sina egenskaper.

Brukar dom inte flippa krängaren så att vänster sida hamnar på höger och vice versa? greppar bara ur minnet långt bak nu =)

Går det att utveckla det där? :P

Nån annan som har fler tips? Det här med audi TT?

Mvh

Janne.M
2009-09-16, 20:42
leta på vwvortex.com det finns grymt mycket kunskap där så länge man sållar lite skit ;)

mtm
2009-09-16, 21:28
leta på vwvortex.com det finns grymt mycket kunskap där så länge man sållar lite skit ;)

Är det bara jag eller ekar det här inne? :D

nill0w
2009-09-16, 21:38
Är det bara jag eller ekar det här inne? :D

Det är nog bara du :D

Flera på det där forumet har tagit bort den helt enkelt! Jag ska nog testa det. Väldigt billigt, och jag slipper det där satans ljudet. Funkar det inte så får man väl lösa det på riktigt...
Vad är det som inte kommer funka? :P

puss

993turbo
2009-09-17, 22:22
Det är nog bara du :D

Flera på det där forumet har tagit bort den helt enkelt! Jag ska nog testa det. Väldigt billigt, och jag slipper det där satans ljudet. Funkar det inte så får man väl lösa det på riktigt...
Vad är det som inte kommer funka? :P

puss

Hej har haft två golf 4 gti där jag sänk med coilovers och båda har varigt sänkta runt 90-100mm, testa hundbenet på den första och det funkar inte blir bara värre så mitt råd är att byta till h&r eller fk dom funkar hur bra som hällst. köra utan rekomenderar jag inte då den kommer att tappa i väghållning.
lycka till.