handdator

Visa fullständig version : få ur hastighetsmätarwire ur lådan på golf 2 -84



ecm_z28
2009-09-10, 13:56
jag tar tagit bort allt, dvs plattan som trycker på gummiproppen, gummiproppen sen ska det ju bara vara ta ur wiren, men det verkar sitta någon stålhylsa under gummiproppen, så det går bara inte att få ur wiren..

någon som varit med om något liknande?

golf_gti_killen
2009-09-10, 13:58
hela "hylsan" ska följa med upp vad jag vet.

ecm_z28
2009-09-10, 14:57
hela "hylsan" ska följa med upp vad jag vet.

jo jag har kommit fram till det med.. frågan är bara hurfan man ska få den att lossna ;)blir väl att bända loss med hammare och skruvmejsel..

golf_gti_killen
2009-09-10, 15:57
prova att vrida lite åt något håll, så att kuggarna släpper.

ecm_z28
2009-09-10, 16:09
prova att vrida lite åt något håll, så att kuggarna släpper.

http://img200.imageshack.us/img200/1267/dsc01328z.jpg
http://img195.imageshack.us/img195/5306/dsc01329s.jpg

pekka kiiskilä
2009-09-10, 17:12
Du får göra rent och använda rostlösare för det ser inte så fint ut nu,

När det är rent så är det vara att dra upp den via viren och vicka på den så drevet lossnar.

ecm_z28
2009-09-10, 22:28
Du får göra rent och använda rostlösare för det ser inte så fint ut nu,

När det är rent så är det vara att dra upp den via viren och vicka på den så drevet lossnar.

nja kan säga att den kommer inte lossna så lätt.. ska göra rent lite mer seriöst i helgen på jobbet så tillverkar jag en glidhammare som jag helt enkelt får slå ur den med.. helt jävla otroligt hur fast den sitter.. drog av wiren när jag hölt på och lirkade.. så ja den sitter fast.. ;)

Manny
2009-09-10, 22:38
bara sätt en lite mejsel under gummit och bänd lite, den där vajern är ändå skrot.

ecm_z28
2009-09-10, 22:53
bara sätt en lite mejsel under gummit och bänd lite, den där vajern är ändå skrot.


gummi?

kolla bilden sitter en stålhylsa nerpressad och det är fan tvärt omöjligt att få ur.. nu är dock wiren borta så nu blir det glidhammare och våld.. provat bända med mejsel och hammare och den rör sig inte en milimeter men mejseln går igenom den knappt 1mm tjocka pressade plåten.. värdelös konstruktion ;)

Manny
2009-09-10, 23:20
det brukar sitta ett gummi runt om för att täta, fast jag e van vid mk1 =).

ecm_z28
2009-09-10, 23:23
det brukar sitta ett gummi runt om för att täta, fast jag e van vid mk1 =).

de sitter gummi propp runt.. den tog ja bort tog 4sekunder.. sen satt det en skitkonstig pressad plåt som polaren som brukar skruva 2or och 3or bara kliar sig i huvudet och inte fattar ett skit varför den sitter där..

den ska lixom bara inte sitta där..men men mr glidhammare får lösa problemet tills hålet är stort nog eller jag får ur skiten.. hehe

GTI-nissen
2009-09-10, 23:26
det brukar sitta ett gummi runt om för att täta, fast jag e van vid mk1 =).

Gummit försvann nog samtidigt med plattan. ;-)

Ibland blir jag väldigt glad när jag inser att min egna bil inte är riktigt lika skitig. ;-))))

ecm_z28
2009-09-10, 23:28
Gummit försvann nog samtidigt med plattan. ;-)

Ibland blir jag väldigt glad när jag inser att min egna bil inte är riktigt lika skitig. ;-))))

500kronors vinterpundarhäck.. men hastighetsmätare är ändå kul att ha.. för den va så billig att åka så den får nog gå som pendlarbil så länge rosten inte tar den för mkt.. ;) går dock ett år till.. :)

Nighty
2010-07-12, 16:08
Hej!

Jag är ny medlem här och har ett annat problem med hastighetsmätarvajern... Den är trög att få dit i växellådan och fungerar inte sen när den väl sitter på plats. Okej, jag vet att det låter noobigt men hur ska man montera vajern ordentligt? Jag har kollat att den klickat i infästningen i instrumentpanel.

1. Förberedande. Måste bilens framhjul vara i luften? Ska växel läggas i eller ur?
2. Hur vet man säkert att drevet kuggat i ordentligt?

Mvh

Peder
Svettig i solskenet