handdator

Visa fullständig version : Lossa låscylinder Golf IV



Cullberg
2009-09-09, 19:48
Skall sätta ett "Blindlock" där låset sitter idag. Alltså plocka bort låset på förardörren och sätta dit ett lackat lock och en hylsa så att det skall bli svårare att ta sig in i bilen, Nu när jag skulle byta ut låset så satt det fast på något vis. Vet att det sitter en skruv som man skall lossa på lite och sedan dra låset rakt ut, eller? Testade att lossa på täcklocket på passagerardörren och där gick det lätt, men där sitter det inget lås. Behöver man göra på något speciellt vis för att få ut låset?

BALAN
2009-09-09, 21:36
Hade du nyckel i låset när du försökte ta ut det? Det är lättare om man sätter i nyckeln och vrider lite fram och tillbaka så lossnar det. Det går att skruva ganska så mkt på skruven som håller det också...

P-plats.se
2009-09-09, 22:00
Som sagt, lossa skruven ett antal varv och "jucka" med cylindern så släpper den till slut.
Skruva ut skruven lite i taget och testa, sen skruvar du lite till och testar igen... osv.

Cullberg
2009-09-09, 22:46
oki, får testa igen, var lite mörkt sist jag försökte! Men har för mig att man måste hålla kvar mejseln så att inte skruven åker ned i dörren eller?

P-plats.se
2009-09-09, 22:50
Nej de behöver du inte MEN man får inte skruva för långt för då ramlar innerdelen ner i dörren.
Skruva lite i taget så är det dock inga problem.

VWGolIV
2009-09-10, 00:22
Sen kan låskolven sitta hårt, det gjorde den på en tdi som använde larmdosan för att losa och losa upp.

Tog en stund innan jag fick ut den med lirkande fram o tillbaka.

Cullberg
2009-09-13, 12:30
Grrr, Den vill inte lossa... och man vågar inte ta i för mycket heller, får bara ut den typ 5mm! Ingen som har ngt special knep =)

vw_fantasten
2009-09-13, 12:52
Grrr, Den vill inte lossa... och man vågar inte ta i för mycket heller, får bara ut den typ 5mm! Ingen som har ngt special knep =)



du ska ha handtaget ute så trillar inte ringen ner i dörren skruva skruven tills de tar stopp.. då ska den lossa..

Cullberg
2009-09-13, 16:45
Men man får ut låset även om nu ringen skulle trilla ner eller? Antar att man får plocke ned hela innerdelen på dörren om man skall ha tag i något som ramlar ned där eller?

Henrik.M
2009-09-13, 18:01
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=17&id=60

Cullberg
2009-09-13, 20:39
Då så, får testa att hålla ute handtaget, vad gör den där saken som kan trilla ner i dörren, fungerar inte låset om den är borta?

Henrik.M
2009-09-13, 22:26
Då så, får testa att hålla ute handtaget, vad gör den där saken som kan trilla ner i dörren, fungerar inte låset om den är borta?

Det är den som håller fast kolven i dörren.
Utan den kan du ej sätta fast kolven.

Wolfen
2009-09-14, 19:14
Skall sätta ett "Blindlock" där låset sitter idag. Alltså plocka bort låset på förardörren och sätta dit ett lackat lock och en hylsa så att det skall bli svårare att ta sig in i bilen, Nu när jag skulle byta ut låset så satt det fast på något vis. Vet att det sitter en skruv som man skall lossa på lite och sedan dra låset rakt ut, eller? Testade att lossa på täcklocket på passagerardörren och där gick det lätt, men där sitter det inget lås. Behöver man göra på något speciellt vis för att få ut låset?

Jag har gjort det och utan nåt som helst problem. Lika lätt som på passagerarsidan. Det är konstigt att du inte kan få ut det.