handdator

Visa fullständig version : Byte av drivaxel. (Golf Mk2 1,8 cl-90)



johanj
2007-06-18, 18:06
Tjenare!
Köptve en Golf mk2 med kass driknut.
Åkte till skroten och köpte en hel axel med knut.
Men jag får inte bort centrumbulten! Har testat att sätta en kofot på bromspedalen så det bromsar max! Men jag drar ändå runt hela axeln!
Måste ju vara någon där ute som har ett tips.
Har inte tillgång till mutterdragare, min lilla skitkompressor klara inte vad det.

Såg att det va 12kanst skruvar längs in. Där får man nog ta det lilla lugna så man inte drar runt dom!
/Johan

HRC
2007-06-18, 18:40
Men har du bilen på marken när du lossar muttern kan väl inte gärna hjulet snurra?? Den sitter visserligen som s***n, men på med lite bra rostolja om du inte haft det. Vänta en timme och så pang på. Testa att dra ÅT muttern lite först.

Ang. de inre bultarna är det som sagt 12-kant inbus, använd för allt i världen inget annat än korrekta bits, då kan du lika gärna kasta växellådan på en gång. Jag brukar ta min sladdlösa mutterknack till det där, det funkar alltid. Den är bra till hjul också faktiskt, finns för 800:- på clas ohlson och Jula. Biltema har bra och billiga set med inbus-bits. Gör även rent bulten ordentligt innan så bitsen kommer in hela vägen.

johanj
2007-06-18, 21:32
Det sitter alufälgar på som täcker bulten. Men nu när jag tänker på det så har jag säkert någon plåtfälg med däck i garaget som skulle passa.

Ska testa att drå åt den lite me som du säger.
Va på ADcenter och köpte en hyllsa till 12 kant inbus shiten, kostade fan 175:-!! Va nära att jag sa att jag inte ville ha den. Men men köpt är köpt. Säkert bra saker :)

Köpte en burk med butangas me. Ska testa att värma lite.
En elmutterdragare står högt upp på min önskelista. Får blir det nästa gång jag är på Clas Ohlsson eller Jula.
Återkommer imorgon hur det gick! :)

/Johan

Davidio
2007-06-19, 07:45
Jag tog bort centrumbulten på min mk2 i helgen, jag har också bara en liten kompressor men använde en hyfsat stor slående mutterdragare och den klarade det tillslut, blev faktiskt lite förvånad själv :-)

HRC
2007-06-19, 13:52
Va på ADcenter och köpte en hyllsa till 12 kant inbus shiten, kostade fan 175:-!! Va nära att jag sa att jag inte ville ha den. Men men köpt är köpt. Säkert bra saker :)

Hua. Jag försöker att inte handla på den typen av affärer längre. Vore jag miljonär skulle jag inte ha några invändningar mot att betala 3 ggr så mycket som för andra alternativ men tills det händer blir det Biltema och Jula/Ohlson!


Köpte en burk med butangas me. Ska testa att värma lite.

Näe. Du förstör lätt fettet i hjullagret och så åker du på att byta det också...

johanj
2007-06-19, 21:41
Löste sig till slut! :)
Det va en lite plastlogo i mitten på fälgen som jag pillade ut. Sen va det fritt fram att att komma åt bulten med bilen på marken!
Fick ta ett långt rör å häva med, å då kom den!
Sen va det bara att pilla bort den från växellådan. Allt gick som på räls!
Kan säga att knuten va rätt slut! skickar med en mobilbild
http://i142.photobucket.com/albums/r92/jukk123/Bild030.jpg

Ang AD-center så blir det inga fler verktyg där!
/Johan