handdator

Visa fullständig version : För högt k-värde på Golf gtd -91



VWmemphis
2009-09-09, 20:48
Hejsan!

Var på besiktningen idag utan att gå igenom.

k-värdet började på 6 och gick ner till 4,4 efter lite ursotning. Kan det enbart bero på att bilen är lite slökörd som gör att den inte gick igenom?
Kan man hälla i något i dieseln som gör att värdet sjunker?

VWmemphis
2009-09-13, 10:56
Ingen som har någon idé om varför k-värdet är för högt??

T-mek
2009-09-13, 11:05
Det vanligaste är som du skriver att den är slökörd. Sotpartiklarna som sitter invändigt i avgassystemet skramlar loss och påverkar värdet när de varvar skiten ur den på "tomteverkstan". Brukar gå att åtgärda genom lite hårdkörning på lite högre varv.

Sen kan det såklart finnas andra orsaker: Sliten/ felinställd insprutningspump, igensatt luftfilter, slitna/ igenkoksade spridare, sliten motor m.m.

VWmemphis
2009-09-13, 16:02
Tack för ett bra svar!

Då är det bara till att gasa järnet ett tag så ska den förhoppningsvis klara sig, känner ju inte för att hålla på med spridare och/eller pumpar....

gtd_stefan
2009-09-18, 00:52
jag skulle byta olja och filter med.

Mk1
2009-09-18, 09:33
Har hört om en del som häller i en skvätt bensin i tanken inför besiktningen, för att få ner värdet.

VWmemphis
2009-09-21, 17:01
Olja och filter är bytt nyligen och jag vet inte riktigt hur det skulle kunna påverka k-värdet. Förklara gärna!

Det där med en skvätt bensin var intressant, hur många procent vågar man ha i? 5-10%?? Dieseln jag tankar innehåller 5% FAME, kan det påverka negativt?

Ska köra in med bilen på fredag..

VWGolIV
2009-09-21, 17:23
Innan besiktining så sotar jag ur min, dvs gasar tills varvspärren går in, då ryker det fint.
Gör det 2-3 gånger sen blev det kanon värde.

Lillen
2009-09-21, 17:41
Innan besiktining så sotar jag ur min, dvs gasar tills varvspärren går in, då ryker det fint. Gör det 2-3 gånger sen blev det kanon värde.

Precis så gjorde SBP åxå tills räkningarna hopade sig med kostnader för sprängda motorer. Bättre att sota ur motorn med belastning på under körning och varva ur lite då.

VWmemphis
2009-09-21, 17:54
Min ursotningsplan är att ta en repa på motorvägen och pressa bilen lite, är lite nervös för det där med varvstoppsgas...

VWGolIV
2009-09-21, 20:29
Nu skall du själv göra det och inte sbp.

Sen om det är bra eller dåligt för motorn får nån annan svara på.
Jag gör det med min iallafall. Fast detta sker ju bara en gång om året så att säga.

VWmemphis
2009-09-23, 21:53
Jag kan ha hittat något som påverkar k-värdet. En plombering vid pumpen är borta så pumpen är nog lite uppställd kan jag tänka. Vet någon hur man justerar tillbaka pumpinställningen?

oops_164
2009-09-25, 23:20
Jag kan ha hittat något som påverkar k-värdet. En plombering vid pumpen är borta så pumpen är nog lite uppställd kan jag tänka. Vet någon hur man justerar tillbaka pumpinställningen?


Lossa på M8 muttern och sen skruvar du ut justerskruven en aning.
Men har du så pass högt K-värde måste den ryka som minst 3 polska lastbilar.
Min låg på precis under gränsen (3) jag hade 2.9 när jag på SBP`s parkering skruvat ner pumpen.
Då rök den rätt bra ändå.
Du kan ha upp till 30 procent bensin i dieseln.
Men jag hade nog åkt in till Lidl eller Willys och köpt 10 liter rapsolja och slagit i tanken om det är minst 5-6 grader varmt ute.

Jag kör min Golf TD på 100 % beggad frityrolja.
Renad såklart.
När jag körde enbart på det så fick de inga värden alls de började felsöka utrustningen *asg*.
Fast när jag förklarade varför så bad de mig att slå över till diesel vid nästa bes och det gjorde jag såklart:)

VWGolIV
2009-09-26, 11:55
Jag har också exprimenterat med andra alternativ till vanlig diesel och jag fick samma reaktion när jag besiktiga, k värdet blev 0.00 och då prova han 1 gång till.
Fick samma värde igen och så titta han på mig och fråga vad ja gjort.

-Bra bil sa jag =)

VWmemphis
2009-09-28, 17:21
Bilen är nu igenom!!

Jag skruvade ner den så bilen precis höll sig vid liv och sedan sotade jag ur den.... Gick från 4,4 till 0,7.

Bilen rök då inte som tre polska lastbilar när den fick 4,4 utan mer "normalt". Nu rök den inte alls men sedan orkar den ju knappt fra sig framåt heller...

Tack som bara den för all hjälp!!

oops_164
2009-09-28, 19:18
Bilen är nu igenom!!

Jag skruvade ner den så bilen precis höll sig vid liv och sedan sotade jag ur den.... Gick från 4,4 till 0,7.

Bilen rök då inte som tre polska lastbilar när den fick 4,4 utan mer "normalt". Nu rök den inte alls men sedan orkar den ju knappt fra sig framåt heller...

Tack som bara den för all hjälp!!


Då hade du tur för de sätter 2:a på de som skruvat ned förmycket också så de knappt orkar varva ur på ettan.
Men skönt att det löste sig.