handdator

Visa fullständig version : Hög tomgång, EGR? Tempgivare?



Tobber
2009-09-08, 23:17
Har en Golf GTI -83, JJ-motorn tror jag bestämt.

Problemet som jag lider av är att tomgången rusar upp till ca 2000 rpm när motorn är varm. Den kan va lite lurig att få igång när den är kall, när den väl startar går den fint. Ja, tills den blir varm vill säga.

Nu har jag suttit å letat lite, startgas runt spridare skall prövas.
Ska även pröva byta tempgivare, lite osäker på vilken, de sitter väll 2st. Eller? Jag tänker på de två som sitter "fram" mot kylaren.

Sen är jag inte riktigt säker på hur EGR´n funkar. De sitter ju ett lite metallrör mellan grenrör och en tryckklocka. Detta rör är av...Går de att få tag på nytt?
Har detta rör med mitt problem att göra må tro?

//T

TinyMicke
2009-09-09, 11:38
Det du behöver är:
röret 067 131 635 A.
2st nya anslutningar N 021 023 1
2st skärringar N 020 822 1

Innan du sätter tillbaka ventilen så kolla så den inte är helt igensotad.
Det är inte helt ovanligt att det inte ens är hål genom den längre.

Sen säger jag samma sak till dig som till VWmeister med Sciroccon med hög tomgång.
Kolla så att inte Tillsatsluftsliden fastnat i öppet läge.

Tobber
2009-09-09, 17:29
Tack för kanon svar.

Ska kolla om de går att få tag på dessa delar som du va snäll och plockade fram nummer på, var nere på VAG tidigare å då var de röret jag skulle ha bortplockat ur sortimentet.

Plockade bort Tillsatsluftsliden, denna kunde jag utan problem blåsa igenom. Antar att den då fastnat i öppet läge.
Ny kostade på Mekonomen en bit över 2000:-...
Gör man rent eller är de en resa till skroten som står på agendan må tro?


//T

TinyMicke
2009-09-09, 22:38
Röret har utgått, men om man kollar i ETKA på tillägginfon, så står det att delen kan beställas via Classic Parts tel +49(5361)308577-22.

Vad det innebär får nån som jobbar på Bilmetro svara på.

Tillsatsluftsliden ska vara öppen till arbetstemp uppnåtts, därefter ska den vara stängd.

Tobber
2009-09-10, 10:33
De var som jag trodde då med röret...

Tillsatsluftsliden är alltså normalt öppen, öppen i spänningstlöst tillstånd.
Hur vet jag om tillsatsluftsliden har hängt sig då?
Ska man kanske varmköra, sedan rycka ur kontakten. Om då bilen går sämre så är den alltså hel?

Vet man vilken spänning den skall ha? Kan man kanske dutta med tex 12v å se att den stänger?

Eller leta rätt på en "ny" å hoppas att den är hel.

//T

Tobber
2009-09-11, 22:16
Hittade ett svar på annat håll till mina frågor gällande Tillsatsluftsliden ...

Från: www.vwgolf.se

"Den sitter på alla äldre bilar som har K-Jetronic sprut,den går att kolla genom att ta lös den från insuget och kolla så att den står öppen,koppla 12v till den(12v värmer upp en bimetallfjäder och stänger den) och den SKA stänga,vänta tills den kallnat och kolla att den öppnar luftlanalen igen.
Denna luftkanal ger extra luft förbi gasspjället(samma som att gasa lite)och höjer därmed tomgången automatiskt.Efter en stund har bimetalfjädern+motortemeraturen stängt kanalen igen och tomgången sjunker till normal....

Du kan försöka att putsa den med ex.rostlösande spray eller likn.bara att spruta in och låt verka en stund... "

//T

Jocke_M
2009-09-12, 08:04
Fan jag har exakt samma fel :) Å mitt egr-rör är också av. Fast min är inte svårstartad..

Tobber
2009-09-12, 10:17
oki, men jag har kanske kommit på varför min är svårstartad. Jag skruvade ner "tomgången" genom att skruva ner den skruven som justerar "luftklaffen" i luftmängdmätaren här om dagen. De sitter en liten insex skruv mellen denna och bränslefördelaren.
Men jag tror inte de var något toppen bra drag, för de känns som om den går sämre.
Detta är väll heller inte en tomgångsskruv utan någon form av CO-skruv??

//T

polomannen
2009-09-12, 11:02
Det är co skruven.
Den bör du ställa in med en bra co maskin iställe.

TinyMicke
2009-09-12, 11:22
Om du har skruvat ner den skruven, så går antagligen din motor fett som fan på låga varv.
Börja med att skruva ut den lite grann.
Den är riktigt känslig, ett kvarts varv är en rejäl ändring.
Kom ihåg att lyfta bort insexnyckeln innan du varvar den, annars är den risk att den fastnar eller böjs.
Vikten från nyckeln påverkar också gången om du lämnar den kvar.

utan nån co-mätare så brukar jag börja med att justera ut co-skruven så att den går lite magert.
Sen justera in den lite i taget tills tomgången inte ökar längre, sen justerar jag ner tomgången till normal nivå på baksidan av spjällhuset.

Blir säkert inte riktigt rätt så, men tillräckligt för att bilen ska gå bra och ändå klara SBP, brukar ligga på ca 1.5-2% CO-halt när jag gjort så här.

Tobber
2009-09-12, 17:20
Ja de var väll vad jag hade för mig att den var till.
Men dår blir de till att försöka justera in den.

//T